| |
jocke1
Golf 2 CL 1.8i -90 Ort: Örebro |
| Sön 21 dec 2014 22:46 |
|
Hej, har en Golf II CL 1.8i -90 som börjat krångla.
Kan börja med att påpeka att jag kan inget om bilar och har inget intresse i det, vill att det ska funka och gör det inte det låter jag gärna någon annan skruva.
Så till problemen.
1. Kylarvätskan rinner ut någonstans, har inte haft möjlighet att kolla själv eller brytt mig i att låta någon annan göra det. Under sommaren fyllde jag på med jämna mellanrum, men nu börjar det bli kallt ute så vill gärna ha det ordnat. Vet inte om det är kylaren eller någon slang som läcker. Fyller jag i fullt med vätska så är det helt tomt i expansionskärlet efter ca två dagar. Motortempmätaren har alltid stått normalt, varesig jag haft lite vätska eller fullt så går den upp till mitten och ligger där ganska stabilt. Jag har säkert kört sträckor helt utan vatten, hur skadligt är det för bilen?
2. Värmen i kupén har försvunnit sedan ca en månad tillbaka. Värmen kom först när jag körde ca 70km/h och över, bromsade jag in till under det försvann värmen igen och det kom bara kalluft. Vred jag upp fläkten på 2 eller 3 så försvann den också oavsett hur fort jag körde. Nu har den blivit sämre så värmen kommer väldigt sällan, och bara om jag kör över ~110km/h. Har idag kört 20mil i en iskall bil och det var inte roligt.
3. Något skrikande ljud har börjat komma, sånt där klassiskt skrikljud från fläktremmen (tror jag) folk brukar prata om. Sker ganska sällan men ofta i samband med motorbromsning.
Vad kan felet med kylan i kupén bero på? Vissa säger termostaten, jag själv vet ingenting så bara håller med. Motortempmätaren fungerar fortfarande, men har sett att den ibland klättrar lite högre än jag tidigare sett, nästan hela vägen över till sträcket till höger om det i mitten. Får säkert bannor nu men jag har tidigare för inte så länge sedan haft i sån där kylarcement från biltema i hopp om att få stopp på läckaget, läste ganska mycket om det innan bl.a om risken med att det täpper igen värmen och risken finns väl att det är det som hänt. Jag hade dock i hälften av rekommenderad mängd just för att jag inbillade mig att det var på den säkra sidan och under tiden jag hällde i det hade jag värmereglaget och fläkten på max. Kommer heller inte ihåg om värmen försvann före eller efter det..
Vad kan dessa problem bero på och vad kan jag räkna med för kostnader? Om det är fläktremmen som gör att det tjuter, vad kostar det att byta den? Har alltså tänkt lämna in den på en verkstad och om möjligt köpa delarna själv på biltema eller liknande, vill inte betala mer än nödvändigt på en så gammal bil.
Bilen besiktades i somras u.a.
Är student och har behov av bilen, så är mycket tacksam för svar!
Om någon duktig mekaniker i Örebro vill jobba med bilen imorgon/tisdag så är det bara att skriva till mig så kommer jag!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Mån 22 dec 2014 0:20 |
|
| jocke1 skrev: | Hej, har en Golf II CL 1.8i -90 som börjat krångla.
Kan börja med att påpeka att jag kan inget om bilar och har inget intresse i det, vill att det ska funka och gör det inte det låter jag gärna någon annan skruva.
Så till problemen.
1. Kylarvätskan rinner ut någonstans, har inte haft möjlighet att kolla själv eller brytt mig i att låta någon annan göra det. Under sommaren fyllde jag på med jämna mellanrum, men nu börjar det bli kallt ute så vill gärna ha det ordnat. Vet inte om det är kylaren eller någon slang som läcker. Fyller jag i fullt med vätska så är det helt tomt i expansionskärlet efter ca två dagar. Motortempmätaren har alltid stått normalt, varesig jag haft lite vätska eller fullt så går den upp till mitten och ligger där ganska stabilt. Jag har säkert kört sträckor helt utan vatten, hur skadligt är det för bilen?
