henrik4545
Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult |
| Tis 30 dec 2014 15:44 |
|
Hej!
Dags för andra servicen på golfen. Har precis bokat den hos volkswagen och fått pris. ca 4990 kr landar jag på.
Det tycker jag är helt galet. Börjar ångra mig lite.
Funderar på att kolla med mekonomen, hur mycket de vill ha. De har gjort många bra jobb på min gamla bil som jag har men funderar på om man vågar det på en så pass ny bil.
Bilen är från 2012 och vagnskadegarantin går ut om 3 månader.
Den lokala mekonomen verkstaden vill inte använda långlife oljan som VW kör på utan vill hellre byta olja var 1500 mil.
Brukar köra 3000 mil om året.
Vad säger ni? Är det säkert att serva en nyare bil på Mekonomen o likande?
Tacksam för hjälp!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 30 dec 2014 16:49 |
|
| henrik4545 skrev: | Hej!
Dags för andra servicen på golfen. Har precis bokat den hos volkswagen och fått pris. ca 4990 kr landar jag på.
Det tycker jag är helt galet. Börjar ångra mig lite.
Funderar på att kolla med mekonomen, hur mycket de vill ha. De har gjort många bra jobb på min gamla bil som jag har men funderar på om man vågar det på en så pass ny bil.
Bilen är från 2012 och vagnskadegarantin går ut om 3 månader.
Den lokala mekonomen verkstaden vill inte använda långlife oljan som VW kör på utan vill hellre byta olja var 1500 mil.
Brukar köra 3000 mil om året.
Vad säger ni? Är det säkert att serva en nyare bil på Mekonomen o likande?
Tacksam för hjälp! |
Minst 90% av alla fel du läser om som:
igensatt vevhusventilation
kamaxlar som skär
kamkedjor som ger upp
igensatta oljepumpar
bla bla
beror på Longlife serviceintervallet, det ger längre mellan tillfällena kunden behöver lämna in bilen, men i gengäld tar Volkswagen ut högre pris för servicen så du kommer betala ungefär lika...
Det är inte själva longlifeoljan som är dålig, den är bra utan det är för långt serviceinteravall.
Helt klart gå över till 1500 mil fast intervall.
Servar du någon annanstans än Volkswagen auktoriserad service lär du tappa det mesta av eventuell goodwill när garantitiden går ut, du får väl själv bedöma om du är intresserad av eventuell möjlighet för goodwill reparationer av lacksläpp etc om några år.
Men i en del fall i koncernen vad det gäller att åtgärda rostskador så får ägaren trots goodwill betala kanske 30% själv, men då det är löjlig grundkostnad så kan du i många fall få felet åtgärdat hos en oberoende lackverkstad för samma kostnad som 30% av beloppet hos vw...
ELLER serva själv, samla kvitton, skriv i kmställning och datum för servicen. Kanske bifoga ett 'protokoll' du gjort själv där du samlat alla eventuella servicepunkter och kryssat i. Vem skulle orka göra det utan att göra jobbet.
Typ:
kontrollera läckage från motor
läckage växellåda
läckage hjullager
glapp hjulupphängningar
gångjärn smorda bla bla
|
|
henrik4545
| Tis 30 dec 2014 18:17 |
|
| r o l l e skrev: | Minst 90% av alla fel du läser om som:
igensatt vevhusventilation
kamaxlar som skär
kamkedjor som ger upp
igensatta oljepumpar
bla bla
beror på Longlife serviceintervallet, det ger längre mellan tillfällena kunden behöver lämna in bilen, men i gengäld tar Volkswagen ut högre pris för servicen så du kommer betala ungefär lika...
Det är inte själva longlifeoljan som är dålig, den är bra utan det är för långt serviceinteravall.
Helt klart gå över till 1500 mil fast intervall.
Servar du någon annanstans än Volkswagen auktoriserad service lär du tappa det mesta av eventuell goodwill när garantitiden går ut, du får väl själv bedöma om du är intresserad av eventuell möjlighet för goodwill reparationer av lacksläpp etc om några år.
Men i en del fall i koncernen vad det gäller att åtgärda rostskador så får ägaren trots goodwill betala kanske 30% själv, men då det är löjlig grundkostnad så kan du i många fall få felet åtgärdat hos en oberoende lackverkstad för samma kostnad som 30% av beloppet hos vw...
