Forum - Golf 7 (13-19) - Golf sportscombi GT

Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro
Tis 20 jan 2015 20:30 Svara med citat
Hej!
Mitt första inlägg här Smile

Jag funderar på en Golf sportscombi GT med 17 tum Salvador fälgar.
Jag har inte haft möjlighet att provköra, för det har inte funnits någon bil inne för tillfället..

Idag kör jag en Passat -00 1.8T med 16" däck (215 55 16) och tycker ljudnivå och komfort är helt ok.
Om man skulle jämföra med golfen, hur är ljudnivå och komfort då?
Kunde ju inte välja bort sportchassi..och jag vill inte ha en klenare motor.

Har letat efter info från diverse forum mm för att se vad folk tycker, och det är olika svar överallt Sad

Det som är intressant är ljunivån på sommardäcken, vinterdäck brukar ju alltid låta mer...
hur stötig är bilen med sportchassit?

Vad tycker ni ?
geoham
Golf 7 Ort: Göteborg
Tor 22 jan 2015 12:56 Svara med citat
Burp skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här Smile

Jag funderar på en Golf sportscombi GT med 17 tum Salvador fälgar.
Jag har inte haft möjlighet att provköra, för det har inte funnits någon bil inne för tillfället..

Idag kör jag en Passat -00 1.8T med 16" däck (215 55 16) och tycker ljudnivå och komfort är helt ok.
Om man skulle jämföra med golfen, hur är ljudnivå och komfort då?
Kunde ju inte välja bort sportchassi..och jag vill inte ha en klenare motor.

Har letat efter info från diverse forum mm för att se vad folk tycker, och det är olika svar överallt Sad

Det som är intressant är ljunivån på sommardäcken, vinterdäck brukar ju alltid låta mer...
hur stötig är bilen med sportchassit?

Vad tycker ni ?

Hej,

Jag har en Golf sportscombi med sportchassi och 17tums vinterdäck, på sommaren kommer jag ha salvador fälgarna i 17tum.

Bilen är förvånansvärd tyst. Jag tror inte det finns många bilar på marknaden som är mer tyst i kupen. Jag har sportstolarna och tycker att de är väldigt bekväma, speciellt när man justerar svankstödet. Kortfattat: Bilen är mkt tystare än vad jag trodde, den är bekväm och samtidigt väldigt responsiv och rolig att köra, rekommenderar starkt. Smile

/GH
Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro
Tor 22 jan 2015 15:50 Svara med citat
Tack för svaret!
Har du testat på asfalt, eller bara snö? Kan tänkta mig att det låter mer då.
Det verkar vara olika uppfattningar om hur ljudnivån är... Smile
Upplever du bilen som stötig?, hur är det att köra i fartgupp?
Jag kan inte bestämma mig för golfen eller om jag ska ha en passat, helst golfen då den är 70000:- billigare..
geoham
Golf 7 Ort: Göteborg
Tor 22 jan 2015 17:07 Svara med citat
Burp skrev:
Tack för svaret!
Har du testat på asfalt, eller bara snö? Kan tänkta mig att det låter mer då.
Det verkar vara olika uppfattningar om hur ljudnivån är... Smile
Upplever du bilen som stötig?, hur är det att köra i fartgupp?
Jag kan inte bestämma mig för golfen eller om jag ska ha en passat, helst golfen då den är 70000:- billigare..

Kört mest på asfalt och inte snö då vintern varit mild här Smile och då är den väldigt tyst. Bilen är väldigt absorbent trots sportchassit, inga problem vid fartgupp. Jag rekommenderar också att du testar DSG lådan, den gillar jag skarpt, man känner inte av när bilen växlar och bilen liksom flyter fram.

Efter du provkört golf och passat så kommer du nog veta vilken du ska ha, den nya Passaten verkar väldigt fin den med, har dock aldrig provkört den.
Norrland74
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 26 jan 2015 21:21 Svara med citat
@Burp: Jag förstår exakt hur du tänker. Jag valde mellan en 122hk Master och en 140hk GT och det skiljde 10.000kr. Jag provade Master (gas) 115 hk och tyckte den var lite klen, så en 140 GT kändes bättre.

Egentligen är jag emot sportfjädring och 17 däck. Men efter att provat en GT så tyckte jag att motorstyrkan helt enkelt avgjorde det hela.

GTs fjädring är klart styvare än en Master, men den har bättre vägegenskaper. Jag kör 16" Hakka däck med dubbar och det är relativt högt ljud i bakvagnen. GTn har en trevlig inredning i svart och trevligare klädsel, så jag är väldigt nöjd nöjd.

Men 16" däck på sommarn och lite mjukare Master-fjädring så har du en tyst och komfortabel bil. Jag ångrar dock inte GT-valet det minsta!