2. Värmen i kupén har försvunnit sedan ca en månad tillbaka. Värmen kom först när jag körde ca 70km/h och över, bromsade jag in till under det försvann värmen igen och det kom bara kalluft. Vred jag upp fläkten på 2 eller 3 så försvann den också oavsett hur fort jag körde. Nu har den blivit sämre så värmen kommer väldigt sällan, och bara om jag kör över ~110km/h. Har idag kört 20mil i en iskall bil och det var inte roligt.
3. Något skrikande ljud har börjat komma, sånt där klassiskt skrikljud från fläktremmen (tror jag) folk brukar prata om. Sker ganska sällan men ofta i samband med motorbromsning.
Vad kan felet med kylan i kupén bero på? Vissa säger termostaten, jag själv vet ingenting så bara håller med. Motortempmätaren fungerar fortfarande, men har sett att den ibland klättrar lite högre än jag tidigare sett, nästan hela vägen över till sträcket till höger om det i mitten. Får säkert bannor nu men jag har tidigare för inte så länge sedan haft i sån där kylarcement från biltema i hopp om att få stopp på läckaget, läste ganska mycket om det innan bl.a om risken med att det täpper igen värmen och risken finns väl att det är det som hänt. Jag hade dock i hälften av rekommenderad mängd just för att jag inbillade mig att det var på den säkra sidan och under tiden jag hällde i det hade jag värmereglaget och fläkten på max. Kommer heller inte ihåg om värmen försvann före eller efter det..
Vad kan dessa problem bero på och vad kan jag räkna med för kostnader? Om det är fläktremmen som gör att det tjuter, vad kostar det att byta den? Har alltså tänkt lämna in den på en verkstad och om möjligt köpa delarna själv på biltema eller liknande, vill inte betala mer än nödvändigt på en så gammal bil.
Bilen besiktades i somras u.a.
Är student och har behov av bilen, så är mycket tacksam för svar!
Om någon duktig mekaniker i Örebro vill jobba med bilen imorgon/tisdag så är det bara att skriva till mig så kommer jag!  |
Tyvärr är ointresse och lathet egenskaper som ofta gör bilägandet extra dyrt.
Normalt har man i kylsystemet glykol, det är som en del tror inte endast antifrys på vattnet utan det är korrision (rost)shämmande ämnen i glykolen också.
Om du bara häller i vatten när du fyller på så kommer mer och mer glykol att försvinna, sedan börjar din motor rosta inifrån etc.
Dessa rostflan etc bildar en fin gegga i tex kylaren, ofta kan termostaten rosta ihop etc.
Första att göra är att hitta läckan, ÅTGÄRDA den på riktigt sätt. Kanel, kardemumma, kylartätning etc är inte riktigt.
När du åtgärdar felet, byt termostat. Medans termostaten är borta, spola igenom både kylare och motor med varmt vatten länge och väl.
Med lite tur börjar nu din bil fungera vad det gäller kylsystemet igen.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Mån 22 dec 2014 8:20 |
|
Håller med fullständigt att detta går hand i hand med ointresse/okunskap att det genom at man hela tiden måste anlita verkstäder.
Vet,, servar själv flertalet bilägare som jag till och med får påpeka att man kan behöva fylla på olja i bland tex,,,
Men till fallet är detta en omöjlighet att ens ge en diagnostik på utan den bilen måste man fysiskt felsöka till hur illa det är då den uppenbarligen gått utan kylvatten till viss del.
En annan mycket viktig aspekt med frånvaro i dessa kalla dagar är frysrisken som snabbt med kan förstöra en motor!
Men som sagt en närmare felsökning är det första i alla fall som måste till för att utröna vad orsaken till läckaget är, som man där efter får avgöra vidare åtgärder. Är en bit till Örebro annars hade jag naturligtvis kunnat åta mig detta.
Leta så upp gärna en mindre verkstad som åtminstone kan komma till vad främst läckaget är som i bättre fall kan vara den billigare varianten,,, men lycka till och hör gärna av dig om hur det går osv...
|
|
jocke1
| Mån 22 dec 2014 15:50 |
|
| r o l l e skrev: | Tyvärr är ointresse och lathet egenskaper som ofta gör bilägandet extra dyrt.
Normalt har man i kylsystemet glykol, det är som en del tror inte endast antifrys på vattnet utan det är korrision (rost)shämmande ämnen i glykolen också.
