Forum - Golf 7 (13-19) - Fråga torkarinställning

Norrland74
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 01 feb 2015 18:18 Svara med citat
Jag aktiverar intervalläget dvs ett hack uppåt.
Sedan aktiverar jag intervalläget för bakrutan dvs ett tryck från mig.

Om jag plötslig får en massa vatten/smuts på rutan och bara vill köra torparen (snabbt ett par slag) så kan man dra spaken mot sig, utan att avaktivera intervalläget, vilket är bra. Men....i detta scenario så avaktiveras bakrutans intervalläge. Ganska irriterande. På min tidigare bil en Avensis så hanterades bakrutan med en separat vridning på spaken.

Gör jag något fel ?

Förutom detta så tycker jag att det tar nästan 2 sek innan rutan torkar om jag drar spaken mot mig, jag tycker det borde ske omedelbart. Ofta när bilar kör och stänker ner rutan så måste omedelbart få fri sikt.

Läser man manualen så står det att "impulstorkning" sker genom att föra spaken nedåt, vilket inte hjälper mig. För då tappar man intervalläget både bak och fram.

Någon som har något att tillägga här?
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 02 feb 2015 2:29 Svara med citat
Norrland74 skrev:
Förutom detta så tycker jag att det tar nästan 2 sek innan rutan torkar om jag drar spaken mot mig, jag tycker det borde ske omedelbart.

Om du drar spaken mot dig så är det för att spruta spolarvätska på rutan men torkarna väntar så att rutan inte är torr när de går. Om du i stället lyfter spaken ett hack (eller två om det är bråttom) och sedan tillbaks till intervalläge så får du det du önskar. Om du har regnsensor så kan du öka känsligheten ett steg så gör torkarna ett slag, det blir väl samma när man justerar intervalltiden?

Funkar det att trycka ned spaken till nolläge och sedan upp igen för att få ett slag utan att bakrutetorkaren stoppar?

· · · – – – · · ·
Norrland74
Mån 02 feb 2015 8:18 Svara med citat
tur-ture skrev:
Om du drar spaken mot dig så är det för att spruta spolarvätska på rutan men torkarna väntar så att rutan inte är torr när de går. Om du i stället lyfter spaken ett hack (eller två om det är bråttom) och sedan tillbaks till intervalläge så får du det du önskar. Om du har regnsensor så kan du öka känsligheten ett steg så gör torkarna ett slag, det blir väl samma när man justerar intervalltiden?

Funkar det att trycka ned spaken till nolläge och sedan upp igen för att få ett slag utan att bakrutetorkaren stoppar?

Tack för informationen. Det var nog lite som jag trodde.

Antar man för spaken nedåt om det inte regnar och ett steg uppåt från intervalläge när det regnar, när man behöver lite extra skjuts. Då borde man få snabbt slag utan bakrutetorkaren stoppar.
Figgz
Golf 7 GT 140 TSI DSG Ort: Göteborg
Mån 02 feb 2015 8:23 Svara med citat
Om du bara vill torka till lite extra när du har på intervalläge/regnsensorn så kan du ta och flytta reglaget på torkarspaken (som ställer in intervallägets/regnsensorns känslighet) åt höger och sedan tillbaka så får du extra slag utan att flytta spaken.

Vardagsåker Golf 7 GT 140 TSI DSG
Nöjesåker Opel Speedster
Norrland74
Mån 02 feb 2015 13:39 Svara med citat
Figgz skrev:
Om du bara vill torka till lite extra när du har på intervalläge/regnsensorn så kan du ta och flytta reglaget på torkarspaken (som ställer in intervallägets/regnsensorns känslighet) åt höger och sedan tillbaka så får du extra slag utan att flytta spaken.

Tack för tipset!