Forum - Golf 7 (13-19) - DSG7 lådan i 1.2 TSI Ris och ros

hankenstein
Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping
Ons 05 nov 2014 10:59 Svara med citat
Är inne på att köpa en Golf 7 med 1.2 TSI motorn.

Är lite småpepp på Automat, men en snabb sökning på VW-gruppens DSG7-låda är ju inte direkt någon läsning som gör att man tänker "Japp, den kör vi på!"

Hur är VW´s DSG7 anno 2014? Fortfarande problem eller hur ser det ut? Ni som har köpt nya Golf 7 med DSG-lådan. Har ni haft något strul?

I många fall verkar det skyllas på förarens körsätt som orsak till haverierna. Vad är det för körsätt som avses med det? Är det något speciellt med DSG-lådan som gör dem extra känsliga? Har kört automat i Saab, Nissan, Toyota och BMW utan minsta tveksamheter.

Tacksam för all feedback ni kan bidraga med i detta temat, särskilt ni som kör 1.2 TSI
Nyqvist
Golf 7 GT TSI 140 DSG -14 Ort: Karlstad
Ons 05 nov 2014 13:19 Svara med citat
Kör en Golf GT DSG7 och är supernökd. Såklart finns det de som har haft problem men då ska man minnas att det är en av Sveriges mest sålda bilar och många brukare. Jag tror att relativt normal aktiv körning inte skadar eller påverkar livslängden på en DSG7, men kör du som en biltjuv alla dagar i veckan kommer det säkert att medföra underhåll på lång sikt.
Har tidigare kört VW Tiptroniclåda men DSG7 är något helt annat! DSG7 växlar ruggigt snabbt och mjukt även om jag tycker att den är väl snabb att växla mellan 1:an och 2:an. Min nästa bil kommer definitivt ha DSG!
Thumbs up

Golf 7 GT DSG7 TSI 140 -14
Golf 5 1,4 TSI -07
Kuddl
Golf 7 SC TDI 1,6 Ort: Norrköping
Sön 09 nov 2014 20:03 Svara med citat
Växellådan DSG7 är inte den starka sidan av bilen, jag var mycket mera nöjd med automatlådan jag hade i min Mercedes B från 2005. Mina kritikpunkter är att lådan hugger inte direkt när jag bakar först och växla till framåt medan bilen står på terräng som tillåter att bilen kan rullar. Då kör den framåt först efter att den har rullat kanske 1m utan kontroll, vilket händer bara IBLAND. Detta känns inte så bra när man ska ta sig ut ur en trång parkeringsplats. Dessutom känns det lite när den växlar, vilket är inte så farligt i och för sig men skillnaden till Mercedesens känns. Det värsta dock är att när jag bakar, så hugger den tag i bilen ganska plötsligt och accelererar inte mjukt. Det känns mera som om en kanin som hoppar baklänges. Om någon står bakom bilen är det inte så kul. Här finns det dock en workaround. Man trampar bara lite grand på gasen och släpper igen. Om man gör det rätt (det är inte så svårt) så känns det mjukt och fint igen.
DSG7 är dock som jag förstår ganska snålt i förbrukningen, vilket är ju bra.
Sammanfattningsvis tycker jag att lådan är snarare en minuspunkt på bilen. Annars är det inte mycket annat jag är missnöjd med och skulle köpa bilen igen, (....än så länge Wink
hankenstein
Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping
Mån 10 nov 2014 10:18 Svara med citat
Tack för era svar. Det blev dock en 1.2 TSI med den manuella lådan. Leverans slutet november. Mycket trevligt med ny bil Smile

De långa leveranstiderna vägde ej upp en automat. Kan ju hjälpt till att handlaren hade exakt en sådan bil jag ville ha med (-automat då)
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 17 dec 2014 8:55 Svara med citat
Kuddi, om du inte redan gjort det så verkar det vara läge att få mjukvaran till din dsg uppdaterad. I övrigt skulle jag nog önska att allt negativt snack om dsg upphör då en större uppdatering av lådan skedde 2012. Får min nya sc gt på fredag 19/12 och tittar man på de tekniska specarna så är släpvagnsvikten med manuell låda 1500 kg och med dsg 1700 kg!!!
Tror inte att Herr doktor doktor Winterkorn och hans Herr doktor-kollegor står bakom dessa angivelser utan täckning.
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 17 dec 2014 9:21 Svara med citat
Kuddi, jag hade samma tanke som dig, sugen på en DSG men gjorde som du jag googlade på den och inga fina omdömen. Jag frågade en kundmottagare på märkesfirman till slut vad han tyckte jag skulle välja... kör manuell så länge du kan växla sa han. Det blev en 1,4 GT manuell som jag fick förra veckan och är supernöjd med den.
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 17 dec 2014 12:21 Svara med citat
Ni kan googla i all evinnerlighet och dessa domedagsomdömen kommer fortfarande att dyka upp!