Forum - Golf 2 (83-91) - Byte av slitdelar. hjäp!

Dahlsjö
Golf 2 Disel Ort: Kristinehamn
Ons 03 dec 2014 17:38 Svara med citat
Hejsan! har precis köpt mig en Golfmk2

under kalla och våta dagar som vi har i detta land så skriker den så fruktansvärt så jag har vart och köpt mig en fläktrem. då undrar jag om de är svårt att byta eller är de något man kan göra på parkeringen med en gammel mejsel typ=)

-när jag ligger runt 55-95 km/h så ylar de från vänster bakhjul antog att de var hjullagret som givit sig. har vart och köp de med och nu undrar jag om de är svårt att byta, kolla lite på de när jag bytte till vinterdäck men fattar inte hur man gör!
Tack på förhand Smile
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 03 dec 2014 17:44 Svara med citat
Dahlsjö skrev:
Hejsan! har precis köpt mig en Golfmk2

under kalla och våta dagar som vi har i detta land så skriker den så fruktansvärt så jag har vart och köpt mig en fläktrem. då undrar jag om de är svårt att byta eller är de något man kan göra på parkeringen med en gammel mejsel typ=)

-när jag ligger runt 55-95 km/h så ylar de från vänster bakhjul antog att de var hjullagret som givit sig. har vart och köp de med och nu undrar jag om de är svårt att byta, kolla lite på de när jag bytte till vinterdäck men fattar inte hur man gör!
Tack på förhand Smile

Din bil har ingen fläktrem så det är extremt enkelt att byta.

Hjullager är även det busenkelt att byta.

Bort med lagerkoppen, bort med sprinten och 'låsbrickan' och sedan tar du bort muttern. Nu kan du ta bort skivan och sedan knacka ur lagren och packboxen. Dit med nya delar, fetta in och återmontera.

Normalt drar man muttern så du precis kan flytta brickan med hjälp av en skruvmejsel.
Dahlsjö
Golf 2 Disel Ort: Kristinehamn
Ons 03 dec 2014 19:49 Svara med citat
Tack för svar=) men vad är det som tjuter så förbannat de första 10 minutrarna då?
eightballsdevil
VW Passat 1.6 td -75 Variant Ort: Ludvika
Ons 03 dec 2014 22:01 Svara med citat
Har inte alla golf 2or fläktrem ,trodde då jag Razz
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Ons 03 dec 2014 22:25 Svara med citat
Ingen golf såvitt jag vet har fläktrem:) men alla har generator rem:)

Mk2 16v real power
eightballsdevil
VW Passat 1.6 td -75 Variant Ort: Ludvika
Ons 03 dec 2014 22:29 Svara med citat
Samma sak ffs := man säger ju fläktrem även på en bil med elfläkt
lunna
Ons 03 dec 2014 22:40 Svara med citat
Haha inte jag:p fläktrem sitter po en 2-700 serie volvo tillex och skall ej förknippas med vw:)

Mk2 16v real power
r o l l e
Tor 04 dec 2014 0:46 Svara med citat
Dahlsjö skrev:
Tack för svar=) men vad är det som tjuter så förbannat de första 10 minutrarna då?

Kanske aggregatremmen, beroende på utrustning kan din bil ha 2st.

Dels från vevaxel till vattenpump och generator, eventuellt runt ac och en från vevaxel till servo
r o l l e
Tor 04 dec 2014 0:49 Svara med citat
lunna skrev:
Ingen golf såvitt jag vet har fläktrem:) men alla har generator rem:)

Nu nämndes inte g60 men jag tror faktiskt g60 med ac har FLÄKTREM, har den dubbelfläkt sitter det en liten rem mellan ena fläkten (som har motor) och den andra fläkten.

Det är en fläktrem på golf.
lunna
Tor 04 dec 2014 19:15 Svara med citat
Satan osse:p dom har jag dock aldrig kollat på Rolle:) men då har jag fel ursäkta mig

Mk2 16v real power