Forum - Golf 7 (13-19) - Motortempeatur 1,6 TDI vid vinterkrning

Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Lör 24 jan 2015 0:00 Svara med citat
Kommer att sälja min fantastiska Citroen-svävare och återgå till Golf. Jag ha en C5 III med 2-liters HDI-motor, som ar varit fantastisk i alla avseenden, med ett undantag. Bilen är för stor och är extremt knepig att få på plats i garaget. Garage i Stockholms innerstad är ofta trånga och med en större bil kan det bli i det närmaste omöjligt. Jag undrar nu hur den mindre TDI-motorn klarar att hålla arbetstemperaturen vid vinterkörning. På alla större Citronener finns en dieseldriven tillsatsvärmare från Webasto standardmonterad, precis som på Volvo. Jag ringde VAG idag och försökte få klarhet om den "hjälpvärmare" som är standard hjälper motorn att hålla rätt arbetstemperatur, eller om den bara påverkar kupévärmen. Gick inte att få något besked. Han svamlade bara om att det blir varmt i bilen och kunde inte redogöra för hur motortemperaturen påverkades av denna hjälpvärmare. Verkar som att det enda bilfirmor klara att prata om är komfortfrågor. Om det är så att den s.k. standardmonterade hjälpvärmaren inte påverkar motortemperaturen, så måste jag ju leta efter en bil med monterad bränsledriven hjälpvärmare, av typen Webasto, Eberspächer. Hur är det med Golf 7:an med 1,6 TDI-motorn, någon som vet?
Janse900
Golf 7 Alltrack TDI 17 Ort: Jokkmokk
Lör 24 jan 2015 12:24 Svara med citat
Hej på min värmer hjälpvärmaren enbart kupeluften. Kör alltid webasto värmaren en kall vinterdag för att få upp motortempen. Då får jag full värme på någon kilometers körning även i -35. annars tar det evigheter uppnå full motortemp. Ren sammhälls körning kommer man aldrig upp i motortemp utan webasto. Om det är lite kallare ute. Har testat i veckan då vi haft temperaturer neråt -35.
G10
Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå
Tor 29 jan 2015 15:14 Svara med citat
Sitter det en monterad Webastovärmare i bilen så värmer den såväl motorn som kupén. Utan dieselvärmare kommer man aldrig upp i en normal motortemperatur i stadskörning och får då heller ingen behaglig temperatur i kupén. En Webastovärmare (om den är rätt monterad) startar automatiskt om motortemperaturen är för kall.