Forum - Golf 7 (13-19) - Bilbarnstol - maxi cosi Mobi

johan_jkpg
Golf 7 SC 1.4 GT R-Line Ort: Jönköping
Sön 29 mar 2015 22:00 Svara med citat
Hej

Har precis fått min golf SC och just monterat vår Maxi Cosi Mobi.
Vi testade att placera den i framsätet men jag tycker stolen stod väldigt högt. Höger sidospegel gick inte se överhuvudtaget. Gjorde dock inga försök till justeringar för vi hade bråttom iväg innan. Ska se över det i morgon igen.

Hur placerar ni era barnstolar? Fram eller bak? Vilket märke på stolarna har ni?
Upplever maxi cosi som väldigt stor och klumpig. Var ju omöjligt att få in fästerna under stolsskenan på framsätet så det vore inte fel med lite mer utrymme för genomförandet.

Kanske blir att vi placerar barnstolen bak igen som vi hade på gamla bilen. Funkade väldigt bra
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Sön 29 mar 2015 22:11 Svara med citat
Vet inte hur du tänker kring det, men jag antar att du inte låtit verkstaden fysiskt koppla ur airbagen? Jag litar inte till 100% på nyckelbrytaren, så därför placerar jag inte mina barn i framstolen när airbag finns, blir en potentiell dödsfälla!
johan_jkpg
Golf 7 SC 1.4 GT R-Line Ort: Jönköping
Mån 30 mar 2015 7:16 Svara med citat
Hej JMB

Jag litar på nyckelbrytaren. Men jag funderar ändå på att flytta bak barnstolen då jag tycker den skymmer mycket sikt i framsätet, det ser jag som en större risk än att nyckelbrytaren inte ska fungera. Har du låtit verkstaden koppla ur din airbag fram då?

Ni som ändå har barnstolen fram, har ni barnstolens rygg emot instrumentbrädan? har ni bilens stol i högt eller lågt läge?
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Mån 30 mar 2015 7:20 Svara med citat
johan_jkpg skrev:
Hej JMB

Jag litar på nyckelbrytaren. Men jag funderar ändå på att flytta bak barnstolen då jag tycker den skymmer mycket sikt i framsätet, det ser jag som en större risk än att nyckelbrytaren inte ska fungera. Har du låtit verkstaden koppla ur din airbag fram då?

Ni som ändå har barnstolen fram, har ni barnstolens rygg emot instrumentbrädan? har ni bilens stol i högt eller lågt läge?

Jag har inte fått min bil ännu, men jag vet redan nu att jag kommer ha stolen bak. I min nuvarande bil har jag också bara haft stolarna bak, vet att det kan bli trångt för framsätespassageraren om man har en stor stol, men det får man leva med.
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Mån 30 mar 2015 10:39 Svara med citat
Har en Acta Graco som också skymmer alldeles för mycket för att monteras fram.
Obalaan
Golf 7 R -16 Ort: Helsingborg
Tis 31 mar 2015 0:05 Svara med citat
Har satt min barnstol där bak till höger.
Finns fortfarande rätt bra plats fram tycker jag.
EDIT: har en vanlig golf och inte kombin...

Förstår att folk kan ha svårt att lita på nyckelbrytaren men har inte läst att den har utlöst ändå?
Borde varit ett jäkla skriv om det hade hänt någongång.
Rent logiskt så kan den väl inte smälla om strömmen är bruten?
Laddning kan omöjligt detonera utan ström, varken med våld eller brand.

Golf MK7 R SC -16
Honda Civic 1.5 vtech -99
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Tis 31 mar 2015 10:55 Svara med citat
Vi har Mobin som funkar bra både fram och bak. Dock blir det lite trångt i fram när den sitter i bak.
Har haft en ISO-fix från Acta som skymmer hela backspegeln ifram oavsett installation. Det gör inte Mobin.
Morina
Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås
Tor 02 apr 2015 0:02 Svara med citat
Britax maxway monterar fram skymmer hela sidospegeln också. Funderar också på att montera den bak. Verkar som dom flesta modellerna tyvärr skymmer sidospegeln. Dock en kanon bilbarnstol för övrigt.