Seagull
Golf 6 1.6TDI BM Ort: Sala |
| Sön 08 feb 2015 13:17 |
|
Har aldrig tidigare haft inbrott i någon av mina bilar, är noga med att aldrig lämna något av värde synligt i bilen.
I veckan har någon krossat högra rutan fram, troligen sträckt sig in, eller krupit in, tror inte de öppnat dörren, och skruvat ur displayen.
Enligt försäkringsbolaget har flera drabbats nyligen.
Stölden anklagar jag i andra hand Volkswagen för, de har säkert satt nåt vansinnigt pris på reservdelen.
Är det nån ide att skruva dit en ny display, eller bara sälja bilen direkt?
Ser inte ett ord i manualen om larm, finns det nåt originallarm i dessa bilar?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Sön 08 feb 2015 13:23 |
|
Om det var en RCD310 vem i helvetet vill stjäla en sådan ? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Seagull
| Sön 08 feb 2015 13:26 |
|
RCD510 heter den.
Ingen navigation, CD-växlare (vem vill ha en sån idag), ingen telefon, inte blåtand, enda finessen är backkamera.
|
|
a128
| Sön 08 feb 2015 13:31 |
|
Man kan göra såhär:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=38136&highlight=blaupunkt
låt först laga bilen med hjälp av bolaget efter konstens alla regler
sälj sedan burken om den nu skulle vara värd något för att finansiera ovanstående
den som gjort inbrottet skulle ha pryget En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad |
| Sön 08 feb 2015 16:22 |
|
| Asså det finns fan me folk till allt, vilken jävla idiot....
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Mån 09 feb 2015 5:46 |
|
| Seagull skrev: |
Ser inte ett ord i manualen om larm, finns det nåt originallarm i dessa bilar?
|
Originallarm finns om du har betalt extra när den var ny.
Lättast är att titta på bilens b-stolpe ungefär 20cm upp från nedre bältesinfästning, där ska finnas en knapp för avaktivering av kupésensorn isåfall.
|
|
Seagull
| Mån 09 feb 2015 9:12 |
|
Köpte bilen beg. i Augusti.
Om jag förstår det rätt så är det ett mycket enkelt originallarm i bilen, som typ endast larmar på dörrkontakter.
Om bilen har "kupeövervakning" så sitter givarna synligt i taket vid glasögonfacket. Detta känner naturligtvis en yrkesman till och kan då riskfritt krossa rutan.
Får en ny ruta idag. Väntar några veckor med displayen. Som det ser ut nu kan jag inte ha bilen kvar, blir för dyrt om jag inte hittar nån lösning på problemet. Synd, för jag har annars vart nöjd med bilen, något högre förbrukning än väntat.
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Mån 09 feb 2015 18:26 |
|
Täcker inte försäkringen kostnaderna?
Givetvis kostar självrisken men ändå borde det vara värt det.
|
|
Olof
| Tis 10 feb 2015 6:06 |
|
| Seagull skrev: | Köpte bilen beg. i Augusti.
Om jag förstår det rätt så är det ett mycket enkelt originallarm i bilen, som typ endast larmar på dörrkontakter.
Om bilen har "kupeövervakning" så sitter givarna synligt i taket vid glasögonfacket. Detta känner naturligtvis en yrkesman till och kan då riskfritt krossa rutan.
Får en ny ruta idag. Väntar några veckor med displayen. Som det ser ut nu kan jag inte ha bilen kvar, blir för dyrt om jag inte hittar nån lösning på problemet. Synd, för jag har annars vart nöjd med bilen, något högre förbrukning än väntat. |
Antingen har du hela larmpaketet, eller inget.
Det många missförstår är den röda blinkande dioden i förardörren, som endast indikerar "safelock".
Eftermontera ett DEFA eller motsvarande om du har behov av larm i bilen.
|
|
Seagull
| Tis 10 feb 2015 20:02 |
|
Självrisken är 1800kr, men det blir dyrt om jag blir av med displayen direkt igen.
Försäkringsbolaget trodde kostnaden blir ca. 25000kr!
Verkstaden monterar ett DEFA larm för ca. 5000kr.
Fick en ide, vad tror ni om detta, jag frågar försäkringsbolaget om de är intresserade av betala larmet?
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Tis 10 feb 2015 20:06 |
|
Det är ju bara att fråga, värsta som kan hända är att de säger nej. Annars så kan du fråga vad de gör med din premie om du sätter in ett larm, det kan ju vara så att du får en lägre premie. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Olof
| Tis 10 feb 2015 20:46 |
|
| Seagull skrev: | Självrisken är 1800kr, men det blir dyrt om jag blir av med displayen direkt igen.
Fick en ide, vad tror ni om detta, jag frågar försäkringsbolaget om de är intresserade av betala larmet? |
Låter som en dyr larminstallation!, vad ingår?
Kundpris grundlarm(glaskross + dörröppning) utan tillägg är ca 2500:-
Monteringstiden är ca 2h.
Ingår rörelsesensor i kupén?
|
|
Seagull
| Tis 10 feb 2015 21:06 |
|
2499kr för larmet, 2362kr för arbete (1.5h).
På DEFA's sida står att glaskross ingår, men rörelse och nivå är extra.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 10 feb 2015 21:19 |
|
| Seagull skrev: | Självrisken är 1800kr, men det blir dyrt om jag blir av med displayen direkt igen.
Fick en ide, vad tror ni om detta, jag frågar försäkringsbolaget om de är intresserade av betala larmet? |
Tror inte att du hittar något försäkringsbolag som är villiga att betala för ett larm, ev kan du kanske få lite rabatt hos någon fimra som de har avtal med.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 10 feb 2015 21:21 |
|
| irbanur skrev: | | Det är ju bara att fråga, värsta som kan hända är att de säger nej. Annars så kan du fråga vad de gör med din premie om du sätter in ett larm, det kan ju vara så att du får en lägre premie. |
Premien blir inte lägre, man slipper ev självrisken vid stöld.
|
|
Seagull
| Ons 11 feb 2015 15:56 |
|
| Svaret från försäkringsbolaget (länsförsäkringar) blev inte helt oväntat nej.
|
|
a128
| Ons 11 feb 2015 16:59 |
|
Var är specen på reparationen av skadan då 25.000:- verkar vara i det högsta laget En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Seagull
| Ons 11 feb 2015 18:40 |
|
| Den spec'en finns inte ännu, visade bilen för verkstan idag. En siffra som försäkringsbolaget nämnde när jag först pratade med dem.
|
|
Seagull
| Tor 12 feb 2015 21:56 |
|
| Nån som har elschema?
|
|
a128
| Tis 17 feb 2015 16:36 |