hugge
Polo 5 1,4 Ort: Stockholm |
| Sön 14 sep 2014 8:11 |
|
Hej. Ska nog beställa en TSI 1.2 105 DSG7. Vad har ni kunniga för åsikter om den? Har sneglat lite åt den lite större 1.4 122. Men tror o hoppas den lilla räcker och funkar bra. Har en begränsad budget och sparar gärna dom 17600 kr som den större kostar extra. Men får den lilla motorn för mycket ris och den större ros så kanske jag bör slanta upp stålarna. Om det är nån här som äger eller kört en TSI med 1.2 105 motorn så är jag tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
Kör mest korta sträckor på 50-90 km/h sträckor i Stockholms förorter. Hamnar väl nån gång i veckan i lite köer på Essingeleden. ca 4 långkörningar per år på motorväg. och brukar hålla mig inom rimliga hastigheter, kanske något över den tillåtna på 90 och 110 vägar. Tänker nog byta bilen efter 4-5 år.
MVH
Hugge
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Sön 14 sep 2014 15:15 |
|
Det är din personliga preferens. 1.2an är lite slö i låga varv. Men snål o bra annars.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Sön 14 sep 2014 16:18 |
|
| Sodan skrev: | | Det är din personliga preferens. 1.2an är lite slö i låga varv. Men snål o bra annars. |
Nej, det är inte min personliga preferens, jag har inte ens kört eller tittat på bilen.
Det är trådar om 1.2tsi från detta forumet
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Sön 14 sep 2014 16:22 |
|
Överväg gärna 122 1.4 TSI. Prisskillnaden är faktiskt ganska liten om man betänker att man förutom större motor får den betydligt mer avancerade multi länk bakaxeln jmfr 1,2 TSI som har en ganska primitiv bakaxel. De motorsvagaste versionerna har den enklare bakaxeln. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga |
| Sön 14 sep 2014 16:35 |
|
| Går inte *gränsen* för den bakaxeln vid 140 hk/GT?
|
|
Outrunner
| Sön 14 sep 2014 16:37 |
|
| Om man får svära lite i kyrkan så kan frågeställaren titta på Seat Leon istället. Du får den *nya* 110 hästaren i den modellen och väldigt mycket bil för pengarna.
|
|
Peter_senior
| Sön 14 sep 2014 16:39 |
|
| Outrunner skrev: | | Går inte *gränsen* för den bakaxeln vid 140 hk/GT? |
1.4 TSI 122 har multilänk axel, därför menar jag att den egenligen inte är så mycket dyrare än 1.2 TSI, man får ju mer bil... . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Outrunner
| Sön 14 sep 2014 17:11 |
|
| Tittar man i broschyren för Golf så har 122 hk halvstel axel.....men de har ju skrivit fel förr..
|
|
Peter_senior
| Sön 14 sep 2014 17:59 |
|
| Outrunner skrev: | | Tittar man i broschyren för Golf så har 122 hk halvstel axel.....men de har ju skrivit fel förr.. |
Ja de har säkert skrivit fel. Jag har en 11 månader gammal 1.4 TSI 122 SC på gården. Den har multi axel, det är jag helt säker på. Den ser i stort sett lika dan ut som min Golf 7 R bakaxel men saknar bakre drivaxlar .
Jag har rostskyddat undre länkarmarna bak i våras på bägge bilarna då de brukar rosta i länkarms svetsen. Därför är jag säker!
/Peter
PS Vår TSI 122 SC är årsmodell 2014. Kan de ha ändrat på samma bil årsm. 2015?? Ovanligt för att vara VAG. Mindre detaljer kan ju ändras men en förändring av detta slag betvivlar jag att de gjort. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Senast ändrad Sön 14 sep 2014 19:22, ändrad totalt 3 gånger
|
|
Sodan
| Sön 14 sep 2014 18:10 |
|
| candyweiss skrev: | Nej, det är inte min personliga preferens, jag har inte ens kört eller tittat på bilen.
Det är trådar om 1.2tsi från detta forumet  |
Jojo menade att det är TS personliga preferens som måste avgöra.
|
|
hugge
| Mån 15 sep 2014 6:46 |
|
| Outrunner skrev: | | Går inte *gränsen* för den bakaxeln vid 140 hk/GT? |
Hej
Senast ändrad Mån 15 sep 2014 8:40, ändrad totalt 2 gånger
|
|
hugge
| Mån 15 sep 2014 6:49 |
|
| Hej.
