Forum - Golf 7 (13-19) - Mycket fel med Golf 1.4 R-line DSG7 2016

Unor92
Golf 7 GT 150 DSG7 R-line Ort: Göteborg
Tis 15 nov 2016 8:40 Svara med citat
Hej!

Nu är det så att jag har varit ägare till en helt ny Volkswagen Golf 150 GT R-Line DSG7 2016 i lite över ett år nu och jag har haft problem på problem med denna bilen redan efter en vecka fick jag lämna in bilen för att lacket på taket var för tunt enligt fabriken så dom fick lackera om bilen TVÅ gånger för att första gången blev det massor av bubblor på lacket, trist att få vänta ännu längre för en bil jag redan har väntat på rätt länge? I alla fall detta var första problemet som nu är omlackerad.

Sedan har jag haft problem med oljud inne i bilen ifrån dörrarna, B-stolparna och lite små ljud överallt ifrån bilen som teknikern även han sa att det är oljud, för så fort man lyssnar på musik så skakar det överallt inne i bilen, VW ÅF har försökt att åtgärda det genom att ta isär dörrpanelerna och ’’svetsa’’ plastet bakom panelen som ’’skakade och skapade oljud’’ som inte har hjälpt alls. Har varit inne med samma problem ungefär 5 gånger och tillslut har jag gavt upp istället får jag leva med.

Jag hade även problem med media enheten som fick en svart skärm och även spökade genom att byta låtar av sig själv, frysa fast mdfl.. tillslut fick dom byta media huvudenheten i själva bilen och även uppgradera programvaran flera gånger under flera månader för att få den någorlunda att fungera.

Och har även haft oljud i växellådan/motorn som en metalliskt ljud slår in i något när bilen går över fartgupp eller när den växlar ifrån 1 till 4, då säger dom att det är ’’normalt’’ men har provkört andra bilar och då finns inte denna oljud, folk tittar på min bil när jag kör förbi och får mig att känna som jag kör runt i en rostig bil, vilket det inte är.

Dom har även bytt sidotröskeln på bilen två gånger då den lossnade båda gångarna.

Sedan har dom bytt ut några gummilister runt om bakrutorna då dom lossnade, har knappt haft någon i bak sätet och öppnar ALDRIG bakrutorna så frågan är hur kan den lossna?

Det läcker även in vatten ifrån bakrutan, blir en liten rand insidan av rutan varje gång jag tvättar bilen, inte fixad än då jag orkar inte åka ner till VW mer, det känns som jag har varit nere hos dom ALLT för mycket den här bilen har gått framför min livstil och förhindrar mig konstant att hitta på saker på dagen då jag alltid får åka in till ÅF med den.

Vad ska jag ta mig till? Det är min första nya bil som jag har slitit och köpt sedan får jag en måndags exemplar som känns sådär, Jag är nöjd med bilen om allt dessa problem inte hade hänt.

Har även problem med DSG7 växellådan sedan jag köpte bilen, problemet är att ibland när jag håller stadigt hastighet på runt 60-70 på motorvägen så tappar bilen grepp om växeln? bilen varvar högt som att jag har den I neutral I någon sekund sen blir det normalt igen, låter även konstigt ifrån växellådan när jag anstränger bilen ifrån 1 till 2ans växel någon slags whinande oljud, men det händer inte alltid men 5 av 10 gånger så hör man det.

Har även fått bubblor på själva instrumentbrädan av bilen, jag skickade in bilder till VW och dom sa då att det inte är normalt, att dom aldrig har varit med om något liknande, och att dom skall höra av sig.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 15 nov 2016 9:29 Svara med citat
Unor92 skrev:
Hej!

