GSM-Peter
Golf 6 1.61 -08 Ort: Stockholm |
| Fre 11 sep 2009 19:19 |
|
HJÄLP!
Vi skaffade en ny Golf (Kombi) för ett år sedan.
Efter några 100 mil fick vi in en sten i framhjulet.
Den skrapar otäckt då och då (mals ner mellan bromstrumma och broms-ok gissar vi).
Ibland låter det vid färd rakt fram och något oftare vid sväng.
De tog bort stenen på servicen och vi fick betala 500.
Nu har det hänt igen (bilen har inte gått mer än drygt 1000 mil)!
Min svägerska skaffade samtidigt en ny Golf (sedan).
De har också kört drygt 1000 mil och har haft sten som togs bort vid service för 500 spänn och har nu också en ny sten i sin bil!
Ska det va såhär?
Har tagit av hjulet och försökt blåsa rent (kom bara lite grus).
Bromsskivan var inte repig på slitytan.
Inte heller på periferin.
Det förefaller som om stenen sitter vid hjulupphängningen och skivans skålade insida.
Man måste mao troligen ta bort broms-oket och bromsskivan för att få bort stenen.
Det kan man ju inte göra var 500 mil!!!
Skitkonstruktion!
Finns det ingen annan som har haft detta problem?
Besviken Peter
Senast ändrad Lör 12 sep 2009 22:52, ändrad totalt 1 gång
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Lör 12 sep 2009 14:13 |
|
Hejsan
du skriver mot slutet skitkonstruktion och det är mycket som blir sämre för varje årsmodell! Det förefaller som bilarna inte konstrueras för att vi ägare ska få det lättare utan endast hur fabrikanten kan komma undan med enkla konsruktioner vilket drabbar oss med dyrare ägande.
Jag vill citera något (tyvärr hjälper det inte dig Peter) men jag fann inlägget så intressant.
På golf IV kunde man lyfta bakre sittdynan och fälla ryggstödet till ett plant lastutrymme, på Golf V:an sitter dynan fast och endast ryggstödet fälls så det plana lastutrymmet uteblir alltså ren besparing från fabrik, läste bl.a. att Golf IV blev för dyr att tillverka även V:an och likaså 6:an så för att spara pengar från redan färdig bil fick konstruktörerna order om att använda V:an tak för att spara kostnad av nytt pressverktyg, så jag är inte förvånad Peter att din nya bil inte motsvara dina förväntningar
mvh Uffe/bildock
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 13 sep 2009 22:31 |
|
| Vilken verkstad har du varit på för att plocka bort sten kostar 500:- det är ju skandal.
|
|
ikaros
Golf 7 TDi 4 M+ Eos -07 Ort: Falun |
| Mån 14 sep 2009 18:58 |
|
Jag har haft 3 st Golf V r av olika motoralternativ ,kört säkert runt 13000 mil och aldrig varit med om detta med sten i bromsarna.Så skitkonstruktion vet jag inte...
Vad gäller konstruktion så hade Golf V dörrar med lös ytterplåt vilket av kostnadsskäl bytts mot vanliga"hela" dörrar på Golf VI.Men detta är bara att se som en återgång till det bättre.
|
|
GSM-Peter
| Tis 15 sep 2009 22:04 |
|
Hej på er alla.
Vi (min fru och min svägerska) köpte båda bilarna på samma gång på WV i Stockholm Bromma.
De servades även där (inom 1 års garantin).
Jag hämtade inte ut vår bil och kunde kolla exakt vad som hänt.
Jag hade nästan förväntat mig att att de tog detta på goodwill inom garanti tiden, särskilt som 'familjen' hade samma problem. De måste ju inse at vi talar med varandra.
Det frapperande är att vi har inte rullat många km på grusväg ens i försiktigt tempo och det har nu hänt 2 ggr per bil på 18 månader!
Jag antar att stenen kilat in sig på insidan av bromsskivans trum-del och ändan på hjulupphängningen.
En gång kan vara otur men 4 ggr är inte en tillfällighet.
Personligen anser jag att det är en undermålig konstruktion baserat på denna statistik.
Konstigt att ingen annan har talat om problemet...
Skall fråga ordentligt nästa gång jag är där.
