Danne844
Golf 2 1,8 Ort: Stockholm |
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Sön 21 dec 2014 17:44 |
|
Där ser man direkt att det skiljer i kvalité där den drygt 40 kronor dyrare termostaten har mer material, mot den klenare billigare.
Det är även samma öppnings temperatur mellan dessa (87grader), så satsa du på den lite dyrare så det störst chans att de håller längre.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 21 dec 2014 20:33 |
|
Egentligen skiljer det inte mycket mellan dem, mest troligt kommer båda krångla för dig i en snar framtid.
Just vad det gäller termostater är det ORIGINAL som gäller om man inte tycker mycket om jobbet att byta termostat.
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
| Sön 21 dec 2014 21:45 |
|
| r o l l e skrev: | Egentligen skiljer det inte mycket mellan dem, mest troligt kommer båda krångla för dig i en snar framtid.
Just vad det gäller termostater är det ORIGINAL som gäller om man inte tycker mycket om jobbet att byta termostat. |
Håller fullständigt med. Mekonomen och meca funkar oxå men ingen biltema eller dylikt
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 21 dec 2014 22:30 |
|
| valp2k skrev: | | Håller fullständigt med. Mekonomen och meca funkar oxå men ingen biltema eller dylikt |
Nej, inte dyra mekonomen. Antingen kostar det mer än original, då de köper från Volkswagen eller så får du sunkkvalite.
Letar man runt lite på olika forum så är det ju inte helt svårt att hitta folk som köper billiga termostater, byter de en gång och två gånger och köper annan billig termostat, byter topplockspackning, byter vattenpump och till slut lämnar in bilen...
Då monteras en original termostat och bilen börjar fungera igen.
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
| Sön 21 dec 2014 22:31 |
|
| Har aldrig haft problem med dom jag köpte av meca och mekonomen däremot biltema,skruvat osv
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Mån 22 dec 2014 8:05 |
|
Ja det är kanske en sanning med viss modifikation det där,, men visst överlag bör dom billigaste (läs Biltema osv) kanske undvikas. Även om jag monterat flertalet sådana även från dom utan problem även efter lång tid.
Men visst jag håller med kvalitén är betydligt jämnare med en just original, även om min erfarenhet att även pirattermostaterna har blivit klart mycket bättre än vad dom var för bara 10-15 år sedan!
Som notis monterades den lite dyrare termostaten från Skruvat i en grannes bil för en så där 8000 mil sedan och har aldrig krånglat,,, bara som ett exempel...
|
|
Kompe
Golf 2 1.8 RP -88 Ort: Nyköping |
|