Senast ändrad Mån 15 sep 2014 8:41, ändrad totalt 1 gång
|
|
hugge
| Mån 15 sep 2014 8:38 |
|
| Peter_senior skrev: | | Överväg gärna 122 1.4 TSI. Prisskillnaden är faktiskt ganska liten om man betänker att man förutom större motor får den betydligt mer avancerade multi länk bakaxeln jmfr 1,2 TSI som har en ganska primitiv bakaxel. De motorsvagaste versionerna har den enklare bakaxeln. |
Hej. Ok nu är jag inte så kunnig vad gäller såna tekniska saker. Men vad betyder den mer avancerade multilänkbakaxeln för mig i mitt vardagliga bilkörande och bilägande? Är det nåt jag verkligen kommer märka av vad gäller komfort mm? Gissar att den är mer hållbar starkare osv . Brukar den mer primitiva bakaxeln ställa till problem vad gäller reparationer och liknande? Jag ska behålla bilen max ca 5-6 år och köra ca 1200 mil året. Brukar i så fall problem dyka upp så tidigt?
Som du förstår är jag inte direkt intresserad av att betala mycket extra för nåt som jag inte direkt inte märker av under min tid som ägare , därav mina frågor.
Så länge ingen direkt verkar avfärda TSI med 105 hästarn som dåligt val så lutar det nog åt den!!
Tack för alla svar!
Hugge Smile
|
|
candyweiss
Donator 100
| Mån 15 sep 2014 8:55 |
|
| Sodan skrev: | | Jojo menade att det är TS personliga preferens som måste avgöra. |
Okey
|
|
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Mån 15 sep 2014 10:43 |
|
| hugge skrev: | Hej. Ska nog beställa en TSI 1.2 105 DSG7. Vad har ni kunniga för åsikter om den? Har sneglat lite åt den lite större 1.4 122. Men tror o hoppas den lilla räcker och funkar bra. Har en begränsad budget och sparar gärna dom 17600 kr som den större kostar extra. Men får den lilla motorn för mycket ris och den större ros så kanske jag bör slanta upp stålarna. Om det är nån här som äger eller kört en TSI med 1.2 105 motorn så är jag tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
Kör mest korta sträckor på 50-90 km/h sträckor i Stockholms förorter. Hamnar väl nån gång i veckan i lite köer på Essingeleden. ca 4 långkörningar per år på motorväg. och brukar hålla mig inom rimliga hastigheter, kanske något över den tillåtna på 90 och 110 vägar. Tänker nog byta bilen efter 4-5 år.
MVH
Hugge  |
jag har en 1,2 tsi manuell växellåda motor och växellåda fungerar utmärkt till mina behov pigg motor lättväxlad
jag får åka ofta att få bilen reparerad på garantin
1 bakrutespolaren läckte och rann ut på bakrutan utan att jag använde den åtgärdat
2 höger bakbroms skrek vid backning bytt bromsok bromsskiva men det skriker ibland än
3 missljud i dekorpanel ovanför ratten fått bytt
Bilen ska in igen och få mer fel reparerade
1 Byta dekorpanel den som sitter till höger
2 byta en motor som ställer in till luften in i kupen går inte till ändlägen på luftspjäll missljud stannar inte
utan pendlar med missljud
Har kvar andra fel
1 Tankmätare som går fel visar mer bensin i tanken än vad det är visar ca 6 liter fel har tankat räknat ut och tittat på var visaren var
2 det tar lång tid att få upp motortemperaturen till 90 grader efter start av kall motor
temperaturmätaren lever ett eget liv pendlar sjunker och ökar ända till motorn är genomvarm
Kan vara fel på termostaten
3 det finn en del andra fel med dålig konstruktion hasplasten som sitter under bilen sitter löst i bakkant
4 mycket regnvatten som rinner igenom låsen på dörrarna och ner på trösklarnar insidan av dörrar
det finns stor risk att låsen kan frysa på vintern
Det kan vara bra att veta att det finns fel på golfen ? barnsjukdomar eller dålig kvavite
|
|
frev
Golf 7 T-Roc Ort: Borås |
| Mån 15 sep 2014 11:46 |
|
Har en 1,2 tsi funkar alldeles utmärkt! Är ingen racer men fullt tillräckligt. Har inte känt att den är för slö. Funkar fint i stadstrafik o på motorväg! Trodde först att den skulle vara seg men blev positivt överraskad när jag provkörde den. Så mitt tips, provkör o känn själv
//F
|
|
Peter_senior
| Mån 15 sep 2014 12:04 |
|
Bakaxeln
Den mer avancerade bakaxeln är följsam individuellt per sida vad det gäller ojämnheter i vägbanan vilket innebär bättre kontakt med vägen.
