Forum - Golf 7 (13-19) - ACC (Automatisk avstånds reglering) och/eller Fartpilot?

Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Fre 30 jan 2015 16:35 Svara med citat
Hej,
Jag har ACC (Automatisk avstånds reglering) på min Golf 7 och är mycket glad för systemet. Men ibland vill jag bara använda fartpilot. Till exempel är det rätt irriterande att, när man kör 100 på motorvägen och radaren "ser" en bil framför som kör kanske i 90, så saktar den in.
Jag vill ibland kunna köra närmare framförvarande bil och så köra om utan att bilen bromsar in först...

I manualen finns begreppen: Fartbegränsare och Fartpilot och ACC. Fartbegränsaren kan jag få till. Sätter den på 100 och så gör det precis det samma om jag trycker gasen i botten... den kör inte mer än 100 i alla fall. Meeen... jag måste sitta och trycka på gasen hela tiden! Släpper jag den, stannar bilen. Fartpiloten kan jag helt enkelt inte få till.
På min förra bil satte jag den på 100 och slapp gasen och så körde den 100 tills jag bromsade.
Är det någon som vet hur man inställer Fartpilot när man också har ACC?

Tacksam för svar!
Gilberto
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga
Fre 30 jan 2015 17:14 Svara med citat
Hej.
Såvitt jag vet så går det inte att bara ha fartpilot/farthållare.
Det enda jag kan komma på som du kan göra är att du ställer in ACC på kortaste avstånd.
Då kommer du ganska nära innan din bil bromsar.
Gilberto
Fre 30 jan 2015 17:24 Svara med citat
Hej,
Ojdå. Om du har rätt, saknar jag det verkligen. Det är ju jättebra med ACC men i vissa situationer har jag mest behov för att kunna hålla samma hastighet i lång tid på motorväg... och jag gör redan som du föreslår och får väl fortsätta med det... Smile

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
frev
Golf 7 T-Roc Ort: Borås
Fre 30 jan 2015 17:48 Svara med citat
Hej, bara trycka på mode tror jag det står på rattknsppen så får du vanlig farthållare 😃 sitter längs ner till höger på vänster ratt sida...
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga
Fre 30 jan 2015 17:53 Svara med citat
Hej frev. Funkar inte på min -13. Vilken årsmodell har du?
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Fre 30 jan 2015 17:56 Svara med citat
Är Fartpilot benämningen för farthållare om man inte har ACC? Jag tänkte att om instruktionsboken gäller för alla utrustningskombinationer och inte bara de som säljs i Sverige.

Hur som helst så saknar jag också ibland möjligheten att stänga av avståndshållningen, och ha funktionen av en gammaldags farthållare. Framförallt på motorväg där jag vill ha möjligheten att hålla mitt eget tempo, och märker först efter flera minuter att jag istället håller bilen framförs tempo. Det enda sättet man kan upptäcka detta nu är att symbolen för farthållaren ändrar utseende.

Men på vanlig landsväg så fungerar ACC klockrent. Jag gör inte lika många omkörningar med Golfen som jag gjorde tidigare, eftersom jag inte märker på samma sätt ifall bilen framför kör ojämnt.
Blåbäret
Fre 30 jan 2015 17:57 Svara med citat
frev skrev:
Hej, bara trycka på mode tror jag det står på rattknsppen så får du vanlig farthållare 😃 sitter längs ner till höger på vänster ratt sida...

Fungerar inte heller på min GTI. Har du farthållare eller ACC i din bil?
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Fre 30 jan 2015 18:46 Svara med citat
Det funkar inte på min bil heller. Enda sättet jag kommit på att komma runt problemet är att trycka lite på gaspedalen de gånger jag vill komma närmare före omkörning.
Gilberto
Fre 30 jan 2015 21:50 Svara med citat
frev skrev:

Tyvärr tror jag inte det funkar om man har ACC...
frev
Lör 31 jan 2015 9:00 Svara med citat
Det var nog fel av mig. Hade bara läst om det o inte testat själ.. Ursäkta 😃
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Lör 31 jan 2015 9:38 Svara med citat
Gilberto skrev:
Tyvärr tror jag inte det funkar om man har ACC...

Jodå, jag har både farthållare med autobroms och vanlig farthållare, man växlar med "Mode".

VW Golf SC GT 2014
frev
Lör 31 jan 2015 10:15 Svara med citat
Får väl testa idag när jag är ute o åker... 😉
Gilberto
Sön 01 feb 2015 11:39 Svara med citat
Stringfellow skrev:
Jodå, jag har både farthållare med autobroms och vanlig farthållare, man växlar med "Mode".

VW Golf SC GT 2014

Jag har 2 val med "Mode" knappen: ACC eller Hastighetsbegränsning (Limit) på Engelska. Ingen vanlig farthållare! Jag har DSG låda. Kan det vara orsaken?
För det är skillnad på "vanlig farthållare" och "fartbegränsning (Limit)"... men det vet du säkert.
ekf
Sön 01 feb 2015 13:41 Svara med citat
Även jag har passat på att (återigen) testa på min bil. Jag får samma resultat som Gilberto...
Min bil har en manuell låda...