Om du bara häller i vatten när du fyller på så kommer mer och mer glykol att försvinna, sedan börjar din motor rosta inifrån etc.
Dessa rostflan etc bildar en fin gegga i tex kylaren, ofta kan termostaten rosta ihop etc.
Första att göra är att hitta läckan, ÅTGÄRDA den på riktigt sätt. Kanel, kardemumma, kylartätning etc är inte riktigt.
När du åtgärdar felet, byt termostat. Medans termostaten är borta, spola igenom både kylare och motor med varmt vatten länge och väl.
Med lite tur börjar nu din bil fungera vad det gäller kylsystemet igen. |
| etanol skrev: | Håller med fullständigt att detta går hand i hand med ointresse/okunskap att det genom at man hela tiden måste anlita verkstäder.
Vet,, servar själv flertalet bilägare som jag till och med får påpeka att man kan behöva fylla på olja i bland tex,,,
Men till fallet är detta en omöjlighet att ens ge en diagnostik på utan den bilen måste man fysiskt felsöka till hur illa det är då den uppenbarligen gått utan kylvatten till viss del.
En annan mycket viktig aspekt med frånvaro i dessa kalla dagar är frysrisken som snabbt med kan förstöra en motor!
Men som sagt en närmare felsökning är det första i alla fall som måste till för att utröna vad orsaken till läckaget är, som man där efter får avgöra vidare åtgärder. Är en bit till Örebro annars hade jag naturligtvis kunnat åta mig detta.
Leta så upp gärna en mindre verkstad som åtminstone kan komma till vad främst läckaget är som i bättre fall kan vara den billigare varianten,,, men lycka till och hör gärna av dig om hur det går osv... |
Jo, tyvärr är det ju så men bilmekanikerna får vara glada att det finns såna som mig.
Jag har precis varit på parkeringen vid biltema i ca 30min, köpte glykol och skulle fylla i då det var ett tag sen så jag har förmodligen kört runt med för lite vätska alldeles för länge. Det gick i mer än det brukar idag, fick fylla i nästan 3l innan det var fullt. Normalt brukar jag få fylla i strax över 1,5l. När jag fyllt på kollade jag under bilen, såg inget dropp någonstans, kunde heller inte se något i motorrummet. Startade bilen och lät motorn bli varm, såg inget dropp då heller, nivån i expansionskärlet var konstant. Körde hem genom stan, tog ca 15min idag då det var låååånga köer. Kollade nivån igen när jag kom hem och då såg jag inget alls i expansionskärlet!? Såg ingen fukt i motorrummet nu heller. Var kan vattnet ta vägen egentligen?
Kan också säga att värmen i kupén fungerade utan problem hela vägen hem, så det har väl helt enkelt varit alldeles för lite kylarvätska..kan tillägga att oljan ser normal ut i färgen och inget oljeliknande kom upp i kylarvätskan så jag hoppas topplockspackningen har klarat sig..Men som sagt, mitt största frågetecken är var vätskan tar vägen eftersom jag inte kan se någon fukt i motorrummet eller droppande/rinnande under bilen. Ringde några verkstäder idag men ingen hade tid, fick möjlighet att lämna bilen hos en verkstad på andra sidan stan så skulle dom kolla trycket i kylaren under morgondagen för ~350kr men tror jag hoppar det.
|
|
etanol
| Mån 22 dec 2014 17:08 |
|
Jo är själv bilmekaniker sedan drygt 27 år så det har väl passerat en å annan "tummen mitti handen" kunder,,,
Försvinner sedan kylvatten utan synbart yttre läckage går det högst troligt in kylvatten i någon eller fler cylindrar som då brukar ge kraftig vitrök ur avgaserna.
Detta brukar med visa sig genom ett kompressionsprov på samtliga cylindrar eller så tryckprovning av kylsystemet.
Men så långt är det korrekt att finns det inte tillräckligt med kylarvatten i bilen ges i regel med det sämre värme i kupén som risken att motorn går skadligt varm,,, men vet du med dig att motorn inte kokat för dig någon gång ökar ju chansen att klara topplockspackningen. Så som är det sedan bara är olja som kylvatten där dessa skall vara.