Jag har inte kört någon Golf 7 som har den stela bakaxeln men tvivlar på att jag skulle känna skillnad. Dock kan det vara bra att ha vid en hal vintertur till fjällen, kan vara skillnaden mellan att få ett släpp eller ej.
Under -90 och -00 talet har jag haft Golf/Passat med stel (halvstel då det finns viss vridflex) bakaxel. Har inte uppfattat det som ett problem vid normalt brukande.
Kvalitet
Jag är väldigt nöjd med bilen så långt. Även solen har fläckar . Problemen som nämns ovan är ju inte knutna till 1.2 TSI, kunde lika väl drabba en GTI.... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Sodan
| Mån 15 sep 2014 23:09 |
|
| sunesh skrev: | jag har en 1,2 tsi manuell växellåda motor och växellåda fungerar utmärkt till mina behov pigg motor lättväxlad
jag får åka ofta att få bilen reparerad på garantin
1 bakrutespolaren läckte och rann ut på bakrutan utan att jag använde den åtgärdat
2 höger bakbroms skrek vid backning bytt bromsok bromsskiva men det skriker ibland än
3 missljud i dekorpanel ovanför ratten fått bytt
Bilen ska in igen och få mer fel reparerade
1 Byta dekorpanel den som sitter till höger
2 byta en motor som ställer in till luften in i kupen går inte till ändlägen på luftspjäll missljud stannar inte
utan pendlar med missljud
Har kvar andra fel
1 Tankmätare som går fel visar mer bensin i tanken än vad det är visar ca 6 liter fel har tankat räknat ut och tittat på var visaren var
2 det tar lång tid att få upp motortemperaturen till 90 grader efter start av kall motor
temperaturmätaren lever ett eget liv pendlar sjunker och ökar ända till motorn är genomvarm
Kan vara fel på termostaten
3 det finn en del andra fel med dålig konstruktion hasplasten som sitter under bilen sitter löst i bakkant
4 mycket regnvatten som rinner igenom låsen på dörrarna och ner på trösklarnar insidan av dörrar
det finns stor risk att låsen kan frysa på vintern
Det kan vara bra att veta att det finns fel på golfen ? barnsjukdomar eller dålig kvavite |
Många problem.. Såg att min sölar på bakrutan nu med. Vet du vad som gjordes för att åtgärda det på din?
|
|
sunesh
| Tis 16 sep 2014 8:02 |
|
[quote="Sodan"]Många problem.. Såg att min sölar på bakrutan nu med. Vet du vad som gjordes för att åtgärda det på din?[/quote
Nej men prata med återförsäljaren dom kan fråga Wolksvagen dom vet väl vad som har blivit reparerat med nybilsgarantin på alla bilar
Min bil läckte ut i bland fast jag inte spolat på många timmar det rann bara lite ner på rutan ofta vid varmt väder när jag inte behövde spola alls
När jag spolar nu så får jag köra torkaren ett tag eter jag spolat det rinner efter lite men läcker inte sen
|
|
hugge
| Tis 16 sep 2014 11:41 |
|
| Peter_senior skrev: | Bakaxeln
Den mer avancerade bakaxeln är följsam individuellt per sida vad det gäller ojämnheter i vägbanan vilket innebär bättre kontakt med vägen.
Jag har inte kört någon Golf 7 som har den stela bakaxeln men tvivlar på att jag skulle känna skillnad. Dock kan det vara bra att ha vid en hal vintertur till fjällen, kan vara skillnaden mellan att få ett släpp eller ej.
Under -90 och -00 talet har jag haft Golf/Passat med stel (halvstel då det finns viss vridflex) bakaxel. Har inte uppfattat det som ett problem vid normalt brukande.
Kvalitet
Jag är väldigt nöjd med bilen så långt. Även solen har fläckar . Problemen som nämns ovan är ju inte knutna till 1.2 TSI, kunde lika väl drabba en GTI.... |
Hej, Då räcker det med den stela bakaxeln för mig. Jag kör mest i Stockholms förorter och Essingeleden. tack för alla svar på min fråga. jag hade i stort sätt redan bestämt mig för den lilla motorn innan och era svar har bidragit till att bekräfta att mitt val nog är rätt för mig.
Ha de
Hugge
|
|
Sodan
| Tis 16 sep 2014 15:31 |
|
Går att köra snålt iaf ....
|
|
PettaP
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 05 nov 2014 19:12 |
|
Hej!
Fråga till er i tråden... Är det någon av er som kör på 17" till er 1,2 105hk DSG7?
Står just nu själv i "valet och kvalet" gällande denna kombo.
