Forum - Golf 2 (83-91) - Tips med coils inför vintern

kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro
Mån 13 okt 2014 19:38 Svara med citat
Tjena!

Funderar hur jag ska göra inför vintern med golfen.
Har coils nu och bilen är relativt låg, o han blir ännu lägra med vinterdäcken på då de e 13".
o har hört att coils är int glada för salt, o rostar lätt.
Jag har funderingar på å höja bilen tills vintern, men då undrra jag hur jag ska göra för å få colsen o inte rosta fast.

Ska jag spreya på rostskydd eller räcker det med att jag sätter typ kopparpasta på jängerna, eller spolas det bort?
Om jag sätter rostskydd, hur får jag bort det sen till våren?
Hört att olja ska också fungera som rostskydd, men de måste ju garanterat spolas bort...eller?

Tacksam för svar, kalle

Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
FjonkeeN
Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö
Tor 16 okt 2014 17:26 Svara med citat
Ta eltejp o tejpa över gängorna Smile

Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 16 okt 2014 18:07 Svara med citat
FjonkeeN skrev:
Ta eltejp o tejpa över gängorna Smile

Då skulle ja hellre ta vulktejp Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Tor 16 okt 2014 22:08 Svara med citat
Hade en passat med coils innan. Och den smorde jag in gängorna med sånt fett su använder till bromsklotsar vid montering
Efter vintrarna va de exakt lika lätt att sänka och höja som på sommaren

Mk2 16v real power
henkeeeh
Golf 2 1,8 -88 Ort: Hedemora
Tor 16 okt 2014 22:27 Svara med citat
Rostskyddsvax ska väll funka bra? Det är även genomskinligt
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Fre 17 okt 2014 12:24 Svara med citat
Lithiumfett körde jag med fungerade fint. Går att köpa båtaffärer eftersom de används till båtmotorer.
kallecan
Sön 19 okt 2014 13:34 Svara med citat
Tack för svaren!

Kör på fett på coilsen

KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Tor 23 okt 2014 19:50 Svara med citat
kallecan skrev:
Tack för svaren!

Kör på fett på coilsen

Fastnar det inte massa grus och skit i det då om det är kladdigt? Därför anser jag att tejp skyddar bättre, rätta mig om jag har fel. Smile
Petta
Tor 23 okt 2014 20:09 Svara med citat
KINGEN skrev:
Fastnar det inte massa grus och skit i det då om det är kladdigt? Därför anser jag att tejp skyddar bättre, rätta mig om jag har fel. Smile

Är beredd att hålla med. Säger fortfarande vulktejp!

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Tor 23 okt 2014 20:31 Svara med citat
Har ingen aning,men borde inte fälgvax kunna fungera? Det är transparent och borde inte dra åt sig smuts/klibba då det ska sitta på alu-fälgar. Kan tänka mig att man får lägga på nytt ett par gånger under en vinter om man spolar med högtryck och avfettning i hjulhus.
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Sön 26 okt 2014 19:11 Svara med citat
Kom på att jag hade på något rostskyddande vax på mina coils. Det funkar bra men jag åker inte på vintern så jag vet inte hur mina coils hade sett ut då. Trotts mitt vax hade jag lagt på tejp utanpå för säkerhets skull. Har inte testat vulktejp men Petta verkar tycka att den är bra. Smile
Petta
Sön 26 okt 2014 19:36 Svara med citat
Fick en rulle av booster. Va lite skeptisk innan ja använde den - guld tejp! Är ju gummi som svetsar ihop sej. Blir som att köra krympslang.

Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Tor 20 nov 2014 9:04 Svara med citat
Skulle ända vilja slå ett slag för Lithiumfettet smetar man in det kommer de skydda hela vägen in i gängan.

Vulkaniseringstejp skyddar säkert också men kan komma in fukt innanför.

De som är lite segt med fett är att de drar till sig grus men när man torkar av det så är de fint under.

Så här såg mina coils ut efter att jag kört ett år med dem(varje dag).

Bild
Bug_roos
Golf 2 1,8 -91 Ort: Mölndal
Tor 20 nov 2014 20:05 Svara med citat
Ang eltejp och vulktejp är jag väldigt skeptisk. Min erfarenhet är att det är omöjligt att hindra fukt och smuts från att ta sig in bakom tejpen. Bekymret kommer sen när fukten och smutsen inte kan ta sig ut igen utan ligger kvar och retar materialet att rosta/ärga. Som lastbilsmeck har jag som så många andra kollegor försökt med dessa produkter i försök att skydda känsliga ledningsmattor med över 200 kablar i varje. Efter 10 år i branchen har man fått mognare attityd. Hålrumsvax skulle jag föreslå. Lätt att tvätta bort med bromsrengöring eller avfettning när det är dags att justera.

VW cuzz i´m a cheap bastard!
kallecan
Tis 02 dec 2014 22:40 Svara med citat
Tack för alla tips!