Forum - Golf 7 (13-19) - Hjälp angående köp av Golf Sportscombi

Makjo
Golf 7 Ort: Göteborg
Ons 25 mar 2015 19:31 Svara med citat
Jag väntar mitt andra barn och behöver byta bil, tyvärr är mina kunskaper väldigt begränsade varför jag vänder mig hit för tips och råd. Jag är inne på en Golf Sportscombi (har aldrig ägt en VW innan) och har kikat på både begagnade och nya, prismässigt tänker jag någonstans upp till 210.000 kr.
De få krav jag har är att man ska kunna koppla ut airbagen fram med egen nyckel, bra lastutrymme, manuell växellåda, bensin/miljöbränsle-driven. Inget krav på någon särskild motorkapacitet (har haft en Volvo v50 1,8 flexifuel nu och varit nöjd), dragkrok, hyfsat bränslesnål (volvo drog ca 0,7 l/mil och det kändes ok).

Jag har varit och tittat på en bil i förra helgen, en Volkswagen Golf SC 1.2 TSI 105 Masters -14 som gått 500 mil (tillverkad -13) med dragpaket för 174.900 kr.
Jag jämför exempelvis med en ny Volkswagen Golf SC TSI 105 Masters med dragpaket för 189.900 kr (0 mil, årsmodell 2015).

Kom gärna med tips på vad som kan vara bra att tänka på? Något tillval som kan vara bra eller som ni är särskilt nöjda med? Är det värt att köpa en helt ny bil med tanke på garantier som räcker längre? Vad vet ni om ev kamrem på dessa bilar?
Vad är skillnaden på GOLF SC 1,4 TSI 140 och GOLF SC 1,2 TSI 105 Masters?

Ja, som ni ser kan jag inte mycket om bilar, men vill ju givetvis inte göra ett mindre bra och genomtänkt köp för den sakens skull. Tack på förhand!
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 25 mar 2015 19:54 Svara med citat
Hej Makjo! Inom din budget bör du kunna få en bra utrustad Masters där du som bekant har adaptiv farthållare, frontassist och mycket andra nyttiga saker som standard. Som du själv påpekar så är ju dragkrok bra men för allt i världen: glöm inte climatronic. Finns ju hur mycket som helst att lägga på som t ex mycket trevliga förarassistanspaketet mm men mycket är en smaksak och alla har som sagt en budget.

Vad gäller motorval skulle jag till en Masters föreslå TSI 122hk en mycket trevlig och silkeslen maskin. Hyrde en sådan förra sommaren och sträckkörde Ystad-Hudiksvall (97 mil) och det var den resan som gjorde att jag själv idag står med en sportscombi. Visserligen en GT TSI 140 men mycket av känslan är snarlik. Gillar du komfort så är faktiskt mastern ännu bättre om du inte väljer till sportchassi som är std på GT.

TSI 105: 105hk 1,2 liter. TSI 140: 140hk. 1,4 liter.
Idag är TSI-motorerna utrustade med longlife-kamrem och skall kontrolleras vid 21000 mil och därefter var 3000:e mil.
(limestone grey är vansinnigt snygg men det är ju 6 papp extra)

Lycka till!
Makjo
Tor 26 mar 2015 8:49 Svara med citat
Tack för informationen. Vad innebär climatronic? Jag ska iväg och provköra i helgen, ser fram emot det. Den jag tittat på är reflex silver, helt ok den med även om limestone grey är riktigt snygg!
Pops
Tor 26 mar 2015 10:10 Svara med citat
Climatronic är 2-zons helautomatisk klimatanäggning. Önskad temperatur kan ställas in separat för förare och passagerare. Man slipper hålla på att korrigera temp som med vanlig AC.

Volvo V60 ultimate 2023
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tor 26 mar 2015 22:14 Svara med citat
Golfen är en fantastiskt fin bil och testvinnare i flertalet biltester. Väntar själv på en Sportscombi GT 140 DSG. En skillnad när man går från Masters till GT är att man får multilänkbakaxel och sportchassi. I övrigt är det smådetaljer, GT har LED-belysning interiört och tonade rutor som standard bl a.