Edit: rättade ref till Gilberto från Stringfellow
frev
Sön 01 feb 2015 15:21 Svara med citat
Oxå testat idag. ACC och limit, ingen vanlig farthållare... 😉
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 02 feb 2015 2:36 Svara med citat
Har man ställt in fartbegränsning och gör kickdown så kopplas begränsningen tillfälligt ur.

· · · – – – · · ·
Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje
Mån 02 feb 2015 19:39 Svara med citat
Eller så kan ni ju trycka på knappen längst ut på vänster spak så stängs acc av.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tis 03 feb 2015 22:42 Svara med citat
Frisk skrev:
Eller så kan ni ju trycka på knappen längst ut på vänster spak så stängs acc av.

Det är front assist, som inte har med ACC nåt att göra.
Blåbäret
Tis 03 feb 2015 23:55 Svara med citat
Frisk skrev:

Jag prövade idag. Det spelar ingen roll ifall jag stänger av front assist, farthållaren anpassar fortfarande avståndet till bilen framför.
ekf
Ons 04 feb 2015 17:59 Svara med citat
Instämmer i kören om att Front assist inte är ACC. För säkerhets skull provade jag på vägen hem från jobbet idag med väntat resultat.
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Sön 08 feb 2015 21:05 Svara med citat
Kan man använda ACC i köer som går ned till stillastående? Om det fungerar måste man återaktivera ACC efter att bilen gått ned till stillastående? Står i broschyren att ACC fungerar ned till 30km/h.
Gilberto
Sön 08 feb 2015 21:13 Svara med citat
JMB skrev:
Kan man använda ACC i köer som går ned till stillastående? Om det fungerar måste man återaktivera ACC efter att bilen gått ned till stillastående? Står i broschyren att ACC fungerar ned till 30km/h.

Om du har DSG låda fungerar det ned til stillastående. Jag har kört i genom hela Köpenhamn utan att röra gas eller broms pedal. Den startar själv om bilen framför börjar röra på sig. Jag tror inte det går om du har manuell låda men vet inte 100%.

Gilberto
ekf
Sön 08 feb 2015 21:27 Svara med citat
Det funkar inte att köra med ACC ner till 0 med manuell låda tyvärr. Har provat en bil med DSG och där var det ju grymt Smile
Blåbäret
Sön 08 feb 2015 21:59 Svara med citat
JMB skrev:

Jag har ACC och DSG i min bil. Det fungerar riktigt bra i rusningstrafik och systemet håller avståndet till bilen framför. Om bilen framför stannar så stannar också min bil, och när bilen framför åker iväg så står min bil fortfarande still. Det enda jag behöver göra då är att nudda gaspedalen lite lätt. Då återupptar min bil den inställda hastigheten men kommer ändå sakta ner och anpassa sig till bilen framför när den kommer ikapp en bil.

Denna kökörnings funktion finns inte på manuellt växlade bilar eftersom ACC systemet inte kan påverka kopplingspedalen. Dessutom har jag för mig att ACC inte heller fungerar på ettans växel i en manuell bil.
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Sön 08 feb 2015 22:25 Svara med citat
Okej! Ska bli spännande att testa denna funktion på Essingeleden, kan tänka mig att det måste kännas lite opålitligt första gångerna man testar! Finns inget värre än att sitta i bilköer och manövrera gas och broms konstant så om detta fungerar som ni säger så kommer jag bli glad, kommer det varningssignaler att man ska bromsa innan bilen bromsar själv när man kör med ACC? Jag har beställt en golf med DSG låda!
Gilberto
Sön 08 feb 2015 23:40 Svara med citat
JMB skrev:
Jag har beställt en golf med DSG låda!

Grattis! Det kommer du inte att ångra!
Blåbäret
Mån 09 feb 2015 9:30 Svara med citat
JMB skrev:
kommer det varningssignaler att man ska bromsa innan bilen bromsar själv när man kör med ACC?

Bilen klarar av att göra lättare inbromsningar själv och det gör den utan några varningar. Jag tror att den kan bromsa själv upp till 20 procents bromskraft eller något liknande.

Om det krävs kraftigare inbromsning så kommer det ett kraftigt varningstjut genom högtalaren och det står ”BROMSA!” i displayen, så den naturliga reaktionen blir att man slänger sig på pedalen.
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Tor 12 feb 2015 19:16 Svara med citat
JMB skrev:
Okej! Ska bli spännande att testa denna funktion på Essingeleden, kan tänka mig att det måste kännas lite opålitligt första gångerna man testar! Finns inget värre än att sitta i bilköer och manövrera gas och broms konstant så om detta fungerar som ni säger så kommer jag bli glad, kommer det varningssignaler att man ska bromsa innan bilen bromsar själv när man kör med ACC? Jag har beställt en golf med DSG låda!

Funkar inte riktigt i köer tyvärr. Den släpper först lite för "mycket" avstånd, accelererar och kommer för nära så att den bromsar igen. Skölj och repetera. Sjukt irriterande.