Om inget annat så håll nu extra koll på både temperaturmätaren som nivån på kylarvattnet, för att se om det åter igen försvinner kylvatten för dig.
|
|
jocke1
|
etanol
| Mån 22 dec 2014 18:12 |
|
I vilket fall måste en närmare felsökning ske som nämnd tryckprovning/kompressionsprov som exaktare ger besked om trolig orsak.
Visst det kan just denna kallare årstiden vara svårt se om det är mer vitrök, men är det större mängder brukar det vara rejäl vitosande rök bakom bilen och speciellt vid accelerationer.
Visar det sig sedan nu att det är brusten topplockspackning brukar totalpriset med reservation,, landa runt 5000-8000:-, men som sagt i nuläget är det omöjligt att spåna om orsaken i fallet.
Men visst går motorn annars bra och inget mer kylvatten försvinner nu, så som att motortemperaturen ligger där den ska. Verkar det som att du kan fortsätta köra,, men tillse att det verkligen är 50/50 blandning i kylsystemet! för frysskyddets skull.
|
|
jocke1
|
etanol
| Mån 22 dec 2014 18:45 |
|
Ja ser du nu inget vatten försvinner från motorn eller dess kylarslangar återstår det enda att vatten tar sig in i motorn och vidare ut ur avgaserna.
Jo det stämmer det kan vara ett sätt att se om oljan sam sagt är lite gråsörjig eller att det finns olja i kylarvattnet och då det med brukar lukta avgaser i expansionsburken.
Men det behöver inte vara allt, för finns det en läcka mellan en vattenkanal och cylinder så försvinner vattnet den vägen utan att lämna spår varken i oljan eller kylvattnet,,,
Så visst kör du vidare och försök med ha koll om du ändå inte har en yttre läckage, sedan med tanke på bilens värde i övrigt får man sedan i så fall ta ställning till innan man lägger ner för mycket slantar på reparationer.
|
|
eightballsdevil
VW Passat 1.6 td -75 Variant Ort: Ludvika |
| Mån 22 dec 2014 20:22 |
|
| 5-8 tusen för toppacknings byte, jag måste fan börja åta mig lite bilmek jobb om man får såna pengar
|
|
etanol
| Mån 22 dec 2014 20:37 |
|
Ja det är ett faktiskt pris oss en ordinär verkstad som då brukar innebära att kamrem som i förekommande fall vattenpumpen med byts.
Till så eventuell planslipning som bara den går på runt 1000:-,, som notis brukar jag som numer hobbymek för byte av topplockspackning ta 1000:- för jobb plus material.
Men som sagt det lönar sig att ringa runt där dom flesta verkstäder i regel kan ge fast pris för detta jobb, för det kan skilja en hel del.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 23 dec 2014 0:22 |
|
| etanol skrev: | Ja ser du nu inget vatten försvinner från motorn eller dess kylarslangar återstår det enda att vatten tar sig in i motorn och vidare ut ur avgaserna.
Jo det stämmer det kan vara ett sätt att se om oljan sam sagt är lite gråsörjig eller att det finns olja i kylarvattnet och då det med brukar lukta avgaser i expansionsburken.
Men det behöver inte vara allt, för finns det en läcka mellan en vattenkanal och cylinder så försvinner vattnet den vägen utan att lämna spår varken i oljan eller kylvattnet,,,
Så visst kör du vidare och försök med ha koll om du ändå inte har en yttre läckage, sedan med tanke på bilens värde i övrigt får man sedan i så fall ta ställning till innan man lägger ner för mycket slantar på reparationer. |
Ganska vanligt vid många läckage är att vattnet ångar/dunstar bort. Det är bara vid extrema läckage det blir en stor rännil och pöl under bilen.
En cell i en kylare som läcker brukar inte 'synas' för en amatör.
Det man gör är att provtrycka systemet, läcker det så lär trycket sjunka. I värsta fall får man som med AC-system tillsätta flourescerande märkfärg och skaffa en uv-lampa
|
|
etanol
| Tis 23 dec 2014 7:39 |
|
Jo det är med en symtom dock av egna erfarenheter vid främst mindre, men det verkar i fallet vara betydande mängder som försvinner.
Annars brukar ett "vant" öga se spår av rester av upptorkad kylarvätska och den vägen med kunna se läckstället. Detta som sagt direkt märks vid tryckprovning av kylsystemet.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|