Forum - Golf 3 (92-99) - ( 1996 ) VW Golf-III GTI 2.0 16V... ?

2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Tor 06 nov 2014 21:29 Svara med citat
Hej !

Har fått erbjudande att köpa en ( 1996 ) Golf GTI "Colour Edition".
Men har ingen aning om denna bils starka & svaga sidor....

Har faktiskt aldrig ägt en Golf förut och ej heller någon 2.0 16V motor tidigare, bara 8V maskiner i olika utföranden.

Bilen har gått 100 % uppe i norra norrland och är helt rostfri.
Bilen har 2 ägare sedan ny och har gått 29000 Mil

Vad är svaga punkter att kolla upp på Golf-III ?
Vad ska man kolla upp då det är en 2.0 16V ?

HJÄLP ?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 07 nov 2014 0:32 Svara med citat
2stroke skrev:
Hej !

Har fått erbjudande att köpa en ( 1996 ) Golf GTI "Colour Edition".
Men har ingen aning om denna bils starka & svaga sidor....

Har faktiskt aldrig ägt en Golf förut och ej heller någon 2.0 16V motor tidigare, bara 8V maskiner i olika utföranden.

Bilen har gått 100 % uppe i norra norrland och är helt rostfri.
Bilen har 2 ägare sedan ny och har gått 29000 Mil

Vad är svaga punkter att kolla upp på Golf-III ?
Vad ska man kolla upp då det är en 2.0 16V ?

HJÄLP ?

Svaga punkter är främst rost, annars på så gamla bilar är det alla vanliga slitagedelar som fjädrar, stötdämpare, bromsar, koppling etc.

Du bör väl kolla att motorn startar, går som en motor ska utan att knacka, klonka eller ge discofärgad avgasrök.
2stroke
Lör 08 nov 2014 10:01 Svara med citat
Wink Jag har skruvat bilar sedan 1984, så jag har ganska god koll på själva skruvandet.

Dock skulle jag vilja veta Golf-III's svaga sidor innan man gör affär så att man vet vad man ska titta efter.

Vad är det för skillnad på själva chassit/hjulupphängningar/bromsar mellan en GTI och en vanlig Golf-III ?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 08 nov 2014 10:36 Svara med citat
2stroke skrev:
Wink Jag har skruvat bilar sedan 1984, så jag har ganska god koll på själva skruvandet.

Dock skulle jag vilja veta Golf-III's svaga sidor innan man gör affär så att man vet vad man ska titta efter.

Vad är det för skillnad på själva chassit/hjulupphängningar/bromsar mellan en GTI och en vanlig Golf-III ?

Svarar här med då Razz

Skillnaden mellan "vanlig" kontra "GTI: 8v/16v/Vr6/GT" är att chassit har ett så kallat pluschassie. Dvs bredare axellängd, samt krängningshämmare även bak (och skivor då såklart).

Karossmässigt skiljer de ingenting mellan övriga MK3.

Hitta den här länken första gången jag skulle köpa MK3, vet ej om den hjälper men: http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_h tml/980102.html (lite out of date, men som sagt Regular Smiley)

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
2stroke
Lör 08 nov 2014 11:42 Svara med citat
Petta skrev:
Skillnaden mellan "vanlig" kontra "GTI: 8v/16v/VR6/GT" är att chassit har ett så kallat Pluschassie.
Dvs bredare axellängd, samt krängningshämmare även bak samt skivbromsar runtom.
Innebär det hära sk. "Pluschassit" även att bilen är sänkt jämfört med vanliga Mk-III ?
Om Ja, Hur mycket i så fall Fram/Bak ?
Hur mycket bredare spårvidd Fram/Bak har Pluschassit kontra vanliga ?
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Lör 08 nov 2014 12:37 Svara med citat
Pluschassit bredare 20mm per sida vill jag minas så 40mmm över hela axeln.
GTierna är 20 eller 30mm lägre än std golfarna från fabrik. minns inte hur mycket dock (troligen 20mm)

16v Motorn är riktigt trevlig äger och brukar en själv. Det är det vanliga byt kamrem i tid,sköt olje byterna och all annan service, finns en del vakuum slangar så många små fel är pga av kassa slangar. överlag rätt bra motor verkar inte krånga nämnvärt! Smile

