sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Mån 09 feb 2015 13:49 |
|
| Jag får köra 1,5 mil för att få upp motoroljan till 90 grader start kall motor 1+ grad ute hur är det på era bilar har 1,2 tsi motorn
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 10 feb 2015 1:13 |
|
| sunesh skrev: | | Jag får köra 1,5 mil för att få upp motoroljan till 90 grader start kall motor 1+ grad ute hur är det på era bilar har 1,2 tsi motorn |
Är likadant på min 1.4tsi och förmodligen likadant på alla nya bilar med sk "lågenergimotor".
En annan tråd om oljetemp: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=46373&highlight=oljetemp
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Tis 10 feb 2015 20:39 |
|
Samma här. Men jag brukar vänta med att sätta på värmen ett par minuter (OFF) och bara använda stolvärmen. Då går temp visaren fort upp till 90°C! Så sätter jag på värmen. Nålen sjunker litet men jag inbillar mig att motorn fortare får sin värme och därmed sparar bensin...
Det är nog som candtweiss säger att moderna bilar har väldigt liten invändig friktion och därmed tar längre tid att komma upp i drifts temp. “Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Tis 10 feb 2015 21:11 |
|
| sunesh skrev: | | Jag får köra 1,5 mil för att få upp motoroljan till 90 grader start kall motor 1+ grad ute hur är det på era bilar har 1,2 tsi motorn |
-1 grad ute i morse, dieselvärmare kördes i ca 25 min. Det tog mellan 25-30 km innan oljetempen kom upp till 90 grader. 20 km av detta var landsvägskörning
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Tis 10 feb 2015 21:14 |
|
-1 grad ute i morse, dieselvärmare kördes i ca 25 min. Det tog mellan 25-30 km innan oljetempen kom upp till 90 grader. 20 km av detta var landsvägskörning
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 10 feb 2015 21:22 |
|
| Blackbird1100xx skrev: | | -1 grad ute i morse, dieselvärmare kördes i ca 25 min. Det tog mellan 25-30 km innan oljetempen kom upp till 90 grader. 20 km av detta var landsvägskörning |
Dieslar är altid segare att få upp tempen på.
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tis 10 feb 2015 23:50 |
|
| Kan det vara så att man förväxlar glykol/kylarvätsketemperaturen med oljetempen? Den analoga mätaren är kylarvätskan. Oljetempen hittas i färddatorn. Tror inte man kommer upp i 90 grader oljetemp på 1,5 mil såvida man inte åker på kökörning i stan förstås.
|
|
sunesh
| Ons 11 feb 2015 4:33 |
|
| Gilberto skrev: | Samma här. Men jag brukar vänta med att sätta på värmen ett par minuter (OFF) och bara använda stolvärmen. Då går temp visaren fort upp till 90°C! Så sätter jag på värmen. Nålen sjunker litet men jag inbillar mig att motorn fortare får sin värme och därmed sparar bensin...
Det är nog som candtweiss säger att moderna bilar har väldigt liten invändig friktion och därmed tar längre tid att komma upp i drifts temp. |
? är det temperaturen på kylvätskan som du menar eftersom nålen sjunker temperaturen på oljan ser man i ifärddatorn
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 11 feb 2015 5:33 |
|
| Pops skrev: | | Kan det vara så att man förväxlar glykol/kylarvätsketemperaturen med oljetempen? Den analoga mätaren är kylarvätskan. Oljetempen hittas i färddatorn. Tror inte man kommer upp i 90 grader oljetemp på 1,5 mil såvida man inte åker på kökörning i stan förstås. |
Tror knappast att man förväxlar oljetempen som visas i antal grader digitalt med kylvätsketempen som visas analogt med bara en mätare.
Vi har runt noll grader nu, ska se vilken oljetemp jag kommer upp i efter 1.5 mil när jag kör vid sjutiden.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 11 feb 2015 7:53 |
|
| Efter 1.5 mil med en yttertemp på ca 1 - 2 grader C kom oljetempen upp i 77 grader.
|
|
Jan-Bruno
Golf 7 SC GT 1,4 150 hk Ort: Örkelljunga |
| Ons 11 feb 2015 13:05 |
|
| Gilberto skrev: | Samma här. Men jag brukar vänta med att sätta på värmen ett par minuter (OFF) och bara använda stolvärmen. Då går temp visaren fort upp till 90°C! Så sätter jag på värmen. Nålen sjunker litet men jag inbillar mig att motorn fortare får sin värme och därmed sparar bensin...
Det är nog som candtweiss säger att moderna bilar har väldigt liten invändig friktion och därmed tar längre tid att komma upp i drifts temp. |
Hur får du bort imma/is/snö från vindrutan med stolsvärmen?
|
|
sunesh
| Ons 11 feb 2015 13:54 |
|
| candyweiss skrev: | | Efter 1.5 mil med en yttertemp på ca 1 - 2 grader C kom oljetempen upp i 77 grader. |
Tack för att du talade om det din bil fungerar väl ungefär lika som min jag har en fråga till dig hur mycket olja drar din bil min tog ungefär 0,5 liter första 1500 milen men jag tycker att min bil tar mer olja nu nivån på oljestickan sjunker oroväckande fort vet inte än förbrukningen håller koll på hur mycket den kommer att ta på 100 mil bilen har gått 2700 mil gjorde oljebyte vid 1500 mil
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 11 feb 2015 16:25 |
|
| sunesh skrev: | | Tack för att du talade om det din bil fungerar väl ungefär lika som min jag har en fråga till dig hur mycket olja drar din bil min tog ungefär 0,5 liter första 1500 milen men jag tycker att min bil tar mer olja nu nivån på oljestickan sjunker oroväckande fort vet inte än förbrukningen håller koll på hur mycket den kommer att ta på 100 mil bilen har gått 2700 mil gjorde oljebyte vid 1500 mil |
Lite osäker nu, men tror att jag fick fylla på drygt en liter första 2000 milen. Numera fyller jag kanske 2 - 3 dl på 1000 mil. Gör själv ett oljebyte vid 1500 mil, sen sköter en verkstad det vid 3000. Bara för att få servicestämpeln i boken.
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Ons 11 feb 2015 17:56 |
|
| Jan-Bruno skrev: | | Hur får du bort imma/is/snö från vindrutan med stolsvärmen? |
Vid +1°C er det inte mycket is eller snö på min ruta... ? Vid -° skrapar jag vanligvis rutan INNAN jag kör. Är det imma på insidan, startar jag fläkten utan värme. Fungerar fint.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 11 feb 2015 18:33 |
|
| Gilberto skrev: | | Vid +1°C er det inte mycket is eller snö på min ruta... ? Vid -° skrapar jag vanligvis rutan INNAN jag kör. Är det imma på insidan, startar jag fläkten utan värme. Fungerar fint. |
Det du skriver fungerar verkligen inte på min bil i Skåne. Fläkten på framrutan är verkligen kass och fungerar inte alls med kall luft. Vet flera personer med Golf som säger samma sak.
|
|