ELLER serva själv, samla kvitton, skriv i kmställning och datum för servicen. Kanske bifoga ett 'protokoll' du gjort själv där du samlat alla eventuella servicepunkter och kryssat i. Vem skulle orka göra det utan att göra jobbet.
Typ:
kontrollera läckage från motor
läckage växellåda
läckage hjullager
glapp hjulupphängningar
gångjärn smorda bla bla |
Mm jo servar jag bilen hos mekonomen så blir det ju två gånger om året. Men oljebyte är ju ändå inte full service sen tar de väl bara halvan timpengen mot vad de auktoriserade gör, så man tjänar nog på det.
Att jag skulle få någon goodwill hos min närmsta Vw handlare kan jag nog glömma. De tycker bara det är roligt att sälja nya bilar. När något krånglar som de inte vet direkt vad det är så bryr de sig inte längre. Hade en problembil tidigare o de tyckte "det är som att leta efter en nål i en höstack" Och " du får köra tills det rasar"
Så skulle det bli något problem så får jag nog betala det själv, är efarenheten jag har.
Serva en så ny bil är inget jag själv vill göra, så hemma på området är jag inte.
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Ons 14 jan 2015 9:32 |
|
Min intervall service gick på det dubbla så tycker ditt pris var billigt
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Ons 14 jan 2015 15:39 |
|
Jag ska in på 6000 mils service snart, kollade kostnaden hos min vw verkstad (Din Bil i Stockholm), drygt 6000;- skulle det kosta! Kanske 1:-/mil??
Det blir dyrt vid 20000 mil...
Tycker också att ditt pris var bra.
|
|
henrik4545
| Tor 15 jan 2015 12:07 |
|
| steppenwolf skrev: | Jag ska in på 6000 mils service snart, kollade kostnaden hos min vw verkstad (Din Bil i Stockholm), drygt 6000;- skulle det kosta! Kanske 1:-/mil??
Det blir dyrt vid 20000 mil...
Tycker också att ditt pris var bra. |
Fått pris på mekonomen 3800 kr. Mekonomen har 25 % på service just nu men tyvärr gäller det endast mekonomens egna verkstäder, inte de som är anslutna till mekonomen. Synd annars hade det nästan 1000 kr till billigare.
Hoppas inte de räknar en krona mil, åkeriet jag jobbar på har en lastbil som gått 145 000 mil. Det hade blivit ganska dyrt.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Tor 15 jan 2015 13:03 |
|
Har för mig att mitt 6k-pris låg runt just 6kkr. Sen så var 9k kanske ~4kkr. 12k inkl nått bromsrelaterat var 7kkr, där bromstjofset var 3-3.5kkr. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm |
| Tis 20 jan 2015 9:58 |
|
Intressant, vi betalar strax över 6000kr hos VW för 6000milsservice sen tillkommer även 1200kr för byte av en hålskuv som tydligen fuktar lite olja. Snacka om att man känner sig lurad när du skriver att det går att få samma service hos Mekonomen för halva priset.
Tyvärr är skillnaden alldeles för stor för att gynna den lokala VW-handlaren hädanefter.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Tis 20 jan 2015 10:44 |
|
Bra att komma ihåg dock är om (eller i mitt fall när) motorn rasar så kan man glömma allt vad goodwill och annat bös heter. Hade jag inte servat på VAG så hade jag garanterat inte fått en ny motor när den rasade och fått kamkedjebytet betalt. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm |
| Tis 20 jan 2015 11:01 |
|
| Goodwill, det trodde inte jag existerade längre...
|
|
G10
Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå |
| Tis 20 jan 2015 15:50 |
|
| Ringde runt till några auktoriserade VW-handlare inför 6000 milaservicen i september 2014. Hos Strömbergs Bil i Kalix,(auktoriserad VW-handlare) gick det hela loss på 3329,- inklusive moms. Bra service och mycket, mycket trevligt bemötande.
|
|
Gullideckel
Donator 50
Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm |
| Ons 21 jan 2015 8:12 |
|
Jag skulle servat på Volkswagen.
De kan finnas uppdateringar från fabriken som Mekonomen inte har en aning om. Knappast så att Volkswagen i Wolfsburg mailar ut olika åtgärder som bör göras till Mekonomen verkstäder...
Många bra tips i tråden ett till är att ta med dig egen köpt olja så slipper du deras förvalda och sparar samtidigt cirka 500 kr.
|
|