Forum - Golf 7 (13-19) - Vissa stationsloggor blir inte markerade i radions display?

Bilisten
Golf 7 1.2 TSI Masters -15 Ort: Lerum
Tor 12 feb 2015 23:25 Svara med citat
Jag har märkt ett underligt fenomen i radion på min alldeles nya Golf...
När man valt en radiostation blir det ju som en slags grå skugga under loggan för att visa vilken som är vald. Men detta verkar inte fungera på alla stationsloggor. Om jag väljer SR P4 Göteborg syns bara skuggan en kort stund och sedan försvinner den. Den valda station ligger kvar och musiken hörs som vanligt men det går ju inte att se i displayen vilken kanal man lyssnar på. Jag har laddat in i princip samma logga för SR P1, P2, P3 & P4, det är bara färgen och siffran inuti loggan som skiljer dom åt. Någon här på forumet som har råkat ut för samma fenomen?
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Fre 13 feb 2015 8:34 Svara med citat
Hej! När jag fick min nya golf nu så hade försäljaren ett minneskort som han stoppade in ett uttag i handskfacket för att få in dom olika loggorna. Han sa att det finns att beställa om man ville ha ett men som sagt dom hade ett på Möller Bil och fixade det när jag skulle hämta min bil..
Bilisten
Fre 13 feb 2015 10:30 Svara med citat
Jag uttryckte mig kanske lite oklart om stationsloggorna. Jag har själv lagt in stationsloggor från ett SD-kort, och alla dessa syns som dom skall i displayen. Men mitt problem är att den grå skugga som visas undertill vald logga (station) försvinner från just P4 loggan. Om jag t.ex.. väljer P1 så markeras just den loggan med en skuggning under loggan, men så fort jag väljer P4 så försvinner denna skugga, vilket gör att man inte ser vilken station man lyssnar på. Ett tag funderade jag på om det har med att trafikinformation brukar utgå från just P4, men det verkar ju inte särskilt logiskt. Är det ingen annan som råkat ut för samma konstiga fenomen?

Här finns en bild hur skuggan under loggan skall se ut, i detta fallet på den första stationsplatsen "1LIVE".
Länk: http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/tillbehoer/radiost ationer-logos.html
Pensionären
Fre 13 feb 2015 13:23 Svara med citat
Hmm då är jag med, på min bil så funkar det som det ska och jag har trafikonformation inlagd. Har du provat att ta bort det och börja om igen?
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Fre 13 feb 2015 14:50 Svara med citat
Kan det vara att radion byter till en annan frekvens för samma station? Alltså du måste lägga in P4-bilden för fler frekvenser.

· · · – – – · · ·
Bilisten
Fre 13 feb 2015 19:34 Svara med citat
Tack för kloka synpunkter! Ang. att radion kanske byter frekvens så var det det jag var inne på tidigare, eftersom just P4 är den kanal som levererar ev. trafikinformation. Men oavsett om jag i menyn markerar automatiskt frekvensbyte eller inte och även stänger av trafikinformation så kvarstår felet. Jag skall prova "Pensionärens" tips att fabriksåterställa radion och sedan lägga in loggorna på nytt igen. Kan nämna att jag har Composition Media med DAB som tillval, men felet har bara visat sig på dom vanliga FM stationerna. Återkommer med en rapport när jag återställt radion...
Pensionären
Fre 13 feb 2015 19:41 Svara med citat
Lycka till, hoppas att det löser sig för dig, annars tycker jag att du åker till märkesfirman och ber att dom kan fixa det åt dig.
frev
Golf 7 T-Roc Ort: Borås
Lör 14 feb 2015 8:07 Svara med citat
Hej, den skuggan du menar visar vilken sida av stationer (grupp) du är på. Du ser att ett sträck är rött. Då är man på den mittersta sidan. Vilken station du valt visas genom att den har en vit ram runt sig. Som den första stationen på din bild. Hoppas detta var klart nog skrivet 😉
frev
Golf 7 T-Roc Ort: Borås
Lör 14 feb 2015 8:08 Svara med citat
Hej, den skuggan du menar visar vilken sida av stationer (grupp) du är på. Du ser att ett sträck är rött. Då är man på den första sidan. Vilken station du valt visas genom att den har en vit ram runt sig. Som den första stationen på din bild. Hoppas detta var klart nog skrivet 😉
Bilisten
Lör 14 feb 2015 9:34 Svara med citat
Nja, den vita ramen du pratar om syns inte på samma sätt när en logga med ljus bakgrund ligger inlagd. Däremot blir vald logga något större än dom andra, vilket också försvunnit i min radio. Skuggan jag pratar om följer varje vald logga undertill, och dom tre röda strecken visar vilken av dom tre grupperna man är på, precis som du skriver. Alla loggor utom P4 uppför sig som dom skall, så jag förstår hur det hela skall fungera när allt är riktigt. På DAB har jag också loggor inlagda och där funkar alla sju kanalerna precis som dom skall.
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Lör 14 feb 2015 16:59 Svara med citat
P4-loggorna finns ju i några olika varianter, med och utan transparens och så (det var länge sedan jag kollade). Det är inte så att du kan prova att byta till en annan P4-bildfil?
Bilisten
Lör 14 feb 2015 17:28 Svara med citat
Problemet är löst! Jag fabriksåterställde radion, lade in mina favoritstationer på nytt och laddade in samma loggor som jag hade tidigare från SD-kortet, och nu fungerar skuggning av vald station som det skall. Ett annat problem visade sig dock istället... När jag spelar upp mp3-musik från USB-stickan ser man inga skivomslag längre... Detta har alltid fungerat innan jag återställde radion. Jag börjar tro att det finns någon bugg i stereons programvara som spökar.
Vw Bohuslän
Golf 7 1,2 Tsi (2015) Ort: Uddevalla
Sön 15 feb 2015 13:37 Svara med citat
Bilisten skrev:
Problemet är löst! Jag fabriksåterställde radion, lade in mina favoritstationer på nytt och laddade in samma loggor som jag hade tidigare från SD-kortet, och nu fungerar skuggning av vald station som det skall. Ett annat problem visade sig dock istället... När jag spelar upp mp3-musik från USB-stickan ser man inga skivomslag längre... Detta har alltid fungerat innan jag återställde radion. Jag börjar tro att det finns någon bugg i stereons programvara som spökar.

Annars kan du peka på loggan på vald station på pekskärmen och hålla den intryckt i några sekunder, så kommer kommer "skuggan" som du vill ha att vara kvar i minnet .