Utifrån din budget så byggde jag ihop följande

Sportscombi
Masters TSi 105 manuell
Solidlack
Dragpaket
Lastförskjutningsnät
Climatronic
Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel

Landar då på 214 000 vilket med lite prut landar inom budget. Vad jag möjligen kan sakna är Pluspaket för xenonljusens skull samt möjligen Ergoactive-stolar om man föredrar en stol med lite mer sidostöd. Börjar man lasta på mycket mer närmar han sig GT 140 i pris och är då inte särskilt prisvärd längre, då är det lika bra att gå upp på en sådan. Fundera över om 105-motorn räcker till för din körning, den är pigg men saknar lite spets på motorväg. Om den räcker till hur su skall använda bilen - tuta och kör (köp) Smile
Pops
Tor 26 mar 2015 22:21 Svara med citat
Nja, multilänk gäller från 122hk oavsett om det är Masters eller GT.

Volvo V60 ultimate 2023
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Lör 28 mar 2015 2:02 Svara med citat
Pops skrev:
Nja, multilänk gäller från 122hk oavsett om det är Masters eller GT.

Inte enligt modellbroschyren, fast det kan ju vara fel översatt kanske?
Pops
Lör 28 mar 2015 7:00 Svara med citat
Johan B skrev:
Inte enligt modellbroschyren, fast det kan ju vara fel översatt kanske?

Det har du rätt i Thumbs up

Kanske ngn TSI 122-ägare kan bekräfta? Think
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 28 mar 2015 9:03 Svara med citat
Pops skrev:
Det har du rätt i Thumbs up

Kanske ngn TSI 122-ägare kan bekräfta? Think

Så här svarade jag i annan tråd för ett tag sedan angående felskrivning bilbroschyr:

Ja de har säkert skrivit fel. Jag har en 17 månader gammal 1.4 TSI 122 SC på gården. Den har multi axel, det är jag helt säker på. Den ser i stort sett lika dan ut som min Golf 7 R bakaxel men saknar bakre drivaxlar .

Jag har rostskyddat undre länkarmarna bak i våras på bägge bilarna då de brukar rosta i länkarms svetsen. Därför är jag säker!

/Peter

PS Vår TSI 122 SC är årsmodell 2014. Kan de ha ändrat på samma bil årsm. 2015?? Ovanligt för att vara VAG. Mindre detaljer kan ju ändras men en förändring av detta slag betvivlar jag att de gjort.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Lör 28 mar 2015 9:46 Svara med citat
När jag köpte min 1,4 TSI 140 GT årsmodell 2015 så sa försäljaren att det inte var samma bakaxel på 1,2 TSI 105 och 1,4 TSI 140 GT.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Lör 28 mar 2015 11:42 Svara med citat
1.2 l motorer har alltid haft enkel bakaxel.
ur UK-brochyr:
– Multilink rear axle (1.4 litre TSI 122 PS, 1.4 litre TSI ACT 150 PS, 2.0 litre TSI 220 PS, 2.0 litre TSI 230 PS,
2.0 litre TSI 300 PS, 2.0 litre TDI 150 PS, 2.0 litre TDI 184 PS)

äver 140hp har multilänk.

@Peter:

" Kan de ha ändrat på samma bil årsm. 2015?? Ovanligt för att vara VAG. Mindre detaljer kan ju ändras men en förändring av detta slag betvivlar jag att de gjort."

