Forum - Golf 7 (13-19) - Farthållare

Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 10 dec 2014 17:37 Svara med citat
Nu äntligen har jag hämtat min Golf 7 och läser instruktionsboken men det finns ju lite att gå igenom. Min fråga är om det finns nån vänlig själ här på forumet som lite lätt förståeligt kan beskriva hur man aktiverar farthållaren och avståndet till framförvarande bil genom knapparna på ratten? Sitter just nu inne och kan inte sitta i bilen pga. ovädret som är utanför mitt fönster.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Ons 10 dec 2014 17:48 Svara med citat
Bild

0/1 startar farthållaren,
mode byter mellan farthållare och inställbar fartspärr,
du låser farten med set,
res återgår till inställd fart,
plus och minus ökar/minskar med 10 km/h
"strecken" ändrar avstånd till bilen framför.
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Ons 10 dec 2014 18:35 Svara med citat
RES och SET ökar och minskar hastigheten med 1 km/h när man kör med aktiverad farthållare. Kan vara bra om man inte vill hoppa i 10k m/h-steg.
Pensionären
Ons 10 dec 2014 18:36 Svara med citat
Blåbäret, det är ju lysande, tack så mycket för snabbt svar. Lät ju lättare än jag trodde.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Ons 10 dec 2014 20:28 Svara med citat
Det var så lite så. Smile

Lite överkurs: När du kör med farthållaren aktiverad så tänds det en symbol i nederkanten av displayen på samma ställe som man normalt sett kan se hur många kilometer som bilen har gått, man kan alltså inte se vägmätaren om inte farthållaren är helt avstängd. Men ifall du kommer ifatt en långsammare bil så att bilen börjar hålla avståndet till bilen framför istället för din inställda hastighet så kommer symbolen i displayen ändra utseende en aning.
Pensionären
Ons 10 dec 2014 20:32 Svara med citat
Ok, tack för upplysningen.