bearswe
Golf 3 1,8 -96 Ort: Borgholm |
| Tis 09 dec 2014 21:12 |
|
Jag har fått problem med solenoiden på startmotorn på min Golf.
Den slår inte alltid till, startmotorn snurrar dock.
Det började tidigare i vinter, då den missade då och då, men nu får jag försöka ta på starten 4-5 gånger innan den slår till och bilen startar.
Jag har tagit loss startmotorn och öppnat solenoiden, rengjort och lagt på lite olja, men det blev inte bättre.
Finns det något annat jag kan göra, eller är det bara att skaffa en annan startmotor?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 10 dec 2014 1:23 |
|
| bearswe skrev: | Jag har fått problem med solenoiden på startmotorn på min Golf.
Den slår inte alltid till, startmotorn snurrar dock.
Det började tidigare i vinter, då den missade då och då, men nu får jag försöka ta på starten 4-5 gånger innan den slår till och bilen startar.
Jag har tagit loss startmotorn och öppnat solenoiden, rengjort och lagt på lite olja, men det blev inte bättre.
Finns det något annat jag kan göra, eller är det bara att skaffa en annan startmotor? |
Solenoiden slår ju till ett bleck som sluter mellan plusmatningen från batteriet till själva motorlindningen. Om detta bleck är för dåligt spelar det ingen roll att solenoiden slår till.
Antingen renovera bättre eller byta.
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Ons 10 dec 2014 1:41 |
|
Tändspole! I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
bearswe
| Ons 10 dec 2014 8:48 |
|
| r o l l e skrev: | Solenoiden slår ju till ett bleck som sluter mellan plusmatningen från batteriet till själva motorlindningen. Om detta bleck är för dåligt spelar det ingen roll att solenoiden slår till.
Antingen renovera bättre eller byta. |
Tack för ditt svar, hur går jag tillväga om jag ska renovera bättre?
|
|
r o l l e
| Ons 10 dec 2014 9:28 |
|
Petta, nu måste jag väldigt nyfket undra vad för teori eller tanke som säger att tändspolen orsakar problem med startmotorn? Det är ju inte något av de 50 vanligaste felen med en startmotor men å andra sidan kan ibland små löjliga fel i en ände av en bil orsaka betydligt större följdfel i andra änden.
|
|
r o l l e
| Ons 10 dec 2014 9:31 |
|
| bearswe skrev: | | Tack för ditt svar, hur går jag tillväga om jag ska renovera bättre? |
Tar rätt på vad du gjorde för fel/missade/slarvade med.
Men tex kollar upp att det inte är 'kortslutning' i startmotorn, kollar och vid behov renoverar detta kontakbleck som solenoiden slår till, rätt olja/fett för solenoiden (ska den fettas in, vapenolja?)
Om du surfar in på en firmas hemsida som renoverar startmotorer och generatorer kanske de skriver utförligare vad för olika saker de gör när de renoverar. Då får du en bra lista...
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Ons 10 dec 2014 12:11 |
|
| r o l l e skrev: | | Petta, nu måste jag väldigt nyfket undra vad för teori eller tanke som säger att tändspolen orsakar problem med startmotorn? Det är ju inte något av de 50 vanligaste felen med en startmotor men å andra sidan kan ibland små löjliga fel i en ände av en bil orsaka betydligt större följdfel i andra änden. |
För hans problem var helt identiska med vad jag hade på min MK3 -96. Samt har haft på min GTI -96.
De är mer vanligt att tändspolen pajar än en startmotor, samt är betydligt billigare samt finns på biltema.
Egentligen skiter ju jag i vad han väljer att kolla, men jag tycker att man borde vara lite open minded å ha flera alternativ.
Jag har ju trots allt hadft exakt samma problem och samma fenomen som TS beskriver. Om de visar sej att jag har fel, fine men då har han ju provat. Istället för att rota i startmotorn så visar de sej att de inte var problemet.
Ahja, slut på råd från mej. Koncentrerar mej istället på att vara pappa I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
r o l l e
| Tor 11 dec 2014 13:57 |
|
| Petta skrev: | För hans problem var helt identiska med vad jag hade på min MK3 -96. Samt har haft på min GTI -96.
De är mer vanligt att tändspolen pajar än en startmotor, samt är betydligt billigare samt finns på biltema.
Egentligen skiter ju jag i vad han väljer att kolla, men jag tycker att man borde vara lite open minded å ha flera alternativ.
Jag har ju trots allt hadft exakt samma problem och samma fenomen som TS beskriver. Om de visar sej att jag har fel, fine men då har han ju provat. Istället för att rota i startmotorn så visar de sej att de inte var problemet.
Ahja, slut på råd från mej. Koncentrerar mej istället på att vara pappa  |
Det är mest hur tändspolen ska hindra startmotorn från att gå runt jag inte riktigt förstår, men har du haft det felet så finns det ju uppenbarligen.
Däremot att en dålig tändspole hindrar bilen från att starta, eller starta korrekt finner jag mycket troligt men som sagt innan startmotorn snurrar är det svårt att veta om det finns fler fel.
Tändningsbrytaren skulle ju kunna ge sporadiska fel så startmotorn inte fungerar.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Fre 12 dec 2014 18:14 |
|
Får du inte ordning på solenoiden så är den förmodligen så pass sliten att byta till en bättre fungerande startmotor som det finns rätt prisbilliga på tex ebay.
Min erfarenhet är iaf att det sällan lönar sig att reparera en viss del av startmotorn som börjat visa trötthets tecken, då även lagerslitningar osv följer med och man har rätt snart ett nytt problem med den "renoverade" startmotorn
Ställer mig inget alls illa menat Petta,,till just detta fenomen med eventuell defekt tändspole som rent tekniskt har någon koppling till just startmotorns funktion. Är med småbarns pappa för den delen med.
|
|
bearswe
| Tis 16 dec 2014 22:03 |
|
Jag fick tag på en annan startmotor som jag satte in i kväll och nu startar den som den ska.
Det gick bra att skruva dit den, förutom det nedre av de långa bultarna son jag fick hålla på med ett bra tag innan jag kom på hur jag skulle göra.
Hur brukar ni göra för att få dit bultarna, har ni något tips?
|
|
etanol
| Ons 17 dec 2014 16:11 |
|
Var ett tag sedan man bytte en rad startmotorer på dessa motorer,, men minns att just den nedre bulten krävde lite lirkande.
Men att det gick med uppallad motor och lite spelande med en domkraft under växellådan, korrekt ni som minns detta bättre?
|
|
bearswe
| Ons 17 dec 2014 17:20 |
|
| etanol skrev: | Var ett tag sedan man bytte en rad startmotorer på dessa motorer,, men minns att just den nedre bulten krävde lite lirkande.
Men att det gick med uppallad motor och lite spelande med en domkraft under växellådan, korrekt ni som minns detta bättre?  |
Det var så jag gjorde + att jag lossade på motorfästet.
|
|
etanol
| Ons 17 dec 2014 19:00 |
|
Jo vill med minnas brukar göra så per automatik,,, är väl lite av yrkesskada kan jag tro...
Men du fick till det du med i alla fall?
|
|
bearswe
| Ons 17 dec 2014 22:12 |
|
| Ja. efter lite om och men fick jag alla skruvar åtdragna.
|
|