Forum - Golf 2 (83-91) - Drivaxlar

ivanhoe81
Golf 2 1,6 -87 Ort: Årjäng
Ons 16 apr 2014 16:35 Svara med citat
Vilja nycklar behövs för att få loss drivaxlarna? vet att det ska vara något
liknande av torx på insidan men jag har testat alla sorters storlekar
men antagligen glappar de eller så går de inte in, yttre delen försökte
jag mäta och fick till 30mm men det är en som säger att det inte stämmer
lika bra att fråga då jag måste köpa nya verktyg just för detta, det är en golf manhattan 1990

kör chevrolet spark 2010 men renoverar/bygger om en vw golf 1990
ivanhoe81
Ons 16 apr 2014 16:38 Svara med citat
Ska plocka ur motorn så jag vill inte ha kvar drivaxlarna i motorrummet då allt ska tas bort och motorrummet ska lackas i den nya färgen som bilen ska få

a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 16 apr 2014 18:36 Svara med citat
Vid hjulnavet är det 30 mm mutter förlägningarm eller 3/4" spärrskaft kan behövas

vid växellådan M8 XZN tolvtandstapp

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Ons 16 apr 2014 18:52 Svara med citat
Köp en komplett sats med ZXN-bits med hylsa på typ biltema.. bra att ha!
ivanhoe81
Ons 16 apr 2014 20:03 Svara med citat
Tack då vet jag vad jag ska satsa på

ivanhoe81
Ons 16 apr 2014 20:40 Svara med citat
Sådär nu har jag hittat en bitssats för 199kr plus att jag ska köpa ett ledhandtag och en 30mm hylsa nästa gång som jag åker till biltema

a128
Ons 16 apr 2014 21:36 Svara med citat
Http://www.ebay.co.uk/itm/BGS-Tools-8-Piece-Bit-Socket-Set-XZN-3-8-510 5-/231180489199?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item35d36e51ef

ivanhoe81
Ons 16 apr 2014 22:16 Svara med citat
Jag köper aldrig saker utomlands, det är så mycket krångel, har hört om sådana som blivit lurade via ebay med och skulle det vara något problem med saken som man köper så kan man ju inte bara skicka ett mail för de förstår inte svenska och jag är urusel på engelska, måste ju ha ordbok för varje ord som står på engelska

etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 17 apr 2014 17:39 Svara med citat
Inte då,,, var själv väldigt skeptisk till dessa utlands handlande.

Men efter att upptäckt att ofta samma prylar överlag kan fås till halva med i regel till tredjedel av nypriset här hemma, så har man bara för egen del säkert genomfört 150 enbart positiva bildelsinköp mesta dels från tyska ebay. Helt utan krångel faktiskt. Smile

Språket är heller sällan några problem med så som betalsättet tex Paypal. finns med smidiga översättningar om språkförbistringar skulle uppstå. Thumbs up
a128
Tor 17 apr 2014 17:46 Svara med citat
Rent generellt löper man nog större risk att bli blåst i sverige såväl när det gäller delar som begagnade bilar än i Tyskland,

nyligen är det en som har blivit totalt blåst när han ska ha fått topplockpackningen bytt på sin lilla opel för ca 10.000:- hos bilverkstad i Ronneby, det har visat sig att packningen inte bytts övehuvudtaget utan man har försökt laga läckan med kylarcement, bilen in igen och kylarvätska, glykol och olja byts med samma resultat

firman i fråga är Bilservice ISMA - Ronneby

etanol
Tor 17 apr 2014 17:53 Svara med citat
Jo har med dessvärre hört en del riktiga skräckhistorier hur kunder här hemma blivit bemötta även av riktigt stora erkända verkstäder utan att nämna några namn.

