Forum - Golf 7 (13-19) - 1.4 tsi 140 hk dsg

johan_jkpg
Golf 7 SC 1.4 GT R-Line Ort: Jönköping
Ons 19 nov 2014 21:42 Svara med citat
Har beställt en golf sportscombi med 1.4 tsi 140 hk och dsg med r line paket, drag paket, pluspaket och lite mer Smile
Längtar ihjäl mig till leverans.

Min fråga är hur ni upplever denna kombination av motor och växellåda? Jag blev väldigt positivt överraskad när jag provkörde denna motor/låda. Kändes väldigt pigg och växlade otroligt mjukt men ändå snabbt.

Hur är förbrukningen jämfört med redovisade siffror, har läst en del att det är glädjesiffror men det gäller ju de flesta bilar tycker jag.

Har även en fråga gällande bagagegolvet. Kan man ta bort "insatsen" helt under golvet för att kunna flytta ner golvet dessa cm?
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Tis 25 nov 2014 20:16 Svara med citat
Hej! Den är helt ok. Motorn känns stark trots sin litenhet och växellådan jobbar snabbt och mjukt. Förbrukningen stämmer inte så väl för min bil. Jag kör 70-väg 3mil till och 3mil från jobbet varje dag och väldigt lite stadstrafik. Ändå har "langzeit"-förbrukningen dragit iväg till 0,62. Har dock inte mätt med hjälp av tripmätare och tankningsvolym, så jag vet i och för sig inte om det är dåliga sensordata eller om det är så illa som färddatorn säger.
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Tis 25 nov 2014 20:25 Svara med citat
Jag var nyss ute och kollade bagagerumsgolvet. Om du har dragpaket har du atagligen ett extra "plastgolv" som du får ta ut och sedan kan du antingen vika bagerumsgolvet frammåt eller ta loss det helt genom att vrida de två plastrattarna närmast ryggstödet.

Men jag skulle kunna tänka mej att du får in lite mer vägljud om du tar bort golvet. Du får mindre isolering och en större "resonanslåda". Du får testa hur det låter.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 25 nov 2014 22:17 Svara med citat
På vår Sportscombi sitter drag från fabrik. Det inkräktar inte på bagageutrymmet. När vi åkte på skidresa i vintras så tog jag och lyfte ur golvet och tog bort stödramen som höjer golvet Tror det gav 10 cm i ytterligare lasthöjd. Golvet blir givetvis lite lägre när man lägger tillbaka det. Just då behövde jag det extra utrymmet (4 pers). Återmonterade ramen efter resans slut då jag inte vill ha nedsänkt golv till vardags.

Tycker inte att bilen dånade mer när golvramen var urmonterad. Bra bagageutrymme i SC får man säga!

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 26 nov 2014 19:06 Svara med citat
johan_jkpg skrev:
Har beställt en golf sportscombi med 1.4 tsi 140 hk och dsg med r line paket, drag paket, pluspaket och lite mer Smile

Min fråga är hur ni upplever denna kombination av motor och växellåda? Jag blev väldigt positivt överraskad när jag provkörde denna motor/låda. Kändes väldigt pigg och växlade otroligt mjukt men ändå snabbt.

Hur är förbrukningen jämfört med redovisade siffror, har läst en del att det är glädjesiffror men det gäller ju de flesta bilar tycker jag.

Har även en fråga gällande bagagegolvet. Kan man ta bort "insatsen" helt under golvet för att kunna flytta ner golvet dessa cm?

Först, grattis till klockren spec på bilen!

Kombon av motorn och denna låda, är klart en av de trevligaste på marknaden. Är helt såld över drivlinan under de 2åren jag haft den. Min har tom fått gå på bana och inte skämt bort sig där med dubbel eller tredubbelt så starka bilar.. Thumbs up

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Honken
Golf 7 TSI140 GT R-line-15 Ort: Göteborg
Lör 29 nov 2014 22:10 Svara med citat
johan_jkpg skrev:

Instämmer med föregående talare, grattis till välspecad bil! Hämtade själv ut en liknande i tisdags (förutom det du nämner även Navigator, keyless, infällbara backspeglar med belysning, parkeringsvärmare, climatronic) och är galet nöjd. Insidan med R-lineratten, mörkgråa taket, belysningen & sportstolarna är grymt läcker! Alla reglagen sitter där de ska och gör det man vill och förväntar sig. Motor och transmission lirar perfekt tillsammans. Bra utrymmen och förvaringsmöjligheter. Bilen rullar tyst både i hög hastighet och på sämre vägar.... Tilläggas bör att anledningen till glädjeruset kanske delvis ligger i att jag kommer från en Volvo V70 D3 - 11 Laughing
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm
Mån 01 dec 2014 10:15 Svara med citat
[quote="johan_jkpg"]Har beställt en golf sportscombi med 1.4 tsi 140 hk och dsg med r line paket, drag paket, pluspaket och lite mer Smile Längtar ihjäl mig till leverans.[quote]

1.4 tsi 140hk är ersatt med 150hk ACT = cylinderavstägning.

I Tyskland är det den nya motorn som gäller. Seat Leon har den nya motorn i Sverige.

http://app.volkswagen.de/ihdcc/de/configurator.html#30300/35140/3208

http://carconfigurator.seat.se/seat-cc/desktop-desktop-013_DEFAULT-sv- normal.view?msk=1#carline

Om jag vore du skulle jag avbeställa eller kräva att få den nya motorn alternativt ett rejält avdrag på priset. På svenska sidan är det fortfarande 140hk som gäller dvs den "gamla" motorn men den lär ersättas inom en snar framtid.

