Forum - Golf 7 (13-19) - Automatisk torkning vid regn

Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Fre 27 jun 2014 21:39 Svara med citat
Om man har regnsensor så finns det ett val under "inställningar speglar och torkare > vindrutetorkare" för "automatisk torkning vid regn". Är det tänkt att vindrutetorkarna ska starta vid regn utan att intervalltorkningen är påslagen? Jag kan inte få det att fungera. Om däremot intervalltorkaren är aktiv när tändning slås till fungerar det ju men då alldeles oavsett vilken inställning som är vald för "automatisk torkning vid regn".

Det står inte speciellt mycket i handboken om detta. Think
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Fre 27 jun 2014 22:04 Svara med citat
Jag tror det är bakrute torkarens inställningar som avses.

På Golfen så startar torkaren bak när jag lägger i backen och framtorkaren är igång.

Men det brukar också finnas en inställning som gör att bakrutans torkare startar automatiskt fall du körframåt och det börjar regna. På Skodan som jag hade tidigare så startade baktorkaren ifall regnsensorn gjorde att framtorkaren gick konstant, alltså utan ett intervalluppehåll på någon sekund mellan varje svep. Jag tycker att denna funktion är ganska så onödig och avaktiverade den på bilen genom färddatorn, och har inte letat efter denna funktion i Golfen som jag har nu, men jag tror att det är den inställningen som du har hittat.
Pure White
Fre 27 jun 2014 22:22 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Jag tror det är bakrute torkarens inställningar som avses.

På Golfen så startar torkaren bak när jag lägger i backen och framtorkaren är igång.

Men det brukar också finnas en inställning som gör att bakrutans torkare startar automatiskt fall du körframåt och det börjar regna. På Skodan som jag hade tidigare så startade baktorkaren ifall regnsensorn gjorde att framtorkaren gick konstant, alltså utan ett intervalluppehåll på någon sekund mellan varje svep. Jag tycker att denna funktion är ganska så onödig och avaktiverade den på bilen genom färddatorn, och har inte letat efter denna funktion i Golfen som jag har nu, men jag tror att det är den inställningen som du har hittat.

Nej, den bakre torkaren styrs av inställningen "bakrutetorkning vid backning" som finns i samma inställningsmeny. Då "slår" bakrutetorkaren om vindrutetorkaren är på. Skoda-funktion som du beskriver finns överhuvudtaget inte på min Golf.
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Fre 27 jun 2014 22:49 Svara med citat
För att aktivera regnsensorn måste du ha spaken i intervalläge!
Pure White
Fre 27 jun 2014 23:32 Svara med citat
Håkke skrev:
För att aktivera regnsensorn måste du ha spaken i intervalläge!

Det verkar så men är det nån som vet vad som förväntas hända när valet "Automatisk torkning vid regn" är aktiverat? Vad tillför den inställningen?

Bild
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Lör 28 jun 2014 0:24 Svara med citat
Ibland är översättningen från engelska/tyska mindre bra. Kanske klarnar det om du byter språk? Om inte annat får du större chans till träff om du söker med frasen på något av de språken.

· · · – – – · · ·
Pure White
Lör 28 jun 2014 23:17 Svara med citat
tur-ture skrev:
Ibland är översättningen från engelska/tyska mindre bra. Kanske klarnar det om du byter språk? Om inte annat får du större chans till träff om du söker med frasen på något av de språken.

På engelska heter valet "Automatic wiping in rain". Om man googlar på det får man bara träffar rörande den vanliga regnsensorn men den fungerar som sagt likadant oavsett om "Automatisk torkning vid regn" är markerat eller inte.

Det måste vara många här på forumet som har regnsensor och det här inställningen, är det ingen som märkt någon skillnad när ni valt till/valt bort den?

Det blir nog till att besöka handlaren nån dag.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 29 jun 2014 13:56 Svara med citat
Jag kan hålla med om att det är otydligt i instruktionsböckerna vad den här inställningen gör för något. Jag har kollat Volkswagen Golfs svenska och engelska instruktionsbok och även instruktionsboken för Skoda Octavia 3 utan att bli helt säker på vad som menas. Confused

Men jag prövade inställningen idag när jag var ute och körde. Jag fick intrycket att den avaktiverar regnsensorn. När jag stängde av ”automatisk torkning vid regn” så gick torkarna med fasta tidsintervaller utan att det regnade och tiden gick att ställa med den lilla knappen ovanpå torkarspaken. När jag slår på ”automatisk torkning vid regn” så anpassar sig torkarna efter hur mycket som det regnar och den lilla knappen ställer istället in sensorns känslighet. Thumbs up
tur-ture
Mån 30 jun 2014 4:30 Svara med citat
Första google-träffen på "Automatic wiping in rain" + golf skrev:
...on the next screen you should see a section titled "Wipers" and immediately below this word there should be a panel saying "Automatic wiping in rain". Next to this panel is box. If the box has a tick, the automatic rain sensor operates and if the box is not ticked, the wipers work as a timed intermittent function...

http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f197/mk7-golf-tsi-tdi-observati ons-questions-84967-69.html#post1066944

Cool

Själv har jag inte testat i brist på regn.

