Jag har inte prövat det själv, men det ska gå att använda den elektriska handbromsen för att nödbromsa.
Systemet ska bromsa bilen så fort du drar i knappen. Men den låser inte bromsarna i åtdraget läge ifall bilen inte står still, utan bromsarna ska släppa igen så fort du släpper knappen.
Edit:Man ska även kunna göra "start i backe" med el-handbromsen. Hålla knappen upplyft, hitta dragläget och släppa knappen samtidigt som man kör iväg. Detta har jag inte heller prövat eftersom jag har DSG.
Det är ju bara att prova.
Jag har gjort det i typ 30 km/tim fart på vår manuella Golf 7. Den låser bakhjulen på ett ganska bryskt vis utan att släppa bromsen med mindre att man trycker en gång till vill jag minnas. Inget jag kommer att använda mig av fortsättningsvis.
/Peter
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Jag har inte prövat det själv, men det ska gå att använda den elektriska handbromsen för att nödbromsa.
Systemet ska bromsa bilen så fort du drar i knappen. Men den låser inte bromsarna i åtdraget läge ifall bilen inte står still, utan bromsarna ska släppa igen så fort du släpper knappen.
Edit:Man ska även kunna göra "start i backe" med el-handbromsen. Hålla knappen upplyft, hitta dragläget och släppa knappen samtidigt som man kör iväg. Detta har jag inte heller prövat eftersom jag har DSG.
Bilen har ju autohold så det löser den helt själv så slipper du hålla uppe knappen vid start i backe..
Har dragit den ett par gånger i farter mellan 30-50kmh och min bromsar med full kraft med alla fyra bromsarna.
Väldigt effektiv är den och ABS jobbar frenetiskt.
Bara att testa, det är bara som att bromsa allt vad man kan själv.
Den slutar bromsa så fort du släpper knappen.
Bilen har ju autohold så det löser den helt själv så slipper du hålla uppe knappen vid start i backe..
Har dragit den ett par gånger i farter mellan 30-50kmh och min bromsar med full kraft med alla fyra bromsarna.
Väldigt effektiv är den och ABS jobbar frenetiskt.
Bara att testa, det är bara som att bromsa allt vad man kan själv.
Den slutar bromsa så fort du släpper knappen.
Okay, trodde att det bara var på bakhjulen, hördes att bakhjulen "hasade" i fel rotationshastighet. När jag provade så var nog farten inte så hög, dessutom delvis på grus, fick känslan av att bromsen låg i efter jag släppt knappen. Bilen frirullade inte i alla fall. Som sagt kommer inte att nyttja det i onödan...
/Peter
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Det föreligger ingen risk för att handbromsen ska låsa alla hjulen om den aktiveras i hög fart. Olika sätt att lösa detta finns och Volkswagen omvandlar den elektromekaniska handbromsen till en hydraulisk nödbroms om den aktiveras i hög fart.
[quote="Peter_senior"]Det är ju bara att prova.
Jag har gjort det i typ 30 km/tim fart på vår manuella Golf 7. Den låser bakhjulen på ett ganska bryskt vis utan att släppa bromsen med mindre att man trycker en gång till vill jag minnas. Inget jag kommer att använda mig av fortsättningsvis.
/Peter[/quote
För mig blev det så att en bi sittare fingrade på handbromsen i 120 km. sommarväg inga problem automatiskt tryckte jag ner men tror att den löste ur självt bilen var vid tillfället ett år ingen sneddragning allt gick väl.
Hälsningar
Leif L
Hittade ett klipp där de jämför vanlig handbroms o e-broms.
De testar det med Hundai, men enl. de så funkar det på liknande sätt hos andra bilmärken.
kortfattat:
nödbromsar du med vanlig handbroms o hjul rullar på olika underlag -> bilen snurrar runt
nödbromsar du med e-broms o hjul är på olika underlag -> bilen fortsätter frammåt (ABS jobbar för högtryck)
Dock är e.bromsen hälften så effektiv = mkt längre bromssträcka.
ja de borde ha släppt handbromsen innan bilen gick överstyr, men det de visar är att ABS inte funkar med vanlig handbroms.
Klippet har en del brister, men kärnan i klippet är rätt.
(https://www.youtube.com/watch?v=oWa-vJqA_yM)
Bromslysen ska tändas då du nödbromsar med e-broms till skillnad mot vanlig handbroms.
Sist, ska användas i nödfall.