Senast ändrad Mån 01 dec 2014 12:13, ändrad totalt 1 gång
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm
Mån 01 dec 2014 11:09 Svara med citat
Grattis till en bra bil!

jag hade en 1,4 tsi tills för ca 1 månad sedan och var riktigt nöjd!! den svarar bra när man gasar och är dessutom rätt snål vil längre resor. Tyvärr blev jag påkörd och försäkringsbolaget valde att lösa in bilen.
Nu rattar jag en 2014l GTI som jag fick till ett bra pris... det skiljer sig rätt mkt i karaktären på bilen men ibland så saknar jag min 1.4 Tsi...

Senast ändrad Mån 01 dec 2014 11:11, ändrad totalt 1 gång
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm
Mån 01 dec 2014 11:10 Svara med citat
Fel
johan_jkpg
Tis 02 dec 2014 7:40 Svara med citat
calymar skrev:

I Tyskland är det den nya motorn som gäller. Seat Leon har den nya motorn i Sverige.

http://carconfigurator.seat.se/seat-cc/desktop-desktop-013_DEFAULT-sv- normal.view?msk=1#carline

Om jag vore du skulle jag avbeställa eller kräva att få den nya motorn alternativt ett rejält avdrag på priset. På svenska sidan är det fortfarande 140hk som gäller dvs den "gamla" motorn men den lär ersättas inom en snar framtid.

Vore ju önskvärt men kan man kräva att få den nya motorn? Är det ens beslutat att 150hk ACT motorn ska ersätta 140hk motorn i Sverige? Frågan är hur mkt återförsäljaren vet i dagsläget, tror de kommer hänvisa till att det inte finns någon officiell källa till detta än. Bara för att den ersätts i 2015 års modeller i Tyskland m.fl så betyder det ju inte per automatik att den kommer göra det i Sverige. Har dock läst en del forum från England där de beställd 140 hk och fått den utbytt till den nya. Jag har börjat med att ställa frågan till min återförsäljare iallafall
johan_jkpg
Tis 02 dec 2014 7:41 Svara med citat
calymar skrev:

Vore ju önskvärt men kan man kräva att få den nya motorn? Är det ens beslutat att 150hk ACT motorn ska ersätta 140hk motorn i Sverige? Frågan är hur mkt återförsäljaren vet i dagsläget, tror de kommer hänvisa till att det inte finns någon officiell källa till detta än. Bara för att den ersätts i 2015 års modeller i Tyskland m.fl så betyder det ju inte per automatik att den kommer göra det i Sverige. Har dock läst en del forum från England där de beställd 140 hk och fått den utbytt till den nya. Jag har börjat med att ställa frågan till min återförsäljare iallafall
johan_jkpg
Tis 02 dec 2014 7:45 Svara med citat
Tack för er input. Jag beställde även med climatronic och infällbara sidospeglar med ljus. Får hoppas man kan uppgradera till 150 hk motorn ifall detta går. De hade ju väldigt bra kampanjer när jag beställde där just R-Line ingick till 140 hk motorn. Kanske vill rensa lite på lagret innan 150 hk ersätter Confused
timeout
Golf 6 GT TSI 160 Ort: Haparanda
Ons 03 dec 2014 10:50 Svara med citat
Jag kollar på ett uppgradera min vanliga Golf och har försök spana efter 150hk motorn, en annan post här i forumet säger att den ska komma nästa år(v22). I tyskland så har den funnits länge (iaf när man bygger ihop bilar på vw.de) samt att Golf Sportsvan har ju den redan i Sverige (iaf 150hk dock osäkert om det är ACT varianten, verkar finnas båda på vw.de)
Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland
Mån 29 dec 2014 22:28 Svara med citat
Honken skrev:
Instämmer med föregående talare, grattis till välspecad bil! Hämtade själv ut en liknande i tisdags (förutom det du nämner även Navigator, keyless, infällbara backspeglar med belysning, parkeringsvärmare, climatronic) och är galet nöjd. Insidan med R-lineratten, mörkgråa taket, belysningen & sportstolarna är grymt läcker! Alla reglagen sitter där de ska och gör det man vill och förväntar sig. Motor och transmission lirar perfekt tillsammans. Bra utrymmen och förvaringsmöjligheter. Bilen rullar tyst både i hög hastighet och på sämre vägar.... Tilläggas bör att anledningen till glädjeruset kanske delvis ligger i att jag kommer från en Volvo V70 D3 - 11 Laughing
Citat:

Hej Honken
Är bara nyfiken om du fortfarande är lika nöjd? Jag har själv beställt en likadan med ungefär samma utrustning. Kommer ej att få bilen förrän i slutet av februari eller början av mars.
Honken
Mån 29 dec 2014 23:21 Svara med citat
Örjan-Visby skrev:

Hej Örjan, har kört ca 200 mil och är fortfarande väldigt nöjd. Är grymt imponerad av de adaptiva farthållaren som tillsammans med DSG-lådan gör körningen väldigt avslappnad. Bilen känns solid och välbyggd. Har inget att klaga på så här långt. Lycka till med nya kärran!
Honken
Mån 29 dec 2014 23:26 Svara med citat
Örjan-Visby skrev:

Hej Örjan, har kört ca 200 mil och är fortfarande väldigt nöjd. Är grymt imponerad av de adaptiva farthållaren som tillsammans med DSG-lådan gör körningen väldigt avslappnad. Bilen känns solid och välbyggd. Har inget att klaga på så här långt. Lycka till med nya kärran!
Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland
Mån 29 dec 2014 23:46 Svara med citat
Honken skrev:

Tack för ditt svar. Skall bli kul när den kommer.