OEM+
2stroke
Mån 10 nov 2014 6:50 Svara med citat
Fnatrik skrev:
Pluschassit är 20 eller 30 mm lägre än Std Golf'arna från fabrik.
minns inte hur mycket dock (troligen 20 mm)
Hmmmm.....
Går det att "höja" en bil med Pluschssi så att den får typ samma höjd som en Standard Golf-III ?
2stroke
Mån 10 nov 2014 6:55 Svara med citat
Så har man då varit på ordentlig provkörning idag som varade ett par mil.
I stort sett allt var OK eller tom mycket OK Thumbs up

...En sak som slog mig var dock att bilen hade extremt läskigt lätt styrning vilket gjorde den väldigt nervös på vägen.
kändes riktigt otrevligt rent ut. Thumbs down

Dock gick den rakt och fint om man släppte ratten eller när man tex bromsade.
Detta beteende känner jag inte igen ifrån Passat ( 1994-1996 ) som i princip är en Golf-III i hela fronten/hjulupphängningar osv.
( Jag har kört Passat ( 1994-1996 ) i ca 25000 Mil )
Bilen hade 195 mm breda Nokian Hakka-5 dubbdäck.
Vad kan detta beteende bero på ?

Bilen var även utrustad med ett FERRITA avgassytem vilket förvisso är bra,
men det spred ett väldigt högt resonans ljud inne i bilen

Kommentarer ?
kroegarn
Golf 3 GTI 16V -98 Ort: Linköping
Tis 30 dec 2014 19:08 Svara med citat
I spårig asfalt så har min efter att jag monterat nya dämpare/fjädrar blivit väldigt spårkänslig... så det kanske bara är så enkelt att bilen behöver en framvagnsinställning (vilket jag inte gjort).

Den största nackdelen med bilen är just att utväxlingen är hög och med eftermarknadsavgas blir det väldigt surrigt i kupen

Jag har bruksat min 16V -98 som andrabil i snart 1,5 år och kört lite drygt 1500 mil helt utan problem förutom slitageprylar.... joo en sak läckte på båda baklyktorna så det blev lätt fuktigt i bilen, men det är fixat nu.

Men sneglat lite på något mer komfortabelt.... fast så billigt och problemfritt som den gått nu blir det nog inget än Smile

2stroke skrev:
Så har man då varit på ordentlig provkörning idag som varade ett par mil.
I stort sett allt var OK eller tom mycket OK Thumbs up

...En sak som slog mig var dock att bilen hade extremt läskigt lätt styrning vilket gjorde den väldigt nervös på vägen.
kändes riktigt otrevligt rent ut. Thumbs down

Dock gick den rakt och fint om man släppte ratten eller när man tex bromsade.
Detta beteende känner jag inte igen ifrån Passat ( 1994-1996 ) som i princip är en Golf-III i hela fronten/hjulupphängningar osv.
( Jag har kört Passat ( 1994-1996 ) i ca 25000 Mil )
Bilen hade 195 mm breda Nokian Hakka-5 dubbdäck.
Vad kan detta beteende bero på ?

Bilen var även utrustad med ett FERRITA avgassytem vilket förvisso är bra,
men det spred ett väldigt högt resonans ljud inne i bilen

Kommentarer ?

Golf GTI 16V - Smurfblå... överallt
Datsun 240Z - 1JZ-GTE = snabb
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 30 dec 2014 20:47 Svara med citat
kroegarn skrev:
I spårig asfalt så har min efter att jag monterat nya dämpare/fjädrar blivit väldigt spårkänslig... så det kanske bara är så enkelt att bilen behöver en framvagnsinställning (vilket jag inte gjort).

Den största nackdelen med bilen är just att utväxlingen är hög och med eftermarknadsavgas blir det väldigt surrigt i kupen

Jag har bruksat min 16V -98 som andrabil i snart 1,5 år och kört lite drygt 1500 mil helt utan problem förutom slitageprylar.... joo en sak läckte på båda baklyktorna så det blev lätt fuktigt i bilen, men det är fixat nu.

Men sneglat lite på något mer komfortabelt.... fast så billigt och problemfritt som den gått nu blir det nog inget än Smile

Bruksar min året om, här i -17*C Very Happy Dock har de blivit betydligt mindre denna vinter (köpte den 2013, 2700 mil sen) pga att de damp ner en liten son i hushållet. Kör den dock 2 gånger i veckan ca 5mil/veckan för att hålla igång den.

Bild

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!