Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Ons 08 jan 2014 10:31 |
|
Jag har noterad att jag har en del svaga vibrationer på tomgång på min 1.2 tsi.
Speciellt vid kallstart kan det kännas och kan se på varvräknaren att vibrationerna och varvtalsnålen rör sig lite när det vibrerar till. Kan också känna tendenser till misständning när man accelererar iväg och sen en ganska abrupt känsla när turbon går in.
Är detta normalt för 1.2 tsi motorn eller borde jag åka och få den undersökt?
|
|
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa |
| Ons 08 jan 2014 12:00 |
|
| Sodan skrev: | Jag har noterad att jag har en del svaga vibrationer på tomgång på min 1.2 tsi.
Speciellt vid kallstart kan det kännas och kan se på varvräknaren att vibrationerna och varvtalsnålen rör sig lite när det vibrerar till. Kan också känna tendenser till misständning när man accelererar iväg och sen en ganska abrupt känsla när turbon går in.
Är detta normalt för 1.2 tsi motorn eller borde jag åka och få den undersökt? |
Det låter inte normalt. Jag upplevde i alla fall inget liknande på min 1.2tsi.
|
|
canyon
Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv |
| Ons 08 jan 2014 13:17 |
|
| Min motor varken vibrerar eller hörs nästan på tomgång.
|
|
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje |
| Ons 08 jan 2014 15:44 |
|
Det som du beskriver är ingenting som är normalt för de 1.2tsi jag har kört. Du borde kontakta VW så dom får undersöka motorn.
Med misständningen och turboinslaget låter det som att det kan vara någonting fel på insprutningen. Men det är en ren gissning.
|
|
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje |
| Ons 08 jan 2014 15:45 |
|
Det som du beskriver är ingenting som är normalt för de 1.2tsi jag har kört. Du borde kontakta VW så dom får undersöka motorn.
Med misständningen och turboinslaget låter det som att det kan vara någonting fel på insprutningen. Men det är en ren gissning.
|
|
Sodan
| Ons 08 jan 2014 16:07 |
|
| canyon skrev: | | Min motor varken vibrerar eller hörs nästan på tomgång. |
Min motor hörs inte heller, men om jag startar den kall och står på tomgång så ser man på varvnålen att den duttar till då och då samtidigt som man känner att det kommer en vibration.
|
|
Sodan
| Fre 10 jan 2014 13:03 |
|
| Tankat på annan mack nu och gången är bättre, men vibrationen finns där. Bokat service tid så får vi se. Kanske dags att tanka 98 oktan???
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 10 jan 2014 15:47 |
|
| Sodan skrev: | | Tankat på annan mack nu och gången är bättre, men vibrationen finns där. Bokat service tid så får vi se. Kanske dags att tanka 98 oktan??? |
Bara inbillning och det ger absolut ingenting att tanka 98 oktan.
Prova i så fall att hälla i en flaska karburatorsprit, du har kanske fått kindensvatten i tanken?
|
|
Sodan
| Fre 10 jan 2014 15:56 |
|
| Hur underbygger du det uttalandet? FSI motorn går ju i Ultraleanburn på tomgång. Den förbränningsprocessen är vad jag har förstått väldigt känslig i sig för att ske stabilt och då tänker jag att bränslets oktan borde påverka en hel del. Eftersom 98 oktan innehåller mindre etanol också så tänker jag att kallegenskaperna är mer stabila på 98 oktan?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 11 jan 2014 7:34 |
|
| Sodan skrev: | | Hur underbygger du det uttalandet? FSI motorn går ju i Ultraleanburn på tomgång. Den förbränningsprocessen är vad jag har förstått väldigt känslig i sig för att ske stabilt och då tänker jag att bränslets oktan borde påverka en hel del. Eftersom 98 oktan innehåller mindre etanol också så tänker jag att kallegenskaperna är mer stabila på 98 oktan? |
Har du provat med att "Citera", då vet man vem du svarar?
|
|
Sodan
| Lör 11 jan 2014 11:41 |
|
| Ser inte fördelen med det faktiskt... Vissa forum förbjuder det t.o.m
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 11 jan 2014 12:33 |
|
| Sodan skrev: | | Ser inte fördelen med det faktiskt... Vissa forum förbjuder det t.o.m |
Nu är vi helt offtopic. Jag skriver på en hel del forum, och där finns verkligen inga sådana förbud.
Jag har faktiskt aldrig sett det själv. För skojs skull, nämn några sådana forum.
Ser du ingen fördel med att citera, då är det ju också totalt meningslöst att försöka förklara fördelarna med det.
Du kan kanske i stället förklara nackdelen med det?
|
|
Sodan
| Lör 11 jan 2014 14:57 |
|
| candyweiss skrev: | Nu är vi helt offtopic. Jag skriver på en hel del forum, och där finns verkligen inga sådana förbud.
Jag har faktiskt aldrig sett det själv. För skojs skull, nämn några sådana forum.
Ser du ingen fördel med att citera, då är det ju också totalt meningslöst att försöka förklara fördelarna med det.
Du kan kanske i stället förklara nackdelen med det? |
Ja totalt OT. Men om alla svarar utan citat blir svaren i trådarna mot flera mottagare.
Exempelvis har
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=18141#p4
Förbud mot det
|
|
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga |
| Lör 11 jan 2014 18:37 |
|
Fast om det hade varit förbjudet att citera i det här forumet så skulle det nog inte funnits en särskild knapp för det.
|
|
Sodan
| Fre 30 jan 2015 11:30 |
|
Problemet kvarstår med ojämn och skramlig uppstart då och då.. däremellan lite tändmissar.
Ingen annan som har detta?
|
|