DalaCombi
Golf 7 1.4 TSI GT SC Ort: Stockholm |
| Sön 29 mar 2015 0:27 |
|
En sak jag irriterar mig på med backkameran, är den svagt genomskinliga svarta ruta med grafik för avståndsvarnare runt bilen, som lägger sig till vänster när backkameran startas. Den täcker en tredjedel av synfältet, vilket gör att man för att se nåt där antingen manuellt måste klicka bort den (och inte ens då försvinner den helt), eller vänta typ 10 sekunder innan den svarta bakgrunden försvinner och endast grafiken ligger kvar.
Jag skulle mycket hellre ha det så att endast grafiken ligger där från början, så man kan börja backa direkt, med full koll i backkameran.
Så, min fråga är helt enkelt, är det någon som vet om det går att ändra detta på något sätt? Be verkstaden programmera om funktionaliteten?
Jag förstår inte hur de tänkt när de valt att ha det på detta viset
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Sön 29 mar 2015 8:39 |
|
| Backkameran visar bild direkt när jag lägger i backväxeln. Helt suveränt skulle inte vilja vara utan men det gäller att även ha koll runtom. Tydligen har du en annan typ av kamera
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Sön 29 mar 2015 9:13 |
|
| Jag får bara upp avståndsvarnaren om jag står väldigt nära något (på något håll) när jag lägger i backen.
|
|
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm |
| Sön 29 mar 2015 10:13 |
|
| DalaCombi skrev: | En sak jag irriterar mig på med backkameran, är den svagt genomskinliga svarta ruta med grafik för avståndsvarnare runt bilen, som lägger sig till vänster när backkameran startas. Den täcker en tredjedel av synfältet, vilket gör att man för att se nåt där antingen manuellt måste klicka bort den (och inte ens då försvinner den helt), eller vänta typ 10 sekunder innan den svarta bakgrunden försvinner och endast grafiken ligger kvar.
Jag skulle mycket hellre ha det så att endast grafiken ligger där från början, så man kan börja backa direkt, med full koll i backkameran.
Så, min fråga är helt enkelt, är det någon som vet om det går att ändra detta på något sätt? Be verkstaden programmera om funktionaliteten?
Jag förstår inte hur de tänkt när de valt att ha det på detta viset  |
Håller med, idiotiskt programmerat, kommer inte ändras på din bil dock, kanske på bilar längre fram från VW. Vi har ju diskuterat dom obefintliga uppgraderingarna förut. En mindre skandal är vad det är.
Dock är det väl typ bara 5 sek innan den blir genomskinlig?
|
|
DalaCombi
Golf 7 1.4 TSI GT SC Ort: Stockholm |
| Sön 29 mar 2015 10:53 |
|
@reinoj: Min kamera visar också bild direkt. Det är översiktsgrafiken som läggs ovanpå jag irriterar mig på.
@ekf: Så är det nog för mig också, men här i Stockholm står man alltid nära nåt annat
@Stringfellow: Kanske är 5s, ändå alldeles för länge. Den borde vara genomskinlig direkt.
Hela poängen med backkameran är ju att man ska kunna lita på den. Och ser man inte hela bilden, då kan man inte lita på den.
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Sön 29 mar 2015 11:22 |
|
| Okej! Nu förstår jag men den försvinner nästan med en gång på min
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Sön 29 mar 2015 12:08 |
|
| DalaCombi skrev: | En sak jag irriterar mig på med backkameran, är den svagt genomskinliga svarta ruta med grafik för avståndsvarnare runt bilen, som lägger sig till vänster när backkameran startas.
...
Så, min fråga är helt enkelt, är det någon som vet om det går att ändra detta på något sätt? Be verkstaden programmera om funktionaliteten? |
Jag fick den störande rutan när radion blev uppdaterad från programvara 0142 till 0421. Trodde först att jag börjat vifta med handen för nära skärmen varje gång jag lagt i backen så att närhetssensorn ändrade bilden... Hittar heller ingen inställning att ta bort den. Radion ska bli utbytt, hoppas att den nya har 0430 som sitter i nya bilar och att rutan inte finns där men VW tycker väl att detta är det nya och bästa...
|
|