Forum - Golf 3 (92-99) - Få loss bränslepumpen

Txi
Golf 3 MK3 Variant -95 Ort: Umeå
Tor 18 dec 2014 15:46 Svara med citat
Hur går man till väga för att ta loss bränslepumpen?

När tagit mig ner till pumpen i tanken så sitter den fast i botten på tanken på något sätt, jag ruckade lite på den och letade efter uppenbara fastsättningar men när jag låg där på mina dåliga knän i bagaget kunde jag inte hitta något.

Kan någon lite lätt förklara hur man går till väga för att lossa själva pumpen från botten i tanken?
Min nya pump borde vara här imorgon, och jag planerar att byta den så fort som möjligt.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 18 dec 2014 15:54 Svara med citat
Txi skrev:
Hur går man till väga för att ta loss bränslepumpen?

När tagit mig ner till pumpen i tanken så sitter den fast i botten på tanken på något sätt, jag ruckade lite på den och letade efter uppenbara fastsättningar men när jag låg där på mina dåliga knän i bagaget kunde jag inte hitta något.

Kan någon lite lätt förklara hur man går till väga för att lossa själva pumpen från botten i tanken?
Min nya pump borde vara här imorgon, och jag planerar att byta den så fort som möjligt.

Bajonettfattning tror jag det kallas.

Du vrider pumpen (gissar vänster men osäker) kanske ett sextondels varv så kan du sedan dra den rakt uppåt.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 18 dec 2014 16:26 Svara med citat
Precis bajonettfattning är det som gäller,, alltså riktigt vrides det åt vänster för losstagning och sedan rakt upp så får man upp hela enheten.
Txi
Golf 3 MK3 Variant -95 Ort: Umeå
Tor 18 dec 2014 20:12 Svara med citat
Det är alltså så enkelt!
Då ska jag ta i lite mer nästa gång jag går ner till bilen och försöker.

Tackar för snabba svar!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 19 dec 2014 7:22 Svara med citat
Ja det brukar sällan vara några problem mer än att man få ta i lite, men detta ror du lätt i land...