jag lämnade in min GTI för felsökning gällande ett missljud som lät vid gaspådrag i sportläge.. det visade sig att actuatorn var paj.. någons som haft samma problem?
jag lämnade in min GTI för felsökning gällande ett missljud som lät vid gaspådrag i sportläge.. det visade sig att actuatorn var paj.. någons som haft samma problem?
Actuator=ställdon... så rätt generellt utlåtande. Men skulle tro att det är din VGT-aktuator som skramlade... det är ett fel som det skrivits mycket om. Det finns nån fix också med nåt fjädrat clips...
Ska nog gå bra för dig. Om det är det felet du har så är det inget allvarligt åtminstone
Jag fick tillbaka bilen igår och dom sa att dom åtgärdat problemet med ett byte av en actuator... sitter i bilen på väg hem och bytte till sportläget och gasade på.. ljudet är fortfarande där.. blir så j-vla trött på att dom säger att dom fixat problemet och så är problemet kvar.. ringde till dem idag och väntar på återkoppling efter lunch.
Jag har inte det problemet jag har 1,2 tsi motorn Jag var till bilverkstan med min bil det gnisslar till när jag låser upp bilen jag trodde att det var från bensinpumpen vilket var fel jag var med när bilmekanikern undersökte bilen han låste upp och låste bilen flera gånger han kände på axeln som reglerar luftmängden i turbon ljudet är där han tog tag i axeln drog den lite lätt ut och in då gnisslade det rejält dom ska prova på en annan bil och se om det är lika på den sen ringer dom till mig sen får man väl se om dom gör något åt det
Det hörs inget när jag kör bilen
Gnissel ljudet har varit sen två veckor tillbaka
Hoppas att du får ordning på din bil
Jag fick tillbaka bilen igår och dom sa att dom åtgärdat problemet med ett byte av en actuator... sitter i bilen på väg hem och bytte till sportläget och gasade på.. ljudet är fortfarande där.. blir så j-vla trött på att dom säger att dom fixat problemet och så är problemet kvar.. ringde till dem idag och väntar på återkoppling efter lunch.
Som jag nämnde tidigare så är det nog aktuatorn eller rättare sagt armen till VGT på turbon som skramlar.
Finns nån metod som får tyst på det...men inte säkert alla verkstäder fått den infon ännu.
Men det är nog det som låter när man öppnar dörren... dvs att man kör turbons VGT spjäll i ändlägena. Har själv skrivit sån mjukvara för lastbilsmotor. Det man vill åstadkomma är att känna av ändlägena på turbons spjäll och även utmana dessa. Detta eftersom den har tendenser (p.g.a. teknikens utformning) att få sotbeläggningar som gör att ändlägena blir svåra att nå.
Då vill man köra spjället i fulla slag för att trycka undan sotpåbyggnad. Gör man detta under drift så påverkas moment och det är ju inte acceptabelt. Vi hade även en funktion som slog spjället vid lite längre tomgånskörning, men då gungar motorns varvtal till lite.
Men det är nog det som låter när man öppnar dörren... dvs att man kör turbons VGT spjäll i ändlägena. Har själv skrivit sån mjukvara för lastbilsmotor. Det man vill åstadkomma är att känna av ändlägena på turbons spjäll och även utmana dessa. Detta eftersom den har tendenser (p.g.a. teknikens utformning) att få sotbeläggningar som gör att ändlägena blir svåra att nå.
Då vill man köra spjället i fulla slag för att trycka undan sotpåbyggnad. Gör man detta under drift så påverkas moment och det är ju inte acceptabelt. Vi hade även en funktion som slog spjället vid lite längre tomgånskörning, men då gungar motorns varvtal till lite.
Bilmekanikern drog inte på axeln när motorn gick får han dra på axeln fram och tillbaka utan att funktionen på turbon har tagit skada