Forum - Golf 2 (83-91) - Startproblem 16V, 87:a

Jockee
Golf 1 1.6TD Ort: Klippan
Mån 29 dec 2014 18:52 Svara med citat
Har lite problem med gti:n, startade halvdåligt innan kylan med minusgraderna kom, men gick ok när den kommit upp i temp.

Sen frös hela systemet för ett par dagar sedan då där troligen enbart bara har varit vatten i systemet.. blåste motorn varm med en värmefläkt under hela dagen och plockade av kylare mm. så allt vatten försvann ur motorn, änsålänge verkar det som den har klarat sig!

Men nu startar den inte alls längre, hostar till någon gång. Bra gnista är där, kanske något risiga stift. Men bränslet tror jag har en stor roll i det hela.
Får in över 8 bar från pumpen om jag kopplar in en tryckmätare. Lyfter jag bränslevågen så öppnar spridarna. Dock tycker jag att den går något segt, inte trög, segt.

Jag misstänker att kallstartshistorian inte funkar som den ska på bilen, men har inte en aning om hur det funkar. Vet att där finns en 5:e spridare på insuget och har kopplat på ström på den och den klickar till ordentligt,

Någon som har förslag på vart jag ska göra näst?
Vet inte direkt särskilt mycket om detta bränslesystem mer än typ många som har haft problem med det..

Bild
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Tis 30 dec 2014 22:29 Svara med citat
Du har ju det enklare av de två 16v spruten och där brukar styrtrycksventilen krånga den sitter under insuget (med två slangar) och reglerar soppatrycket till insprutarna efter motor temp och den har också ett kontaktstycke som är en typ av uppvärmning. värt att kolla på?

OEM+
Jockee
Tis 30 dec 2014 22:43 Svara med citat
Låter ju helt klart relevant !
Men hur testar/kollar jag den?
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Ons 31 dec 2014 0:29 Svara med citat
Du har två soppa tryck på bilen och du mäter dessa på olika ställen, Har aldrig ägt en 16v med KR maskinen så jag vet bara hur det fungerar rent teoretiskt. Och hur man kopplar in mätaren för systemtrycket har du ju listat ut på egenhand redan styrtrycket är det andra trycket och det ska vara lågt till en början och bli högre med tiden vill jag minnas 0.5 bar upp till 3-4bar minns inte exakta siffror i huvudet men jag får kolla upp det om du behöver veta exakt. medans styrtrycket höjs så kommer systemtrycket sjunka då dessa håller en balans mellan varandra. vill minnas att systemtrycket inte ska vara över 6 bar på en fungerande K-jet. Hoppas du förstår blev lite rörigt men huvudet halvsover efter jobbet idag Smile

Minns för inte hur i helvete man kollade styrtrycket på KR men det bör inte vara allt för svårt att googa fram Smile

OEM+
kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro
Ons 31 dec 2014 0:55 Svara med citat
Bild

Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro
Ons 31 dec 2014 0:56 Svara med citat
Hoppas det är till hjälp Smile

Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 31 dec 2014 11:18 Svara med citat
Http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/Bosch_K-jetronic.pdf

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Jockee
Lör 03 jan 2015 14:18 Svara med citat
Tackar för den infon!

Efter mycket läsande och sökande så tror jag det är så att styrtrycksventilen är "fast" i varmt läge (mager blandning) då bilen smått baktänder(?)

Har inte möjligheten att mäta bränsletrycket runt om i systemet.. (sats med nipplar o mätare går på 2000:- /biltema)

Tror inte kallstartskretsen funkar som den ska heller.. där är 12volt fram till styrtrycksventilen(någon sec tills ett relä klickar)
12volt till startbränslespridaren, men typ 2 volt när man drar igång på starten.