Peter
|
|
KIJ
Golf 6 GT 1.4 TSI160 -10 Ort: Ljusdal |
| Fre 18 sep 2009 16:45 |
|
Hej,
Jeg havde flere gange problemet med min Golf V. Det lød forfærdeligt når det skete, og bliven var flere gange på værksted, hvorefter de rettede på nogle plader som sidder ved bremseskiverne ved de bagerste hjul. Herefter forsvandt problemet. I øvrigt blev det gjort på garantien, jeg fik ingen regning.
|
|
Särkelä
VW Caddy 1,8 Ort: Kalmar |
| Fre 18 sep 2009 17:10 |
|
E alldeles för vanligt det här! Men e inte så bökigt o plocka bort den själv. det enda du behöver i verktygs väg e en insex hylsa 7mm.
lossa oket o du ser stenen. ligger på okhållaren på insidan av skivan. Bort me stenen o dit me grejerna så har du sparat dom där 500 kr. Golf gti 16v -87 Caddy -90, Golf III -94, Passat -02
|
|
GSM-Peter
| Mån 21 sep 2009 19:31 |
|
Hej
Hade ingen Insex 7 så det blev tyvärr verkstaden.
De fick felsöka på båda sidirna.
Man tar som du mycket riktigt påpekar av bromsoken och skivorna för att få loss stenen.
Priset var ganska saftigt men efter diskussion så enades vi om en rimlig summa.
De meddelade att felet är mkt sällsynt vilket jag betvivlar.
WV berättade att de har en feldatabas men att icke garantirelaterade fel bara skrivs in ibland.
Jag har begärt en rapport vad WV ämnar göra åt felet på lång sikt.
Vi får se vad som händer.
Var det insex eller torx man behöver till bromsoket? Tyckte att mekanikern sa att det är Torx?
Sitter skivan löst om man tar av hjulet och bort oket?
Tror ni att något skadas om (när) man får in en ny sten eller är det bara ett otrevligt oljud?
En annan fråga.
Vi har bara ett fungerande backljus.
Lampan är hel (uppmätt) och ingen säkring förefaller vara till backljuset.
Mekken sa att man skall bara ha ett backljus på bilen.
Ska det verkligen vara så?
Utifrån så är det ju ett vitt glas på båda sidorna.
Mvh
Peter
|
|
SilverGolf
Golf 6 TSI/122 -10 Ort: Rättvik |
| Mån 21 sep 2009 20:15 |
|
Vi har bara ett fungerande backljus.
Lampan är hel (uppmätt) och ingen säkring förefaller vara till backljuset.
Mekken sa att man skall bara ha ett backljus på bilen.
Ska det verkligen vara så?
Utifrån så är det ju ett vitt glas på båda sidorna.
Vänster dimbakljus, höger vitt backljus. Klart glas för designen tror jag.
Sven
[/quote]
|
|
ikaros
Golf 7 TDi 4 M+ Eos -07 Ort: Falun |
| Ons 23 sep 2009 20:39 |
|
| Det är bara ett backljus på den.
|
|
bovver
Golf 5 1,6 FSI -05 Ort: Östersund |
| Tor 01 okt 2009 8:21 |
|
| Har själv en golf mk5 och känner igen det där. Händer flera gånger varje vinter (bor i Jämtland vilket innebär grusade vägar istället för saltade). För mig funkar det att stanna bilen och backa några meter. Då brukar det kunna rätta till sig. Har en gång lämnat in bilen för felsök angående detta (naturligtvis hade stenen hoppat ut av sig själv när jag väl lämnade in den på VAG-verkstad). Tydligen så är detta ett känt fel hos golf i synnerhet. Mekanikerns exakta ord var "jag får inte kalla det konstruktionsfel, men..."
|
|
Krille_S
VW Caddy 2K TDI -05 Ort: Gnesta |
| Tor 01 okt 2009 18:00 |
|
| GSM-Peter skrev: |
Var det insex eller torx man behöver till bromsoket? Tyckte att mekanikern sa att det är Torx? |
Insex till oket, torx till skivan..
Bildock: Vad spelar det för roll om det är samma tak?
Jag var nere i fabriken för inte så länge sen, precis innan golf 6:an kom ut.
Och att dom använda samma tak förstår jag, pressarna dom har är inte direkt något man ställer i garaget! Bara formarna är enorma!
Och om du ska klaga på samma tak, ska du inte kolla under dom senaste VW modellerna då MYCKET är samma grejer..
Tiguan är en golf underdel...........
