Efter lite googlande uppmanade jag herren att genast svänga förbi en verkstad, vilket han gjorde senare på dagen. Deras dom är att kedjan blivit sträckt och måste bytas, till den nätta summan av 15 000. Bilen har precis passerat 11 tusen mil och då gäller inte motorskadeförsäkringen längre.
Bilen har varit longlife servad hela livet.
Detta är fö. den tredje TSI-motorn som fått kamkedjan bytt, bara på min arbetsplats. Två TSI 1.4 och en TSI 1.2.
Förefaller vara en epidemi, och man undrar ju varför VW inte ställs mot väggen? Uppenbarligen ett konstruktionsfel i mina ögon.
Förefaller vara en epidemi, och man undrar ju varför VW inte ställs mot väggen?
För att VAG låter försäkringsbolagen ta smällen, dvs vi bilägare. Jag har haft två överkuggningar plus en avhoppad kamkedja på min 07 1.4 TSI, dock så tog VAG smllen när den hoppade av samt den andra överkuggningen (efter lite tjafs på facebook). Fast nu har de ju slutat använda den kamkedjan, så de tycker väl att de har löst problemet..
Detta var dåligt att de inte hade kommit på någon förbättring för dålig kamkedja. Den bil jag bytade bort var en 1,4 tsi122hk Hade inte varit på verkstad med den på hela tiden. Bilen hade gått 11700 mil när jag bytade bort den. Jag bytar olja o filter var tusende mil kanske något att tänka på.