Kan tänkta mig att det fuskas en hel del oavsett verkstads storlek, dock inget man praktiskt fått erfara trots runt 27 år på landets flertalet verkstäder man varit verksam på.
ivanhoe81
Tor 17 apr 2014 18:59 Svara med citat
Jag har bara hört av bekanta som handlat via ebay och de har haft problem med det ungefär 3 av 4 gånger, enda stället som jag haft problem med är volvo original delar som inte passat trots att man följt allting, köper hellre på biltema eller mekonomen än original sedan gör jag allt hemma än att lämnar bort till en verkstad
paypal måste man väl ha betalfunktion på banken för att föra över pengar till eller? gillar mest att betala allt kontant istället för över banken eller med kortet

ivanhoe81
Tor 17 apr 2014 19:01 Svara med citat
Sedan är det väl fraktkostnad med och sådant räknar jag med i priset

etanol
Fre 18 apr 2014 8:12 Svara med citat
Ja där går det i så fall i sär en hel del, för som sagt för egen del har bra många enbart positiva erfarenheter genomförts främst då från tyska ebay. Dessa halva till oftast tredjedelen av vad liknande pryl (även kvalitétsmässigt) betingar här hemma är även då frakten medräknad,,, Smile

Är med av den kategorin att det som inte finns hos tex Biltema och ofta lite större/fler prylar tvekas inte minsta att hämta dessa från just ebay. Handlar med sällan hos Mekonomen, meca osv av samma anledning.
Det med till dom flesta bilar framför allt tyska då gällande tyska marknaden, där är tex Saab som Volvo tämligen iskalla som notis.

Med Paypal är det väldigt säkert där kopplas ett tex visa kort till, så där behöver man inte alls vara vidare orolig. Thumbs up
ivanhoe81
Fre 18 apr 2014 11:23 Svara med citat
Om man inte har visa-kort eller något hur ska man göra då? jag köper helst kontant och i sverige där jag ser hur sakerna ser ut etc

ivanhoe81
Fre 18 apr 2014 11:25 Svara med citat
Sådant som finns på biltema och mekonomen köper jag där

etanol
Fre 18 apr 2014 12:06 Svara med citat
Jo hade som sagt precis samma åsikt och var själv i början med rätt skeptiskt till att handla "långt bort i från".
Men ena gav det andra och av egna 10 av 10 helt lyckosamma inköp med snabba smidiga leveransen så tvekar iaf inte jag till dylika inköp, just främst till vilka andra slantar det oftast handlar om.

Annars gällande Paypal är detta som sådant inga märkvärdigheter men någon form av internationellt betalkort krävs, men det är bara att gå in på deras hemsida så får man reda på det man behöver veta.

Handlar med i sanningens namn fortfarande uteslutande bil tillbehör osv hos främst Biltema är även jag överlag med bara har goda erfarenheter från. Men ofta slår ebay många gånger med detta inköpsställe gällande reservdelar med. Thumbs up
a128
Fre 18 apr 2014 12:38 Svara med citat
Visa samt internetbank med möjlihet att betala räkningar kostar 36:-/mån, det visa-kortet knyter jag till paypal, amazon m.m
utan problem, eftersom man har ett visa kort kan man reklamera ett köp till sin bank om tex. ett företag konkar

dessa 36:- har man igen flera ggr om, vill man köpa något medeldyrt tex. tvättmaskin tv etc. för låt oss säga 5000-10000:- slipper man ha kontanter på fickan som man riskera bli rånad på

Mekonomen är asdyra,

mister-auto har märkesbildelar till Biltemapriser
http://www.mister-auto.se/sv/

etanol
Fre 18 apr 2014 15:53 Svara med citat
Precis det jag med skulle sagt,,, vem klarar sig utan kontantkort idag över huvudtaget,,, Think

Nämnda försvenskade "halvebay" sidor som mister-auto som reservdelar24.se mfl är med gångbarta om man ändå känner sig osäker. Har även inhandlat bra många prylar även från dessa sidor med efter prisjämförelser. Smile
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 18 apr 2014 16:18 Svara med citat
Mister auto är klockrena! Visst finns de andra liknande, men mister auto erbjuder faktura, vilket är givet. Absolut inget krångel, leverans 24 - 48 timmar

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
etanol
Fre 18 apr 2014 17:19 Svara med citat
Jo från just mister-auto har man för egen del säkerligen gjort 15 talet även där i från bara positiva inköp.
Även om oavsett inköps ställe har problemfria leveranser gjorts inom 2-3 arbetsdagar.

Men visst vill man nu av någon anledning inte befatta sig med betalkort i någon form så är det som det är.