Fy fan vad tråkigt och jobbigt, är ju dessutom inga småpengar som en ny bil kostar. Lider verkligen med dig.
Otroligt att samma bil kan ha så många fel och problem. Nästan så att VW borde gett dig en ny bil.
Unor92
Tis 15 nov 2016 9:43 Svara med citat
candyweiss skrev:
Fy fan vad tråkigt och jobbigt, är ju dessutom inga småpengar som en ny bil kostar. Lider verkligen med dig.
Otroligt att samma bil kan ha så många fel och problem. Nästan så att VW borde gett dig en ny bil.

Helst hade jag bara velat att dom köper tillbaks bilen så jag kan vända mig till en mer seriös tillverkare, jag hade många vänner som sa åt mig att inte köpa VW tyvärr så lyssnade jag inte på dom och ångrar mig rätt så mycket.

Hur fungerar det om man reklamerar en bil?
candyweiss
Tis 15 nov 2016 9:49 Svara med citat
Unor92 skrev:

Jag har ingen erfarenhet av hur det fungerar, men prova att ta upp det med din VW-handlare först.
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan
Tis 15 nov 2016 10:01 Svara med citat
Unor92 skrev:
Helst hade jag bara velat att dom köper tillbaks bilen så jag kan vända mig till en mer seriös tillverkare, jag hade många vänner som sa åt mig att inte köpa VW tyvärr så lyssnade jag inte på dom och ångrar mig rätt så mycket.

Om jag fattat det rätt har handlaren tre försök på sig att avhjälpa fel, lyckas dom inte kan det bli fråga om hävning av köp. Felen skall vara av väsentlig karaktär som det så fint heter, men med alla fel du har tycker jag absolut det finns grund för hävning av köp!

Vilken handlare? Jag har haft en del bekymmer med Volkswagen Aröd, ville inte hjälpa mig på något sätt utan hänvisade till ARN...
Unor92
Tis 15 nov 2016 10:10 Svara med citat
makke1 skrev:
Om jag fattat det rätt har handlaren tre försök på sig att avhjälpa fel, lyckas dom inte kan det bli fråga om hävning av köp. Felen skall vara av väsentlig karaktär som det så fint heter, men med alla fel du har tycker jag absolut det finns grund för hävning av köp!

Vilken handlare? Jag har haft en del bekymmer med Volkswagen Aröd, ville inte hjälpa mig på något sätt utan hänvisade till ARN...

Köpt hos VW Möndal har även varit inne hos Aröd flera gånger bägge ställen väldigt otrevliga, får en att känna sig som "åh där är han igen med sin bil" antar allt handlar om att bara bli av med bilen för dom sen skiter dom i vilka problem du får med bilen.
candyweiss
Tis 15 nov 2016 11:43 Svara med citat
Unor92 skrev:
Köpt hos VW Möndal har även varit inne hos Aröd flera gånger bägge ställen väldigt otrevliga, får en att känna sig som "åh där är han igen med sin bil" antar allt handlar om att bara bli av med bilen för dom sen skiter dom i vilka problem du får med bilen.

Ta kontakt med Volkswagen Sverige och berätta om hur otrevlig återförsäljaren är.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tis 15 nov 2016 13:01 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ta kontakt med Volkswagen Sverige och berätta om hur otrevlig återförsäljaren är.

Fick jag inget gensvar skulle jag gå vidare och maila tex, Vi bilägare, Aftonbladet, Expressen etc.
Nån av dom kanske nappar och sånt brukar sätta fart på saker och ting.
candyweiss
Tis 15 nov 2016 13:16 Svara med citat
jdaniels skrev:
Fick jag inget gensvar skulle jag gå vidare och maila tex, Vi bilägare, Aftonbladet, Expressen etc.
Nån av dom kanske nappar och sånt brukar sätta fart på saker och ting.

