PettaP
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 04 nov 2014 23:31 |
|
Hej!
Ny här på forumet och söker råd...
Tänker beställa en Golf Sportscombi Master TSI 105 DSG7.
Just nu är det kampanj så att man bjuder på R-line. Till detta bjuder dom även på 17" fälgar Salvador, om man köper till sportchassi för 2000kr.
Nu mitt problem...
Tror ni den något större/bredare fälgen kommer påverka bensinförbrukning markant, då det är en relativt ganska klen motor? Bredd på däck 205 vs 225.
Skulle ni skippat R-line helt om man inte oxå tar 17" fälgen? Tycker själv att det inte ser bra ut med R-line och 16".
Många motorjournalister är ju helt emot allt vad sportchassi heter. Själv upplevde jag inte det som jättehårt eller stötigt. Någon som har mer erfarenhet av sportchassit på Sportscombin?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Peter
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Ons 05 nov 2014 1:01 |
|
| PettaP skrev: | Hej!
Ny här på forumet och söker råd...
Tänker beställa en Golf Sportscombi Master TSI 105 DSG7.
Just nu är det kampanj så att man bjuder på R-line. Till detta bjuder dom även på 17" fälgar Salvador, om man köper till sportchassi för 2000kr.
Nu mitt problem...
Tror ni den något större/bredare fälgen kommer påverka bensinförbrukning markant, då det är en relativt ganska klen motor? Bredd på däck 205 vs 225.
Skulle ni skippat R-line helt om man inte oxå tar 17" fälgen? Tycker själv att det inte ser bra ut med R-line och 16".
Många motorjournalister är ju helt emot allt vad sportchassi heter. Själv upplevde jag inte det som jättehårt eller stötigt. Någon som har mer erfarenhet av sportchassit på Sportscombin?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Peter |
Mitt råd är:
Beställ paket med sportfjädring samt 17 " hjul. Vad är 17 " i dagens läge? 16" ser inte roligt ut på en Golf 7. Skulle inte få för mig att beställa denna bil utan sportfjädring. Alldeles för "degigt"..... Har 17" + sportfjädring på vår Golf SC Masters 1.4, går både mjukt och snålt.
Det hänger ju mer på vad du vill ha. Inte vad jag vill ha . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Ons 05 nov 2014 6:53 |
|
Valet är solklart, jag skulle inte vilja ha bilen utan sportchassit. Om det i ett senare skede (när du fått bilen) betyder att du behöver byta hjul så kan du överväga det då, det är lite svårt att lägga till sportchassi i efterhand...
|
|
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala |
| Ons 05 nov 2014 8:06 |
|
Jag prioriterade maximal komfort och lägsta ljudnivå, och valet föll på standard komfortchassi och 16".
Efter ett drygt års körning kan jag varmt rekommendera mitt val.
|
|
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm |
| Ons 05 nov 2014 8:07 |
|
Nu måste jag gå emot strömmen, trots att jag har 17" på vår Golf. Jag har också 17" på vår andra bil, en BMW 320d Touring, som också har sportchassi (eller M-Paket på BMW språk). Kunde jag idag gå tillbaka till 2010 och beställa om min BMW, så hade jag inte lagt till M-paketet på den och behållt 16" orginalfälgarna. På Golfen var det inget alternativ vill jag påminna mig, utan 17" var det GT´n kom med. Vi ville ha en GT just för att slippa DSG7 lådan med de problemen som varit med den.
Stockholms vägar är, bortsett från finaste E4 bieten, väldigt lappade och det pågår vägarbeten konstant där jag bor i Solna och man svär varje gång man kör ner i potthål, över dåliga lagningar och diverse annat. skillnaden mellan 16 och 17 kanske inte är så stor, men jag hare prioriterat komfort och vart kvar på 16". Skillnaden i chassie är vadå? 15-20mm lägre på sportchassie? Det räcker för att min BMW ibland plogar snön i den urusla snöröjning som denna stad står med.
Nu har jag fått möjlihet till tjänstebil och för min skull innebär det att BMW kombin skall bytas. Till vad är lite osäkert ännu, men det lär iallafall inte bli till en bil med sportchassi. Golf Alltrack ser okej ut, men jag tror att det kommer hamna en BMW 320d GT X-drive på vår garageuppfart eller kanske en ny Passat 4-motion DSG om de har rimlig leveranstid på alltrack. //Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Ons 05 nov 2014 14:24 |
|
Hej!
Jag är också ny här, jag har beställt en Golf 1,4 TSI -15 och behövde inte beställa något sportchassi för 2000 kr för att få R-Line paketet. 17" fälgarna in går i r-line paketet och mycket andra godsaker också.
