Får man skruva ut färdmätaren på en gammal skrot-golf så man aldrig kommer över 500 mils-gränsen....?
Kanske fult, men om den ändå ska skrotas sen...
Många tycks ha ganska nya bilar men det står på olika sidor i datorn att de inte kör mer än 500 mil per år...Det verkar ju himla lågt alltså. Men men får de billigare försäkring så kanske de är sugna på att göra så?
(Oftast står det ju på olika sidor i datorn vad mätaren var på den när den besiktigades)
Jag med hade mina gamla bilar med 500 mils årlig körsträcka tills en gubbe från ett försäkringsbolag ringde
ock sa att jag nog körde mer än så.
Jag vet inte exakt vad jag har nu...1000 mil kanske..inget jag direkt tänkt på.Inte på sista tiden i alla fall..
Det var en gubbe med en jobb-bil som parkerat helt fel idag.Så vi kolla lite i datorn på jobbet...det var då jag såg att han bara körde 500 mil om året.
Det lät ju ekonomiskt.
Jag har en skattebefriad motorcykel utan ett enda instrument. Jag får köra den ändå.Jag ser aldrig hur fort jag kör eller hur långt den gått..ingen big deal för mig.
Vad funderade mest på vad man får ock vad man inte får.
Min ´"nyare" bil har ingen hastighetsmätare..men jag kör ändå.Ska laga när det blir varmare/ock jag hittat felet. Jag tror kilometerräknaren funkar..Inte precis tänkt på det.Ska kolla i morrn. man får väl inget dödsstraff om den inte funkar..Hoppas jag.
Får man skruva ut färdmätaren på en gammal skrot-golf så man aldrig kommer över 500 mils-gränsen....?
Kanske fult, men om den ändå ska skrotas sen...
Många tycks ha ganska nya bilar men det står på olika sidor i datorn att de inte kör mer än 500 mil per år...Det verkar ju himla lågt alltså. Men men får de billigare försäkring så kanske de är sugna på att göra så?
(Oftast står det ju på olika sidor i datorn vad mätaren var på den när den besiktigades)
Har ni någon åsikt om detta?
NEJ, bilen är godkänd med hastighetsmätare och kilometerräknare och får endast framföras i godkänt skick. Däremot är det helt LAGLIGT att tex ha ytterligare ett instrument och du får när du vill byta mellan dessa.
Det blir olagligt om du tex säljer bilen och påstår att den gått mindre sträcka än den har, men säljer du med korrekt körd sträcka (enligt din kunskap) så är det ok. OM du använder detta för att lura försäkringsbolaget är det olagligt.
Du kan alltså byta till 'besiktningsinstrumentet' en månad före besiktning, och sedan byta tillbaka en månad efter. Har du uppgett körda mil för försäkringsbolaget är detta helt lagligt.