Helt rätt, också min tanke Regular Smiley
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan
Tis 15 nov 2016 16:09 Svara med citat
candyweiss skrev:

Ja, börja den vägen. Det var så jag fick hjälp, vw centralt hänvisade mig till annan verkstad då Aröd vägrade åtgärda min bil. Den var felfri i deras ögon och hänvisade mig att anmäla ärendet till ARN, under all kritik!
DrvonQuattro
Golf 7 TSI 122 -13 Ort: Lidingö
Tis 15 nov 2016 18:08 Svara med citat
Unor92 skrev:

Och har även haft oljud i växellådan/motorn som en metalliskt ljud slår in i något när bilen går över fartgupp eller när den växlar ifrån 1 till 4, då säger dom att det är ’’normalt’’ men har provkört andra bilar och då finns inte denna oljud, folk tittar på min bil när jag kör förbi och får mig att känna som jag kör runt i en rostig bil, vilket det inte är.

Tråkigt o höra! Köpte min begagnad med 7000 mil på mätaren och lämnat in den 5ggr på begagnatgarantin...

Angående det metalliska ljudet så kan det vara ett vanligt fel på 1.4tsi motorn. Det är axeln som styr wastegaten, sitter på baksidan av motorn. Hela länkaget på min var löst och hade massor av flex, därav "skallrandet". Finns en "fix" för detta från Volkswagen centralt, alltså ingen aktion. Om du berättar för verkstaden och pekar på länkaget kan dom omöjligen neka att fixa det. FYI.

Mvh
Anton
Unor92
Fre 18 nov 2016 8:02 Svara med citat
Nu har jag tagit i kontakt med Auto Motor & Sport, Och fick svar ifrån Alrik Söderlind Chefredaktör om att han ska ta kontakt med VW chefen hos min ÅF för att kunna skriva något om det, har även pratat med Vi bilägare och dom frågade om det var okej ifall dom la upp en artikel eventuellt intervju.

Ser inte ljust ut för Volkswagen Möndal......
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Fre 18 nov 2016 8:15 Svara med citat
Unor92 skrev:
Nu har jag tagit i kontakt med Auto Motor & Sport, Och fick svar ifrån Alrik Söderlind Chefredaktör om att han ska ta kontakt med VW chefen hos min ÅF för att kunna skriva något om det, har även pratat med Vi bilägare och dom frågade om det var okej ifall dom la upp en artikel eventuellt intervju.

Tråkigt att höra om dina problem med bilen...lägg gärna ut en länk här när dom publicerat det.
candyweiss
Fre 18 nov 2016 8:50 Svara med citat
Unor92 skrev:

Thumbs up
Tsaren
Golf 7 GT 150hk. 2016 Ort: Karlstad
Lör 19 nov 2016 0:54 Svara med citat
Fasen vad tråkigt detta låter. Har en likadan modell uttagen i november 2015. Enda skillnaden är att jag har manuella lådan och SC. Du måste verkligen fått ett måndagsexemplar. Enda "problemet" jag råkat ut för är att backkameran inte gått igång två gånger. Fick vid byte av vinterdäck en uppdatering av batterioptimering.
Kämpa på dessa problem ska ingen acceptera,
Unor92
Mån 21 nov 2016 11:33 Svara med citat
Hej alla Aftonbladet TV skall göra en artikel om detta hade precis en intervju med dom. Nämnde även denna forumet och era reaktioner till problemen jag har.

Mvh Smile
Pensionären
Mån 21 nov 2016 17:19 Svara med citat
Unor92 skrev:
Hej alla Aftonbladet TV skall göra en artikel om detta hade precis en intervju med dom. Nämnde även denna forumet och era reaktioner till problemen jag har.

Mvh Smile
Thumbs up
Unor92
Mån 21 nov 2016 18:31 Svara med citat
Hej!

Lämnar denna länken här: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/202987
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Mån 21 nov 2016 18:46 Svara med citat
Unor92 skrev:

Hoppas att Aftonbladet går vidare och begär in en kommentar från importören Volkswagen Sverige.

Du borde kanske kontakta SVT Plus? Kommer du/ditt problem med där så är det hela nog snabbt löst...
http://www.surveygizmo.co.uk/s3/1018617/Tipsa-Plus-1

/B
Pensionären
Mån 21 nov 2016 18:47 Svara med citat
Unor92 skrev:
Hej!