Mvh Peter
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Ons 10 dec 2014 19:07 |
|
Har 1.2 TSI kamrem på Golf 7?
En kamrats 1.2 (Seat Leon) med kamKEDJA råkade just ut för det berömda problemet som TSI 1.4 lider av, skadad/förslappad kedja. Som tur är förstördes inte motorn, och han slipper betala eftersom verkstaden tog på sig kostnaden.
Bilen är byggd 2011, och verkstaden hade tydligen bytt på fler 1.2 r.
Verkar som om lösningen på detta varit att byta till rem på den nya generationen Leon.
|
|
iroc-z4ever
Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm |
|
Sodan
| Ons 10 dec 2014 19:26 |
|
| fastson skrev: | Har 1.2 TSI kamrem på Golf 7?
En kamrats 1.2 (Seat Leon) med kamKEDJA råkade just ut för det berömda problemet som TSI 1.4 lider av, skadad/förslappad kedja. Som tur är förstördes inte motorn, och han slipper betala eftersom verkstaden tog på sig kostnaden.
Bilen är byggd 2011, och verkstaden hade tydligen bytt på fler 1.2 r.
Verkar som om lösningen på detta varit att byta till rem på den nya generationen Leon. |
1.2 tsi på nya golf har gjorts om en hel del från tidigare 1.2 och 1.4. Den han numer kamrem igen..
|
|
Eray
Golf 7 Ort: Göteborg |
| Tor 11 dec 2014 7:27 |
|
Hej!
1.2 tsi har fortafarande kamkedja i Golf 7.
1.4 tsi har däremot kamrem.
Mvh Ola Nilsson Golf 7 1.2 TSI 105 Masters
|
|
Sodan
| Tor 11 dec 2014 7:44 |
|
| Eray skrev: | Hej!
Mvh Ola Nilsson |
Ola det är inte den infon jag fått från VW.
|
|
sunesh
| Tor 11 dec 2014 7:50 |
|
| Eray skrev: | Hej!
Mvh Ola Nilsson |
Jag har kamrem i min 105 1,2 tsi 2014 om du öppnar motorhuven och tittar så sitter den under plastkåpan till vänster på motorn på samma sida där man fyller på olja i motorn
Jag såg en motor med kamrem som hade havererat kamaxeln var glapp och motorn hade slagit ihop
Det var en hyrbil orsaken till haveriet visste inte mekanikern då jag vet inte hur många mil bilen gått heller
det var en 1,2 tsi motor golf 7
Senast ändrad Tor 11 dec 2014 8:02, ändrad totalt 1 gång
|
|
Sodan
| Tor 11 dec 2014 7:57 |
|
För att undvika framtida spekulation
1.2 TSI (EA211)
These newly developed generation of modern petrol engines are manufactured at the Škoda Auto plant in Mladá Boleslav.
identificationEA211 engine family. Turbocharged and direct-injection TSI engines with a four-cylinder, four-valve layout and belt driven camshafts.1.2 TSI 63 kWThe entry-level petrol engine. Turbocharging produces a maximum torque of 160 Nm (at 1,400 to 3,500 rpm).1.2 TSI 77 kWThe improved performance version of the 1.2 TSI Green tec, which includes a start/stop system and brake energy recuperation, manages an output of 77 kW (105 hp). This TSI engine provides a maximum torque of 175 Nm at between 1,400 and 4,000 rpm.
The EA211 engines are a completely new four-cylinder turbocharged and direct-injection TSI engines. Compared to its predecessor, the EA211 series is significantly more compact, with installation length 50 mm shorter, thus offering more interior space. The installation position of the engines has also been optimised. Just as in the diesels, the petrol engines are now mounted with the exhaust side facing backwards and tilted at an angle of 12 degrees. The weight of these petrol engines made of die-cast aluminium is only 97 kg for the 1.2 TSI and 106 kg for the 1.4 TSI. The crankshaft alone became lighter by 20 per cent; the connecting rods lost 30 per cent of their weight. In addition the connecting rod bearing journals are now hollow-drilled and pistons now come with flat bottoms, all of them optimized for lower weight. Regarding thermal management, the EA211 petrol engine is equipped with a modern dual-circuit cooling system. That means that a high temperature circuit with a mechanically driven cooling pump cools the basic engine, while a low temperature circuit flows through the intercooler and the turbo-charger casing. The cylinder-head circuit heats the cabin's interior. The exhaust manifold is integrated into the cylinder head, enabling the engine to warm up more quickly, in turn making heat available quickly for the passenger cabin. At high loads, the exhaust is cooled by the coolant, lowering fuel consumption.
|
|