Forum - Golf 5 (04-08) - Hur lösa problemet med is i dörren så man får taxöron?

handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara
Fre 06 feb 2015 0:57 Svara med citat
Har nu fått bilen lagad på VAG för isskador på min Golf 5a.
Hur ska man i framtiden skydda sig mot detta?

Körde i vanlig ordning m&k värmaren när jag var å jobbade, hade snöat rejält den dagen så blivit mycket is.
Försiktigt öppnade jag dörren men ändå blev det skador på framskärmar & dörrar.
Har fått framskärmar, trösklar & dörrar omlackade och i ordninggjorda efter mkt tjat.

Men hur ska man undvika detta i framtiden? Aldrig köra kupevärmaren när bilen inte står i garaget? Eftersom kommer det nederbörd när man är och jobbar blir det väldigt lätt is i dörren & is skadorna är ett faktum.

Samma problem på både golf 5 & 6, på golf 7 ska det visst vara annars sa de på skadeverkstaden.

Hur gör ni andra som kör m & k värmare under öppen himmel så att säga?
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Fre 06 feb 2015 8:08 Svara med citat
Hmm, problemet är ju att de inte bara ska fixa symptomet trasig dörr, utan även sjukdomen; att vatten rinner den vägen. Om det uppstår igen så är det bara att se till att de fixar det igen, om inte så kontaktar du VAG och säger att verkstaden inte gör jobbet rätt trots att de fakturerar VAG; det är de nog *garanterat* intresserade av.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
handsfree
Fre 06 feb 2015 8:28 Svara med citat
Det går ju inte ordna?
irbanur
Fre 06 feb 2015 12:43 Svara med citat
För mig så täppte de igen springan vid framskärmen (in mot kupén) så det inte skulle rinna ner bakom. Inte snyggt, men det gör jobbet.

handsfree
Fre 06 feb 2015 12:44 Svara med citat
irbanur skrev:
För mig så täppte de igen springan vid framskärmen (in mot kupén) så det inte skulle rinna ner bakom. Inte snyggt, men det gör jobbet.

Bild?
irbanur
Fre 06 feb 2015 13:00 Svara med citat
Fixar! (Om jag kommer ihåg i morgon. Wink )

Nyqvist
Golf 7 GT TSI 140 DSG -14 Ort: Karlstad
Fre 06 feb 2015 14:19 Svara med citat
På MK7 är det här hålet pluggat/igentäppt från fabrik. De har lärt sig något...

Golf 7 GT DSG7 TSI 140 -14
Golf 5 1,4 TSI -07
handsfree
Fre 06 feb 2015 17:13 Svara med citat
Nyqvist skrev:
På MK7 är det här hålet pluggat/igentäppt från fabrik. De har lärt sig något...

Hålet? Skillnaden på MK7 är väl att vatten avrinningen går igenom bilen istället för att rinna längs efter a stopen och ner mellan dörr å skärm som jag fattat det?

Sen har MK7 helt andra dörrar än MK4 5,6 med dubbel plåt de tål betydligt mer när man öppnar dörren om de skulle vara is i vägen så går det sönder istället för att dörrplåten viker sig.

Ungefär så förklarade skademeken de hela för mig. Så nån MK6 blir det då inte för mig framöver Regular Smiley