Fortsättning följer...få se om dom hör av sig från VW, håll oss gärna uppdaterade. Hoppas att du får ordning på problemen och att dom ev löser in bilen. Jag håller tummarna för dig för så där ska ingen behöva ha när man köper en helt ny bil.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Tis 22 nov 2016 7:04 Svara med citat
Haha, snyggt gjort!. Hur f-n kan man bete så där mot en kund?!.

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Unor92
Tis 22 nov 2016 10:38 Svara med citat
wide skrev:
Haha, snyggt gjort!. Hur f-n kan man bete så där mot en kund?!.

Tack det kommer även en artikel om det snart, jag var inne och pratade med en försäljare dom erbjöd mig 60.000 mindre än va bilen är värd vilket inte ens är tillräckligt mycket att köpa en likvärdig bil. Enligt motormännens fackförbund har jag rätt att få en likvärdig bil. Helst i denna situation vill jag att dom byter bilen till en som FUNGERAR utan att jag ska behöva lägga ner ytterligare pengar på denna bilen. För hur skulle jag kunna veta att detta är en måndags exemplar? Har ju lagt ner massa pengar på bilen.
Unor92
Tis 22 nov 2016 10:42 Svara med citat
DrvonQuattro skrev:
Tråkigt o höra! Köpte min begagnad med 7000 mil på mätaren och lämnat in den 5ggr på begagnatgarantin...

Angående det metalliska ljudet så kan det vara ett vanligt fel på 1.4tsi motorn. Det är axeln som styr wastegaten, sitter på baksidan av motorn. Hela länkaget på min var löst och hade massor av flex, därav "skallrandet". Finns en "fix" för detta från Volkswagen centralt, alltså ingen aktion. Om du berättar för verkstaden och pekar på länkaget kan dom omöjligen neka att fixa det. FYI.

Mvh
Anton

Tack för det, jag var o kikade på det och det är absolut därifrån oljudet kommer skramlar ju in i helv*te??!? Låter som armen kommer trilla ner när som helst... Kan du tro på mig om jag säger att jag har lämnat in bilen mer än 5 gånger just för detta oljud? Jag har kört runt så här i 14 månaderna utan att VW har kunnat hitta felet, jag förstår inte detta är helt otroligt
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tis 22 nov 2016 19:13 Svara med citat
Sorglig historia, särskilt när det gäller en privatkund som fått jobba och betala för en ny bil med egna skattade pengar. Du ska naturligtvis hållas skadeslös och få en likvärdig, felfri bil. Jag har ofta tvivlat på det verkliga med s.k. "måndagsexemplar", då robotar sällan är fyllsjuka. Men, nog kan det gå snett i produktionen ibland. Detta är nog inget märkesspecifikt, skillnaden är hur åf hanterar problemet. I ditt fall, så verkar det vara hål i huvet hos de som hanterat detta ärende. Ge inte upp !
DrvonQuattro
Golf 7 TSI 122 -13 Ort: Lidingö
Mån 28 nov 2016 10:25 Svara med citat
Unor92 skrev:
Tack för det, jag var o kikade på det och det är absolut därifrån oljudet kommer skramlar ju in i helv*te??!? Låter som armen kommer trilla ner när som helst... Kan du tro på mig om jag säger att jag har lämnat in bilen mer än 5 gånger just för detta oljud? Jag har kört runt så här i 14 månaderna utan att VW har kunnat hitta felet, jag förstår inte detta är helt otroligt

Visa en tekniker glappet i länkaget och starta/varva medans teknikern lyssnar, kan ju inte gå fel då? Påpeka också att det faktiskt finns en fix från Volkswagen centralt, altså ingen aktiv aktion. Dom kan beställa nya bussningar eller vad det är till länkaget.

Lycka till med bilen /Anton