Sedan är det som tur är helt frivilligt vart man handlar,,, detta med ebay var bara ett bra tips att spara rikligt med slantar. Thumbs up

Senast ändrad Mån 21 apr 2014 7:54, ändrad totalt 1 gång
ivanhoe81
Fre 18 apr 2014 17:19 Svara med citat
Jag klarar mig utan kontantkort, visa eller något sådant, jag klarar mig med masterokortet och det fungerar inte att betala med på internet, betalfunktion vill jag inte heller ha för jag rör mig på 600kr i veckan som ska räcka till mat och nöje

ivanhoe81
Sön 20 apr 2014 21:33 Svara med citat
En fråga ang motorfästen på det som är i framkant av motorn så undrar jag om det räcker att skruva loss de 3 bultarna på ovansidan eller om jag måste ta den som går igenomhela fästet (det som är strax under insugsröret eller hur man nu ska förklara det)

BigSwede
Golf 2 Country -91 1.6D-84 Ort: Ljusdal
Mån 21 apr 2014 19:38 Svara med citat
Jag klarade mig med 3 bultarna på ovansidan.
ivanhoe81
Mån 21 apr 2014 20:15 Svara med citat
Oki då är det bara en skruv kvar då, en fick jag loss och en gick av (ska ändå byta motorfästena senare)

Isma
Ingen VW Ort: Ronneby
Ons 03 dec 2014 16:01 Svara med citat
a128 skrev:
Rent generellt löper man nog större risk att bli blåst i sverige såväl när det gäller delar som begagnade bilar än i Tyskland,

nyligen är det en som har blivit totalt blåst när han ska ha fått topplockpackningen bytt på sin lilla opel för ca 10.000:- hos bilverkstad i Ronneby, det har visat sig att packningen inte bytts övehuvudtaget utan man har försökt laga läckan med kylarcement, bilen in igen och kylarvätska, glykol och olja byts med samma resultat

firman i fråga är Bilservice ISMA - Ronneby

Som son till verkstadens ägare så kan jag rent ut säga att det du hört ABSOLUT inte är sant då jag vet fulla storyn!
Allting började med att farsan fick ett samtal från Mekonomen i Ronneby som berättade att det var en man med en
Opel Agila som hade problem med sin bil då motorn gick upp i temperatur och slukade kylarvätska!(Som han EJ var medveten om)
Detta var då en lördag och farsan va snäll nog att ta sig till denna bil (Mekonomens Parkering) för att hjälpa till eftersom ingen annan var villig för att det var en helg!
När han tog sig dit och tog en titt så kunde han direkt konstatera att en kylarslang hade brustit och läckt ut all kylarvätska! Farsan kunde då tillfälligt montera en annan slang och fylla på med ny kylarvätska för att kunna köra till verkstaden. Denna unga man med sin lilla Opel Agila som körde den var egentligen bilens ägares son och han hade kört i flera mil utan att märka direkt och stanna vid vägkanten eller något för han visste antagligen inte bättre!

Nu med nya slang monterad och ny kylarvätska så kokar kylarvätskan nu istället, detta pga han kört så länge utan kylarvätska så att det antingen blivit spricka i toppen(cylinderhuvudet) pga den höga temperaturen som uppstått för att man kört utan kylarvätska eller så har topplockspackningen blivit kass! Med dessa båda alternativen så kan vätskorna också blandas ska jag notera. (Olja/Kylarvätska) Som den också gjorde.

Denna ägare av bilen var så desperat att laga bilen då han var i behov av den så han fick alternativ att det kan vara antingen topplockspackningen eller toppen eller både och men vi kan inte konstatera med full garanti vilket av dem det var!(Omöjligt att se spricka i toppen) Så ägaren ville köra på med den billigaste alternativet (alltså topplockspackningen) och det blev en deal av det!
Motorn plockades isär, toppen gick väck och planades i "Kallinge Precision AB" och blockets kontaktyta rensades osv och monterades nya topplockspackningen& vattenpump med andra delar som allt finns på ett kvitto från Mekonomen som du/ni kan få bild på om ni vill! Tror du inte på mina ord så kan du få bild på toppen när den var nyplanad och hela motorn när den var "öppen/delad" och sedan hel igen. Den gamla topplockspackningen och dess gamla bultar har vi också sparat som är i verkstan pga såna här anledningar som du ser! Vill du ha bild på dem eller så kan du gärna svänga förbi på en kopp kaffe o en titt på Agilans gamla grejer så kan vi snacka om det hela Smile Vi har också massa vittnen som svängt förbi och sett att motorn var öppen/delad som kan bekräfta att detta "stora" jobbet verkligen gjorts och denna mannen inte blivit "blåst". Jobbet som vi tog betalt för GJORDES!!!!

