Forum - Golf 2 (83-91) - 1,8t motor i golf 2?

Flu
VW Typ 1 1835cc -73 Ort: Osby
Tis 23 dec 2014 18:48 Svara med citat
Har lite planer att stoppa i en 1.8t motor i en golf mk2 gti 16v -88 utan kat.
blir ju en effekt ökning med 10hk, nu till mina frågor.

passar motorn rakt med org vxl låda & drivaxlar?
går det reg bes eller man måste gå via ombyggt fordon?
behövs det större bromsar?

hoppas någon har svar på mina frågor.

Vw Bubbla 1835cc -73
Vw Golf Mk3 Gti -96
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Tis 23 dec 2014 18:57 Svara med citat
Det enda jag vet är att just 1988 är ett bryt år för katalysator, det jag har hört är att katalysatorn ska finnas där men behöver inte fungera, om det är en skröna eller sanning överlåter jag till någon annan Wink

You can drink my beer, but you can never take the last one
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Tis 23 dec 2014 20:26 Svara med citat
Tror dock att vridet ökar mer än tillåten gräns vilket resulterar i ombyggt fordon men iaf vid motor byte så behöver du montera katt som fungerar och bromsar är gränsfall så kliv up till g60 diton för att undvika bekymmer senare. vilket typ av sprut kommer du köra? Ska du köra elektroniskt så så är tank och bränsledningar från mk3 en bra lösning. Motorn passar rent fysiskt men jag vet inte hur det blir med kopplingen, lådan isig passar nog men ska du ha något som håller lite bättre leta upp en 02A istället och slipper den huvudvärken sen

OEM+
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 23 dec 2014 20:38 Svara med citat
Flu skrev:
Har lite planer att stoppa i en 1.8t motor i en golf mk2 gti 16v -88 utan kat.
blir ju en effekt ökning med 10hk, nu till mina frågor.

passar motorn rakt med org vxl låda & drivaxlar?
går det reg bes eller man måste gå via ombyggt fordon?
behövs det större bromsar?

hoppas någon har svar på mina frågor.

Motorn passar mot växellåda, dock håller varken växellåda eller koppling för det ökade vridmomentet. Ta antingen vajerlådan från golf g60 (finns likadan låda i passater men andra drivaxlar) eller från donatorbilen.

Kontakta din besiktningsstation och fråga, de kan godkänn ett motorbyte till bättre avgasrenad motor med katalysator just då din är en åttioåtta utan katalysator men frågan är hur de ser på nya motorns vridmoment.
Annars blir det ombyggt fordon, då BÖR du byta motor, låda och bromsar för att få det godkänt.
Ja, det behövs större bromsar om det ska fungera bra.
Tex golf g60 bromsarna på 280mm istället för 239mm skivor.