EDIT: Golf underdel/plattform, vad man nu ska kalla det.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tor 01 okt 2009 23:12 |
|
Krille S
det framgick nog inte så bra i mitt inlägg om taket vad jag menade, jag klagade inte för mig spelar det ingen roll, vad jag menade med inlägget var vad jag läste i en framstående motortidning där man citerade så här: att när golf 6:an skulle konstrueras så ritades och gjordes modell av den nya bilen men då ledningen fick se kalkylerna så rev man hela konceptet och började om från början med det gamla mk5 taket just för att använda de gamla pressarna, det förstår jag också, men att ta kostnaden och börja om igen det måste i slutändan vi konsumenter betala och då menar jag att vi inte får en bättre bil i slutändan men vi får hjälpa till att betala för skrotningen av den redan färdigkonstruerade bilen och vi får en produkt i nästa som inte tillför oss någon förbättring, att man sedan använde det gamla taket som utgångsläge det har ingen som helst betydelse för mig men det trodde jag att du hade fantasi att genomskåda, men tänk om fabriken varit så framsynta att man från början utgick från gamla taket och sparade in den biten i konstruktionjobbet då kanske vi fått en Golf som var så mycket billigare än tidigare men se den gubben ville inte fabriken vara med om!
mvh Uffe/bildock
|
|
GSM-Peter
| Fre 06 nov 2009 17:38 |
|
Hej
Vill för rättvisans skull följa upp denna tråd då vi har fått ett svar från VW.
Svaret är något nedkortat samt ngt förenklat då jag inte vill citera ordagrannt.
- Att vi som kund råkat ut för detta bekymmer flera ggr är extremt ovanligt och maximal otur.
- Det finns endast enstaka fall rapporterade där problem med sten i bromsar nämns.
- Någon ändring på bilens konstruktion inte är att vänta.
- Det missljud som uppstår ger inget extra slitage.
- VW kommer att kostnadsfritt avlägsna evt nya stenar i era bromsar.
Man får tacka för utlovat gratisjobb!
Har numera införskaffat nödiga hylsor, det tar ju trots allt tid att åka till verkstan.
Undrar hur gnislande stenljud inte kan orsaka något slitage överhuvudtaget?!
Undrar hur konstruktionsförändringar planeras när de inte får in rapporter på verkliga uppkomna problem?
Enligt forumet så är ju detta ett problem men enligt VW är det nästan okänt!
MVh
Peter
mvh
Peter
|
|
Retroride
Donator 25
VW Jetta 89 1,8 Ort: Hässleholm |
| Mån 16 nov 2009 17:36 |
|
| Hej, jag var med om detta under min praktik.. var hos VAG och fick då in en bil med just detta problemet... och som ni andra säger, det är lätt fixat.. me det är ju en väldigt dålig konstuktion eftersom det verkar hända på en del bilar :O
|
|
GTI-fälgen
VW Polo 1.4 Masters 2010 Ort: Kalix |
| Fre 22 jan 2010 3:14 |
|
| 1st sten på 1000mil o höger framhjul, jag backade snabbt o tvärnita, framåt o tvärnita, nästan borta.. avslutade med att svänga åt vänster (då det lät lite mera där) cirkulerade ngr varv i en liten rodell o vipps, missljudet borta! men jag hade kanske tur bara...
|
|
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv |
| Tor 01 apr 2010 19:40 |
|
| Hej Har haft samma bekymmer som er många gånger på min golf 5 -07 eftersom jag bor vid en grusväg.Jag tröttnade på att plocka av oket o ta bort stenar så jag limmade dit en gummibit med silicone ca 10*10 mm i gropen i ok hållaren och nu har jag inte haft problem på 1,5 år.Men det är ju bedrövligt att inte vw har något själv att stoppa det här med..
|
|
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv |
| Tor 01 apr 2010 19:40 |
|
Hej Har haft samma bekymmer som er många gånger på min golf 5 -07 eftersom jag bor vid en grusväg.Jag tröttnade på att plocka av oket o ta bort stenar så jag limmade dit en gummibit med silicone ca 10*10 mm i gropen i ok hållaren och nu har jag inte haft problem på 1,5 år.Men det är ju bedrövligt att inte vw har något själv att stoppa det här med..
|
|
KIJ
| Lör 03 apr 2010 18:32 |
|
Jeg har nu haft min Golf Mk6 et par måneder, og har ganske ofte haft sten i hjulet. Mine vinterdæk sidder på alufælge, hvilket absolut ikke har gjort det bedre...
|
|
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad |
| Sön 04 apr 2010 17:06 |
|
| När väl stenen sitter där, kan den göra någon skada? Jag hade en på min bil i säkert 100-200mil innan den lossnade/slets bort.
|
|
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge |
| Mån 19 apr 2010 7:24 |
|
| Ha ha.. Hur ofta är det verkstaden säger "Nääää, det problemet har vi inte haft innan".. Farsan hade en Citroen där båda fjädrarna fram brast rakt av, det hade dom inte hört talas om ändå så fanns det en TSB på problemet som farsan själv fick leta upp på nätet och båda fjädrarna byttes på goodwill.
|
|
Berg3r
Golf 4 2,0 Ort: Stockholm |
| Sön 16 maj 2010 19:45 |
|
Inget farligt / ovanligt att det sätter sig grus mellan bromsskiva och bromssköld, dom försvinner oftast av sig själva efter en liten stund, man kan ju alltid bryta ut bromsskölden lite om det går så fastar inte gruset lika lätt !.