Tillbaka till det hela, jobbet gjordes och bilen funkade helt fint och vattnet kokade inte för stunden men några dagar senare så ringer han och säger att den kokar igen och han varit tvungen att stanna på motorvägen ett flertal gånger och fylla på med vatten! Så han bads komma tillbaka hit med bilen och ta en titt &diskutera. Sen kom det fram att det är spricka i toppen och den behöver bytas om man vill rädda motorn, sedan fick vi ett tips från ett håll att det finns ett enkelt knep som KANSKE funkade och det var denna "kylarcement" eller något som har kunnat täppa små sprickor i andra bilars toppar&block. Tyvärr så var sprickan för stort och försöket misslyckades och ända alternativet var ju då att byta toppen som då ägaren vägrade betala för och ansåg att vi skulle få stå för kostnaden för både ny topp&jobbet, tyvärr.

Finns inget mer vi kunnat göra! Han fick info&sina alternativ och han var villig att ta risken! Han ville byta topplockspackningen även när han var medveten om att det kunde varit toppen som var huvudorsaken till det kokande kylarvätskan!! Vi erbjöd att vi kunde byta toppen och jobbet skulle bli gratis men han ville inte lägga mer pengar på att köpa nytt cylinderhuvud!

Så det med att denna killen blivit blåst kan man med garanti stämpla som ICKE SANT! Jobbet vi tog betalt för gjordes!
Jag lägger upp bilden när motorn var delad men vill ni ha mer så är det bara att hojta till!
Kom gärna med frågor så får vi se om vi har svaren för dom med, om ni vill ha mer bilderna postade här eller något osv..
Wink
Tack&Hej för mig! Very Happy

Bilden nedanför är på denna Opel Agilans öppna motor som jag tog bild på när jobbet utfördes! Bild[/b][/b]
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Ons 03 dec 2014 22:37 Svara med citat
Isma. inget illa menat bara en fråga:) "nyfiken i en strut"

om där va en spricka i toppen såg inte dom som planade den det?
då han som gör det åt mig ser det ganska omgående när toppen sitter i maskinen som planar dom.Smile
elr kanske va en ren miss? alla vi kan göra misstag Smile

Mk2 16v real power
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 04 dec 2014 0:48 Svara med citat
Isma skrev:
Som son till verkstadens ägare så kan jag rent ut säga att det du hört ABSOLUT inte är sant då jag vet fulla storyn!
Allting började med att farsan fick ett samtal från Mekonomen i Ronneby som berättade att det var en man med en
Opel Agila som hade problem med sin bil då motorn gick upp i temperatur och slukade kylarvätska!(Som han EJ var medveten om)
Detta var då en lördag och farsan va snäll nog att ta sig till denna bil (Mekonomens Parkering) för att hjälpa till eftersom ingen annan var villig för att det var en helg!
När han tog sig dit och tog en titt så kunde han direkt konstatera att en kylarslang hade brustit och läckt ut all kylarvätska! Farsan kunde då tillfälligt montera en annan slang och fylla på med ny kylarvätska för att kunna köra till verkstaden. Denna unga man med sin lilla Opel Agila som körde den var egentligen bilens ägares son och han hade kört i flera mil utan att märka direkt och stanna vid vägkanten eller något för han visste antagligen inte bättre!

Nu med nya slang monterad och ny kylarvätska så kokar kylarvätskan nu istället, detta pga han kört så länge utan kylarvätska så att det antingen blivit spricka i toppen(cylinderhuvudet) pga den höga temperaturen som uppstått för att man kört utan kylarvätska eller så har topplockspackningen blivit kass! Med dessa båda alternativen så kan vätskorna också blandas ska jag notera. (Olja/Kylarvätska) Som den också gjorde.

