Forum - Golf 7 (13-19) - Elektrisk motorvärmare i kombination med batteriladdare

G10
Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå
Lör 22 okt 2016 17:50 Svara med citat
Har fabriksmonterad dieselvärmare och funderar nu på att sätta in en elektrisk motorvärmare som värmer oljan (kontaktvärmare) eller kylarvattnet (slangvärmare). Funderar samtidigt på att sätta in en batteriladdare som laddar batteriet då jag använder den elektriska motorvärmaren. Någon som har erfarenhet av vilken värmare som är att föredra och gärna även om batteriladdaren? Kostnad?
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Lör 22 okt 2016 18:52 Svara med citat
Vet bara att blockvärmare är långt mycket bättre än slangvärmare, så den hade jag valt.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Lör 22 okt 2016 19:26 Svara med citat
Jag tror inte att det går att montera blockvärmare på moderna Volkswagen motorer, bara kontaktvärmare eller slangvärmare. Och en kontaktvärmare, som dessutom värmer oljan istället för vattnet, brukar de flesta anse vara värdelösa. Låg effekt och stora strålningsförluster. Så jag skulle absolut satsa på en slangvärmare.

Hur lång tid brukar man ha en elektrisk motorvärmare inkopplad, en timme? Frågan är om en batteriladdare hinner ladda upp batteriet på den tiden. De principskisser som jag har sett har byggt på att motorvärmarkabeln har gått från grillen till en batteriladdare, och därifrån till ett tidur som i sin tur styrt motorvärmaren och kupéfläkten. Batteriet laddas alltså hela tiden som bilen är inkopplad, men motorvärmaren och kupéfläkten styrs efter avresetid och utetemperatur.
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Tis 29 nov 2016 20:08 Svara med citat
Jag har en Golf 7 1.2 SC -16. I samband med leverans beställde jag motorvärmare med kupéuttag för kupéfläkt.

Som jag tolkat det så är det en DEFA 300w kontaktvärmare som värmer upp oljan, inte optimalt, men bättre än inget alls. Tror det hela kostade runt 5.000 SEK inkl. montering, fick dock bra rabatt/pris.

Kom sedan på att jag ville ha en mer optimal kupévärmare och en batteriladdare.
Valde denna DEFA-laddare:
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/products/battery_chargers/mul ticharger_1204/
Kombinerat med en Calix Slim Line 800 kupévärmare så kostade det 4.000 SEK inklusive montering.

Blir då en totalförbrukning på 5,1 A, bra när man har 6 A att spela på.

En massa pengar totalt sett, men bara älskar värme och att slippa skrapa rutorna Smile
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tis 29 nov 2016 22:52 Svara med citat
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48910&highlight=

Och man bör satsa på en 1400w kupévärmare om man ska få lite värme när det börjar bli neråt -10
benkar
Ons 30 nov 2016 6:01 Svara med citat
jdaniels skrev:
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48910&highlight=

Och man bör satsa på en 1400w kupévärmare om man ska få lite värme när det börjar bli neråt -10

Om jag inte räknar galet så blir strömförbrukningen ganska så exakt 6 A med en 1400w kupévärmare.

Med 6 A -el-stolpe blir det med en sådan värmare ingen ström över till motorvärmare och batteriladdare.

Får trösta mig med att 800w kupévärmare är bättre än ingen kupévärmare alls Very Happy

/B
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 30 nov 2016 7:21 Svara med citat
benkar skrev:
Jag har en Golf 7 1.2 SC -16. I samband med leverans beställde jag motorvärmare med kupéuttag för kupéfläkt.

Som jag tolkat det så är det en DEFA 300w kontaktvärmare som värmer upp oljan, inte optimalt, men bättre än inget alls. Tror det hela kostade runt 5.000 SEK inkl. montering, fick dock bra rabatt/pris.