// MVH
|
|
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå |
| Tor 08 jul 2010 8:51 |
|
Detta är ett mycket vanligt fel på Golfen, vi får in grus med jämna mellanrum som låter illa men man börjar bli van. Vi har kört 3000mil och vi har haft detta problem minst 20-30ggr. Men hittills har det försvunnit av sig självt ganska fort.
Jag har inte haft detta problem på någon annan bil så att inte kalla detta ett konstruktions fel är skandal Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
KIJ
| Tis 20 jul 2010 8:48 |
|
| Både min Golf 5 (2007) og 6 (2010) havde problem med grus mellan bromsskiva och bromssköld. Begge gange blev fejlen åtgärd på verkstan.
|
|
eme
Golf 6 TDI Blue Motion Ort: Gnesta |
| Tor 22 jul 2010 17:27 |
|
| Har kört 400 mil med min Golf och tagit bort en sten från höger fram på verkstad och har ytterligare en vänster fram som jag ska försöka ta bort själv. Problemet, som uppenbarligen kommer av konstruktionen (har aldrig upplevt det med andra bilar), har vi även haft på en Seat Altea som ju bygger på samma teknik som Golfen.
|
|
ROKKMAKK
Golf 6 1.6 TDI Ort: Sunne |
| Lör 20 aug 2011 17:08 |
|
Hej,
Vet inte om du har fortfarande samma problem, men det har jag nu med min nya Golf VI !!!
Jag kan inte köra 1 mil eller det finns sten i bromsarna.
Jag pratade med VW Verkstad i Karlstad och dem sa att flera felrapporter har skickats ut till VW Tyskland.
Hur gick det hos dig ????
MFG
Donald
| GSM-Peter skrev: | HJÄLP!
Den skrapar otäckt då och då (mals ner mellan bromstrumma och broms-ok gissar vi).
De har också kört drygt 1000 mil och har haft sten som togs bort vid service för 500 spänn och har nu också en ny sten i sin bil!
Ska det va såhär?
Det förefaller som om stenen sitter vid hjulupphängningen och skivans skålade insida.
Man måste mao troligen ta bort broms-oket och bromsskivan för att få bort stenen.
Skitkonstruktion!
Besviken Peter |
|
|
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå |
| Lör 20 aug 2011 17:26 |
|
Jag får detta problem med jämna mellanrum och verkstan verkar ta det med en klackspark, de tycker att det är något man får leva med. De säger att detta är vanligt på nya bilar... Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
ROKKMAKK
Golf 6 1.6 TDI Ort: Sunne |
| Ons 24 aug 2011 16:58 |
|
| Burre skrev: | | Hej Har haft samma bekymmer som er många gånger på min golf 5 -07 eftersom jag bor vid en grusväg.Jag tröttnade på att plocka av oket o ta bort stenar så jag limmade dit en gummibit med silicone ca 10*10 mm i gropen i ok hållaren och nu har jag inte haft problem på 1,5 år.Men det är ju bedrövligt att inte vw har något själv att stoppa det här med.. |
| Citat: |
Hejsan,
Jag köpte min bil början Februar i Belgien ( jag är Belgare ) men har i mellantid haft flera sten mellan bromsorna.
Du skrev att du limmade en gummibit med silicone i gropen i ok hâllaren.... kan ni lite enklare förklara mig vad ni precis gjorde ??? Jag är inte sâ teknisk...
Gärna ett svar, för att jag vill gärna ha en lösning för min bil ocksâ.
Donald |
|
|
torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm |
| Ons 22 aug 2012 20:06 |
|
| GSM-Peter skrev: | HJÄLP!
Ska det va såhär?
Skitkonstruktion!
Besviken Peter |
Hittade den här tråden när jag letade efter liknande erfarenheter jag har av och till. Erfarenheter/synpunkter/åtgärder? Läget idag?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 23 aug 2012 11:20 |
|
| Konstigt, vi har haft många Golfar inom familjen, just nu två stycken mk6 och vi har aldrig varit med om detta.
|
|