Forum - Golf 2 (83-91) - Diverse nybörjarfrågor

Danne844
Golf 2 1,8 Ort: Stockholm
Fre 05 dec 2014 20:34 Svara med citat
Precis blivit ägare av en Golf -90 1,8L

Tyvärr har jag ingen jätte kunskap om dessa bilar så tänkte om man skulle kunna få lite svar här Smile

Den har stått i ca 6mån, fick billigt pga den int startade men visade sig det var startmotorn som löste sig med ett hammarslag Smile

Det jag undrar över är om motorn i den har hydrauliska lyftare elle ej. Eftersom den tickar en hel del just nu.
Samt vill veta tändordningen på den.

En konstig sak som jag märk med motorn är at tomgången är småt ojämn samt att rusar man upp den lite säg runt 2500RPM och släpper gasen så varvar den ner och dör ibland om man inte fångar upp den med gasen igen.

Hört en del om foten/packningen mellan "förgasaren" och insuget men den ser ok ut.
jag har även låtit den stå på tomgång och sedan sprayat startgas lite överallt i motorrummet för att lokalisera eventuella läckage men den har inte visat någon tendens till att ändra i varvtal.

Har ni några andra tips och förslag som man ska kolla på dessa bilar?
Den startar för övrigt direkt när man vrider om nyckeln.
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Fre 05 dec 2014 21:03 Svara med citat
Ja, den har hydrauliska lyftare, har den stått länge och om du har startat den lite då och då så kan den ticka, men om du börjar åka med den så bygger den upp trycket och så brukar det sluta, men dom kan va dåliga också, men gör ett oljebyte.

Tändföljden är 1 3 4 2 räknat från kamremskåpan

Ojämn tomgång kan vara tomgångsmotorn som sitter på framsidan av förknasaren

Tips att göra: byt olja, tändstift, luftfilter, generator/servo rem om dom är torrspruckna, kamrem om det var länge sen eller enligt miltal, sen kan du kolla att alla lampor fungerar samt signalhorn Wink för det vill dom på bilprovningen att dom ska göra, även kolla att bromsarna fungerar som dom ska och att skivor och belägg inte är allt för slitna .....det går att fixa mycket på en gammal golf Razz

You can drink my beer, but you can never take the last one
Danne844
Golf 2 1,8 Ort: Stockholm
Fre 05 dec 2014 23:12 Svara med citat
Hade igång den ett tag idag så att jag fick upp lite värme på den. Tickade helatiden.
Stannade den, Väntade kanske 10-15minuter. Startade den igen och då gick dn tyst och fint dem första minutrarna efter det kom tickandet tillbaka igen.