Forum - Golf 7 (13-19) - Golf 7 GT sc låter konstigt vid tomgång uppstart

Golfstream
Golf 7 SC GT TSi 2014 Ort: Eskilstuna
Fre 06 feb 2015 9:22 Svara med citat
Av en slump startade jag bilen med dörren öppen och hörde ett gurglande ljud från avgasröret. Har gått ut flera gånger och startat upp den men det låter fortfarande. Brukar köra mycket men senaste veckorna har jag bara kört fram och tillbaka med sonen till dagis, runt fem minuters färd. Kommer ihåg att min förra Gt 6 lät som en diesel vid lallstarter men detta låter som en gammal bil.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 06 feb 2015 16:23 Svara med citat
Golfstream skrev:
Av en slump startade jag bilen med dörren öppen och hörde ett gurglande ljud från avgasröret. Har gått ut flera gånger och startat upp den men det låter fortfarande. Brukar köra mycket men senaste veckorna har jag bara kört fram och tillbaka med sonen till dagis, runt fem minuters färd. Kommer ihåg att min förra Gt 6 lät som en diesel vid lallstarter men detta låter som en gammal bil.

Inget att bry sig om, de låter så vid kallstarter, försvinner efter en stund.
Golfstream
Golf 7 SC GT TSi 2014 Ort: Eskilstuna
Fre 06 feb 2015 17:17 Svara med citat
Var inne hos Möller bil och såklart hördes det inte då. Men de lyssnade på motorn och vid avgasröret. De sa att det antagligen är kondens i röret eftersom jag bara kört kort sista tiden och vädret spelar om.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Fre 06 feb 2015 20:41 Svara med citat
Golfstream skrev:
Var inne hos Möller bil och såklart hördes det inte då. Men de lyssnade på motorn och vid avgasröret. De sa att det antagligen är kondens i röret eftersom jag bara kört kort sista tiden och vädret spelar om.

Samma fenomen då och då på vår 1.4 TSI. Inget att oroa sig för. Det tilltar när temperaturen sjunker. Det bildas vatten vid förbränning av bensin. Avgaserna kondenserar lättare vid låg temp. En modern motor går upp i temp långsammare än en äldre maskin med högre friktion, gäller avgaserna med. Stör det dig så är det bara att gasa så försvinner det Thumbs up .

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18