Forum - Golf 7 (13-19) - Bensinförbrukning vinterkörning

sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Tor 19 feb 2015 19:35 Svara med citat
Jag får åka ca 1,5 till 2 mil för att komma ner till runt 0,57 efter 4 mil ca 0,52 landsvägskörning 70 - 90 km
kör jag bara en kort sträcka 4-5 km så går det åt runt 0,8 - 0,9 utetemperatur runt o grader start kall motor
1,2 tsi motorn
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Tor 19 feb 2015 21:14 Svara med citat
Visst är det gôtt att trycka gasen i botten, känna accet och se momentanförbrukningen visa 5 l/mil? Det är en är mätare som ger ett bra mått på körglädjen! Annars har jag alltid kvarvarande körsträcka uppe. Jag tankar när det är dags och tänker inte mer på det. När vi bestämde oss för bilen accepterade vi också att den drar bränsle, mer på vintern när det är kallt och mer på sommaren när ac:n går för fullt.

Sätt på någon bra låt på stereon och njut av livet, det blir bara kortare och tråkigare av att oroa sig!

· · · – – – · · ·
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Fre 20 feb 2015 9:39 Svara med citat
Sunesh... låter som väl höga siffror om du inte gasar på massor. Men kanske hänger samman med ditt gnisselljud och att den variabla turbon går lite tungt i sin reglering. Kör jag hårt så kan jag väl ligga på 0,8 vid 5km i 80-90. Men kör jag lugnt så är jag nere på 0,6 då iaf....

Men det är väldigt körstilsberoende på våra småmotorer. Drar 0,75 om jag ligger i 120 oavsett körsträcka.
Jan-Bruno
Golf 7 SC GT 1,4 150 hk Ort: Örkelljunga
Lör 21 feb 2015 10:19 Svara med citat
Efter en stunds varmkörning (medan man skrapar rutorna) kan förbrukningen ligga på 3-4 liter(!)/milen de första hundra meterna. Sedan sjunker det såklart till normala nivåer efter en stunds körning.