Kom sedan på att jag ville ha en mer optimal kupévärmare och en batteriladdare.
Valde denna DEFA-laddare:
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/products/battery_chargers/mul ticharger_1204/
Kombinerat med en Calix Slim Line 800 kupévärmare så kostade det 4.000 SEK inklusive montering.

Blir då en totalförbrukning på 5,1 A, bra när man har 6 A att spela på.

En massa pengar totalt sett, men bara älskar värme och att slippa skrapa rutorna Smile

Har du kontrollerat var du har Defa blockvärmaren? Jag monterade en sådan på min bil för 3 år sedan, och den sitter inte på oljetråget utan snarare på blocket. Därav så värmer den högst sannolikt kylkanalerna I motorblocket, detta styrks även av att vattentemperaturmätaren stiger nästan omedelbart efter avfärd.
Regular Smiley
benkar
Ons 30 nov 2016 8:44 Svara med citat
Duratec skrev:
Har du kontrollerat var du har Defa blockvärmaren? Jag monterade en sådan på min bil för 3 år sedan, och den sitter inte på oljetråget utan snarare på blocket. Därav så värmer den högst sannolikt kylkanalerna I motorblocket, detta styrks även av att vattentemperaturmätaren stiger nästan omedelbart efter avfärd.
Regular Smiley

I installationsmanualen (Defa) står det att värmaren ska monteras på sidan av oljetråget, gissar att verkstaden monterat enligt den.

Skulle vara intressant se vilken temp oljan kommer upp i efter 3 timmar, läst något om 30-35 grader vid +/- 0 utetemperatur, men oljetemp-mätaren visar bara - - vid start, börjar visa temp först vid 50 grader.

/B
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 30 nov 2016 12:07 Svara med citat
benkar skrev:
I installationsmanualen (Defa) står det att värmaren ska monteras på sidan av oljetråget, gissar att verkstaden monterat enligt den.

Skulle vara intressant se vilken temp oljan kommer upp i efter 3 timmar, läst något om 30-35 grader vid +/- 0 utetemperatur, men oljetemp-mätaren visar bara - - vid start, börjar visa temp först vid 50 grader.

/B

Då är det helt klart olika värmare/placeringar på 1.4TSI jämfört med 1.2TSI. På 1.4TSI så sitter den på blocket, placerad strax ovanför höger drivaxel Regular Smiley
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Ons 30 nov 2016 18:59 Svara med citat
benkar skrev:
Om jag inte räknar galet så blir strömförbrukningen ganska så exakt 6 A med en 1400w kupévärmare.

Med 6 A -el-stolpe blir det med en sådan värmare ingen ström över till motorvärmare och batteriladdare.

Får trösta mig med att 800w kupévärmare är bättre än ingen kupévärmare alls Very Happy

/B

Bara 6A? Hemma får man säkra upp till 10A utan att anlita elektriker, inget du kan göra själv?
benkar
Ons 30 nov 2016 20:01 Svara med citat
jdaniels skrev:
Bara 6A? Hemma får man säkra upp till 10A utan att anlita elektriker, inget du kan göra själv?

Bor i en bostadsrättsförening där man kan hyra sig en p-plats med motorvärmaruttag. Varje stolpe delas av två p-platser, en 6 A automatsäkring/jordfelsbrytare per uttag, så det går inte "säkra upp" utan att föreningen uppgraderar hela stolpsystemet. Ser ut som om varje stolpe i slutändan har en 16 A -säkring, är ju trots allt en bra marginal, 2 x 6 =12.

Om det skulle vara så att stolpgrannen aldrig utnyttjar sitt uttag så skulle man kunna köra med tändsticks-tricket, dvs stoppa in en tändsticka, förhindra att automatsäkring/jordfelsbrytare från att lösa ut, men min stolpgranne använder sitt uttag han/hon också...

Skulle kännas dumt med tändsticks-tricket, som då skulle sluta med antingen blåst bottensäkring eller kabelbrand....

/B