R-Line paketet är ju värt 19000 kr som du får utan kostnad vilket gör ett helt annat utseende på bilen samt att den är sänkt 13 mm.
|
|
PettaP
| Ons 05 nov 2014 18:24 |
|
Tack för er snabba respons, och alla era svar!
Mitt problem är att jag håller med er alla... Det är det som gör det svårt.
Försöker hela tiden väga utseende/värde gentemot komfort/ekonomi.
Kanske är jag bara "snål" som försöker få in R-line på en 1,2 DSG7 då det är "gratis".
Men visst är det snyggt...
Tvivlet gäller ju inte endast komforten, utan oxå kombinationen ihop med minsta motorn.
Nu finns det ju såklart andra faktorer som spelar in på bensinförbrukning, så som körstil, märke på däck, däcktryck mm.
Är ändå rädd att 17" och 1,2l 105hk känns "trögt".
Funderar...funderar...
Mvh, Peter
|
|
PettaP
| Ons 05 nov 2014 18:44 |
|
| Pensionären skrev: | Hej!
Jag är också ny här, jag har beställt en Golf 1,4 TSI -15 och behövde inte beställa något sportchassi för 2000 kr för att få R-Line paketet. 17" fälgarna in går i r-line paketet och mycket andra godsaker också.
R-Line paketet är ju värt 19000 kr som du får utan kostnad vilket gör ett helt annat utseende på bilen samt att den är sänkt 13 mm. |
Tanken har slagit mig oxå att välja denna motor.
Förmodar att bilen du beställt bygger på en GT, och då är sportchassi redan standard. Därför inget tillägg för det.
Förutom en trevligare motor, så ingår ju även R-line interiört kostnadsfritt på dessa.
Ja, det blir inte lätt det här...
Än en gång, tack för all input!
/Peter
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Ons 05 nov 2014 18:55 |
|
| Finns ekonomin så välj en 1,4 då du får en helt annan bakaxel, japp det är en GT. Färgerna man kunde väja var reflex-silver och limestone grey metallic, själv valde jag limestone grey metallic som var väldigt snygg till 17" fälgarna som nästan har samma färg.
|
|
Splix
Ingen VW Ort: Mölndal |
| Tis 10 mar 2015 21:13 |
|
| Står i ungefär samma tankar, i alla fall med sportchassi eller inte. Hur blev det och ångrar du ditt val?
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Tis 10 mar 2015 23:17 |
|
Det jag kan uttala mig om är delad bakaxel o sportchassi (TSI 1.4)
Mina 17'' sommardäck är inte lika komfortabla som mina 16'' friktionsdäck.
Inte för att det stör jätte mkt, men skilnaden finns där.
Ångrar inte sportchassival. Synd bara att man inte kan välja DCC till sportchassi.
Hur är skilnaden mellan 16 o 17'' på en enkel bakaxel dvs tsi 1.2 för nån annan svara.
Det jag har läst i oika artiklar är att standardchassi o enkel bakaxel är OK vid normalkörning,
men lite sämre vid aktiv körning , eller kris/undanmanövrar.
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Ons 11 mar 2015 8:07 |
|
| ludde28 skrev: | Det jag kan uttala mig om är delad bakaxel o sportchassi (TSI 1.4)
Mina 17'' sommardäck är inte lika komfortabla som mina 16'' friktionsdäck.
Inte för att det stör jätte mkt, men skilnaden finns där.
Ångrar inte sportchassival. Synd bara att man inte kan välja DCC till sportchassi.
Hur är skilnaden mellan 16 o 17'' på en enkel bakaxel dvs tsi 1.2 för nån annan svara.
Det jag har läst i oika artiklar är att standardchassi o enkel bakaxel är OK vid normalkörning,
men lite sämre vid aktiv körning , eller kris/undanmanövrar. |
Visst kan man få DCC till sportchassi. 9700 kr vid konfig av t ex GT, kan väl beskrivas som ställbart sportchassi. Eller??? Ser att sportchassi stryks på utr.listan vid val av DCC. men detta sker ju både vid byte och utökat tillval.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Ons 11 mar 2015 13:21 |
|
| Pops skrev: | | Visst kan man få DCC till sportchassi. 9700 kr vid konfig av t ex GT, kan väl beskrivas som ställbart sportchassi. Eller??? Ser att sportchassi stryks på utr.listan vid val av DCC. men detta sker ju både vid byte och utökat tillval. |
Jag lyckades inte med det vid konfigurering.
|
|