· · · – – – · · ·
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 30 jun 2014 5:21 Svara med citat
tur-ture skrev:
Cool

Själv har jag inte testat i brist på regn.

Bara plocka fram trädgårdsslangen och testa Thumbs up
Pure White
Mån 30 jun 2014 22:21 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Jag kan hålla med om att det är otydligt i instruktionsböckerna vad den här inställningen gör för något. Jag har kollat Volkswagen Golfs svenska och engelska instruktionsbok och även instruktionsboken för Skoda Octavia 3 utan att bli helt säker på vad som menas. Confused

Men jag prövade inställningen idag när jag var ute och körde. Jag fick intrycket att den avaktiverar regnsensorn. När jag stängde av ”automatisk torkning vid regn” så gick torkarna med fasta tidsintervaller utan att det regnade och tiden gick att ställa med den lilla knappen ovanpå torkarspaken. När jag slår på ”automatisk torkning vid regn” så anpassar sig torkarna efter hur mycket som det regnar och den lilla knappen ställer istället in sensorns känslighet. Thumbs up

Testade detta idag, din iakttagelse verkar stämma vilket också bekräftas av "tur-tures" sökning. Inställningen styr om torkarna ska gå med intervall eller sensor. Det är lite spännande med alla dessa inställningar. Regular Smiley
tur-ture
Tis 01 jul 2014 15:36 Svara med citat
candyweiss skrev:
Bara plocka fram trädgårdsslangen och testa Thumbs up

I brist på trädgårdsslang har jag äntligen hittat lite regn (läs syndaflod) och också verifierat att det blir intervalläge. Tack svenska sommaren! Applause

Nåväl, jag tycker regnsensorn är den sämsta jag haft hittills. Man kan få hela vindrutan täckt med vatten vid ett lastbils-möte eller -omkörning så att man inte ser nånting utan att torkarna startar, när de väl är igång vill de inte stoppa/sakta ned när regnet minskar utan att man ändrar känsligheten och då kan man ju lika gärna använda intervalläget. Nu jämför jag med två "gamla" konstruktioner: Saab 9-3 -07 och BMW 5-serie -09. Golfen har dock fördelen att man kan lämna spaken i automatiskt läge när man stänger av bilen och det sedan funkar när man kör nästa gång utan att man måste göra ett referensslag

· · · – – – · · ·
Kjell.Ason
Tiguan GT Ort: Falköping
Mån 24 aug 2015 21:47 Svara med citat
Tja, idag var första dagen jag körde i regn men inte startade torkarna när regnsensorn var aktiverad. Det spelade ingen som helst roll i vilket läge inställningen för känslighet hade, torkarna startade överhuvudtaget inte även om det bara med möda gick att se genom rutan. Är den så här dålig eller är det något trasigt? Intervalltorkning däremot fungerade som förväntat.
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Mån 24 aug 2015 22:30 Svara med citat
Torkarreglaget ska stå i intervalläget för att torkarna ska gå enligt signalerna från regnsensorn... Smile
(intervallinställningarna anger då hur tidigt den ska rampa upp hastigheten)
Kjell.Ason
Tis 25 aug 2015 21:27 Svara med citat
Jodå, visst hade jag torkarreglaget i intervalläge men inte hjälpte det. Den verkar inte reagera så bra på regn, min kanske bara gillar snö?!

MB -> Golf VII SV 16 -> TIGUAN II 18
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Ons 26 aug 2015 9:35 Svara med citat
Ibland när regnsensorn är lite trög brukar jag göra ett "upp-och-tillbaka-klick" på känslighetsknappen, sedan brukar den gå utan anmärkning. Var samma på Skodan som hade förra generationens elsystem.
Kjell.Ason
Lör 29 aug 2015 21:03 Svara med citat
Japp, ska prova mera men de senaste dagarna har det inte velat regna när jag använt bilen Sad