Denna ägare av bilen var så desperat att laga bilen då han var i behov av den så han fick alternativ att det kan vara antingen topplockspackningen eller toppen eller både och men vi kan inte konstatera med full garanti vilket av dem det var!(Omöjligt att se spricka i toppen) Så ägaren ville köra på med den billigaste alternativet (alltså topplockspackningen) och det blev en deal av det!
Motorn plockades isär, toppen gick väck och planades i "Kallinge Precision AB" och blockets kontaktyta rensades osv och monterades nya topplockspackningen& vattenpump med andra delar som allt finns på ett kvitto från Mekonomen som du/ni kan få bild på om ni vill! Tror du inte på mina ord så kan du få bild på toppen när den var nyplanad och hela motorn när den var "öppen/delad" och sedan hel igen. Den gamla topplockspackningen och dess gamla bultar har vi också sparat som är i verkstan pga såna här anledningar som du ser! Vill du ha bild på dem eller så kan du gärna svänga förbi på en kopp kaffe o en titt på Agilans gamla grejer så kan vi snacka om det hela Smile Vi har också massa vittnen som svängt förbi och sett att motorn var öppen/delad som kan bekräfta att detta "stora" jobbet verkligen gjorts och denna mannen inte blivit "blåst". Jobbet som vi tog betalt för GJORDES!!!!

Tillbaka till det hela, jobbet gjordes och bilen funkade helt fint och vattnet kokade inte för stunden men några dagar senare så ringer han och säger att den kokar igen och han varit tvungen att stanna på motorvägen ett flertal gånger och fylla på med vatten! Så han bads komma tillbaka hit med bilen och ta en titt &diskutera. Sen kom det fram att det är spricka i toppen och den behöver bytas om man vill rädda motorn, sedan fick vi ett tips från ett håll att det finns ett enkelt knep som KANSKE funkade och det var denna "kylarcement" eller något som har kunnat täppa små sprickor i andra bilars toppar&block. Tyvärr så var sprickan för stort och försöket misslyckades och ända alternativet var ju då att byta toppen som då ägaren vägrade betala för och ansåg att vi skulle få stå för kostnaden för både ny topp&jobbet, tyvärr.

Finns inget mer vi kunnat göra! Han fick info&sina alternativ och han var villig att ta risken! Han ville byta topplockspackningen även när han var medveten om att det kunde varit toppen som var huvudorsaken till det kokande kylarvätskan!! Vi erbjöd att vi kunde byta toppen och jobbet skulle bli gratis men han ville inte lägga mer pengar på att köpa nytt cylinderhuvud!

Så det med att denna killen blivit blåst kan man med garanti stämpla som ICKE SANT! Jobbet vi tog betalt för gjordes!
Jag lägger upp bilden när motorn var delad men vill ni ha mer så är det bara att hojta till!
Kom gärna med frågor så får vi se om vi har svaren för dom med, om ni vill ha mer bilderna postade här eller något osv..
Wink
Tack&Hej för mig! Very Happy

Bilden nedanför är på denna Opel Agilans öppna motor som jag tog bild på när jobbet utfördes! Bild[/b][/b]

OM misstanke om spricka i topplocket finns och det är borttaget för planing så provtrycker man givetvis topplocket för att vara säker. Kostar så lite mer.
etanol
Fre 12 dec 2014 16:00 Svara med citat
Överlag ställer även jag som yrkesmekaniker mig med strax under 40 år på olika bilverkstäders golv och en rad passerade topplocksbyten genom åren som denna historia trovärdig överlag.
Enda invändningen som sagt att en eventuell spricka borde kunna upptäckts av denna till synes seriösa firma som åtog sig det uppdraget. Om inget annat medelst nämnt tryckprovning.

Det är alltid tråkigt då en kund hamnar i kläm för att kunna få till en lösning i sådana tvister. Kan med förstå detta försök till nödlagning då kunden inte ville stå för än mer utlägg som brukar vara rena lottdragningen.

Om sedan nu uppgifterna sedan stämmer att denna bils ägare i ärendet fått rätt gentemot ARN får han i så fall gå vidare att få någon form av rättelse och helst kunna lösa detta utan att gå via forum.