Forum - Golf 2 (83-91) - Turbo på 1,6hm motor

GolfII1600
Golf 2 1,6 Ort: Piteå
Lör 20 dec 2014 10:51 Svara med citat
Hej

jag ha en golf 2 87a med 1,6 hm motor som jag tänkt att trycka en turbo på. Tanken är något i stil med förgasarturbo.

så mina frågor är:
- skulle originalförgasaren klara det eller är det bättre med typ en weber?
- om det går att få tag i packning som klarar iaf ett tag
- ställa bränsletrycket. räcker det med en regulator eller är det bättre med en högtrycks pump. vet biltema har billigt.
- tänkte turbo från en volvo 945 lätttryckare (har en liggande). Eller någon som har något bättre förslag på turbo?
- grenrör byggasjälv eller ta från 1,6 turbodiesel?
Mer saker som måste göras?

Bilen ska bara användas som lekbil på sjön i vinter. så att klara en regbes är inget ni behöver

Tacksam för svar. Thumbs up
Jockee
Golf 1 1.6TD Ort: Klippan
Lör 20 dec 2014 13:42 Svara med citat
Originalförgasaren funkar inte bra då den använder sig mycket av vakuum till spjäll mm, volvo har någon förgasare som skall gå o tryckmata -Gooogla !

Ska du köra turboförgasare, trycksätt förgasare. Eller förgasarturbo, förgasare på sugsidan av turbon?

1.6 td granrör har någon cool fläns till turbon som gör den nästan oanvändbar om du inte får med turbon Razz

Glöm inte isdäcken om du ska ha kul på sjön! Wink
GolfII1600
Golf 2 1,6 Ort: Piteå
Sön 21 dec 2014 10:31 Svara med citat
Tänkte köra något i stil som de första volvo 240 hade där trycker turbon igenom förgasaren.

Har en weber 32ict tror jag den hette. Fall förgasare kan det va något tro? Den passar ganska precis på insuget med lite modifikation. Wink

Annars får jag fixa en stromberg/su och göra något slags insug till. De vet jag många brukar använda.

Ja då får man se om man hittar grenrör med turbo. Annars är det bara sätta sig vid ritbordet Wink

Lite tuffare packning till toppen vart kan man fixa det? något mer man ska tänka på när det gäller förstärkning?

Isdäck redan fixat Thumbs up