Forum - Golf 5 (04-08) - Felkoder p1951 och p3161

TT84
Golf 1 1,6 - 84 Ort: Halmstad
Mån 17 mar 2014 17:31 Svara med citat
Var å läste ur felkoder ur min golf då avgasreningslampan lyser. ( golv V -04 1,6)
fick fram så mycket som
P1951 kylfläkt 2, komponent går trögt, blockerad
P3161 Lambdasond pumpström , anpassnings ledning avbrott

lambdasonden verkar det vara kabelbrott på om jag fattar det rätt?
men kylfläkten 2, borde vara den lilla?bägger snurrar iaf bara man rör dem, jättelätt... och att den säger blockerad... är det då så att bilen har stängt ner den?

någon som har nån bra ide?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 17 mar 2014 18:30 Svara med citat
Prövat googlat lite snabbt utan att direkt finna mer vettigt, med kylfläkten går båda med motorn igång och aktiverad luftkonditionering?
Med lambdasonden låter de logiskt med just kabelrott till denna som enhet i sådana fall mycket väl kan aktivera motorfels lampan.

Prövat att nolla felkoderna och se om och vilka som eventuellt åter sätts?
TT84
Mån 17 mar 2014 18:52 Svara med citat
Verkar bara vara den stora fläkten som går...
har nollställt och bägge dyker upp igen efter en liten stund
till lambdasonden, ändrar lite här. vad jag förståt det som sitter en efter katten och en framför? eller är det någon annat typ som sitter framför?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 18 mar 2014 7:19 Svara med citat
Gällande lambdasonder sitter det generellt en reglersond framför katalysatorn som är den som styr bränslereglering osv. Medan den bakre är en skallad referens sond som sällan är den som byts.
Känner dock inte till just den ovanligare felkoden P3161 vad som exakt utlöser denna. Men kabelrott i någon form är troligt orsaken.

Osäkrare med kylfläkten men förmodligen är strömförsörjningen till den mindre bruten som kan vara kabelbrott.
TT84
Tis 18 mar 2014 7:26 Svara med citat
Tackar för svaren! Jag får ta och följa kablarna och se om jag hittar något uppenbart. återkommer med resultat.

golf mk1 - projekt
Hyundai ix35 - brukis
vita_faran
Golf 4 v6 4motion - 01 Ort: Burlöv
Tor 19 mar 2015 9:04 Svara med citat
Hittade du vad det var för fel? Jag har ett liknande problem på min. Ibland startar fläkten för fullt och motorn kan vara kall eller precis efter man stängt av den. Även torkaren bak startar ibland av sig själv precis när jag startar bilen