På ett annat forum svallar känslor då man enl de (på forumet) upptäckt att man har bytt multilänk mot enkel bakaxel, utan att meddela kunder i förväg.
Detta gäller dock gas golfar.
I samband med det har man även bytt gastankar från stål till kevlar.
Så tydligen kan VW ändra saker o ting.
Pops
Lör 28 mar 2015 12:57 Svara med citat
Hur det än är så kan man nog leva med torsionsvarianten också även om multilänk ytterligare bättrar på vägegenskaperna. Finns ju hur många som helst på forumet som har de mindre TSI/TDI-modellerna och det är ju mest vi forumfjantar som har dessa frågeställningar och variantproblem. De andra nästan 100 procenten av köparna har förmodligen inte en susning och bryr sig/fattar inte heller. Ibland önskar man att man hade varit lite mer så. Känns ibland som att man tänker för mycket på sånt här men det är väl det som kallas intresse. Confused
Peter_senior
Lör 28 mar 2015 13:13 Svara med citat
ludde28 skrev:
1.2 l motorer har alltid haft enkel bakaxel.
ur UK-brochyr:
– Multilink rear axle (1.4 litre TSI 122 PS, 1.4 litre TSI ACT 150 PS, 2.0 litre TSI 220 PS, 2.0 litre TSI 230 PS,
2.0 litre TSI 300 PS, 2.0 litre TDI 150 PS, 2.0 litre TDI 184 PS)

äver 140hp har multilänk.

@Peter:

" Kan de ha ändrat på samma bil årsm. 2015?? Ovanligt för att vara VAG. Mindre detaljer kan ju ändras men en förändring av detta slag betvivlar jag att de gjort."

På ett annat forum svallar känslor då man enl de (på forumet) upptäckt att man har bytt multilänk mot enkel bakaxel, utan att meddela kunder i förväg.
Detta gäller dock gas golfar.
I samband med det har man även bytt gastankar från stål till kevlar.
Så tydligen kan VW ändra saker o ting.

OK - Det visste jag inte. Man får nog böja sig ned och titta efter helt enkelt. Förhoppningsvis så har de inte ändrat på 1.4 122 Masters. Säljare brukar sällan "jobba" med själva bilen så dem får man ta med en nypa salt Smile.

Peter_senior
Lör 28 mar 2015 13:20 Svara med citat
Pops skrev:
Hur det än är så kan man nog leva med torsionsvarianten också även om multilänk ytterligare bättrar på vägegenskaperna. Finns ju hur många som helst på forumet som har de mindre TSI/TDI-modellerna och det är ju mest vi forumfjantar som har dessa frågeställningar och variantproblem. De andra nästan 100 procenten av köparna har förmodligen inte en susning och bryr sig/fattar inte heller. Ibland önskar man att man hade varit lite mer så. Känns ibland som att man tänker för mycket på sånt här men det är väl det som kallas intresse. Confused

Javisst är detta lite nördigt, det förnekar jag inte. Hade "stel" axel på vår Passat -00 som vi körde i många år. Gick alldeles utmärkt. Det är kanske när man någon gång kommer på en isfläck i en kurva som den lilla skillnaden visar sig... Komforten kan jag inte yttra mig om, har inte åkt i en Golf 7 med torsions (stel) axel.

Vad det gäller 1.4 122 TSI versionen så tycker jag att det är ett prisvärt alternativ. Man får mer i paketet än motsvarande 1.2 för rimliga pengar.

Pops
Lör 28 mar 2015 13:31 Svara med citat
Peter_senior skrev:
OK - Det visste jag inte. Man får nog böja sig ned och titta efter helt enkelt. Förhoppningsvis så har de inte ändrat på 1.4 122 Masters. Säljare brukar sällan "jobba" med själva bilen så dem får man ta med en nypa salt Smile.

Helt rätt! För många av dem är det bara ett jobb. Ställer man lite mer djuplodande frågor så går det inte att lita på svaren. Slutar alltid med eget detektivarbete.
En del säljare påstår t ex att dsg7 idag har våtkoppling,

Hade själv en mail-konversation med vag ang detta inför mitt köp men även där var det omöjligt att få ett korrekt och rakt svar. Tror efter tidigare problem att VW bett om största möjliga tyssssstnad! Silenced
Peter_senior
Lör 28 mar 2015 16:41 Svara med citat
@Pops

Just det du påpekar om våtkoppling har jag också fått information om. Det var vid lanseringen av Sportscombin i Sverige då VAG hade team som åkte runt till ÅF. Hos min ÅF påstod VAG folk från Södertälje (tror jag) att Masters DSG hade våtkoppling. Jag protesterade när VAG representanten (mycket trevlig ung dam) påstod detta, de visste ju bättre……

Då måste det således vara en DQ500 låda (Audi S-tronic) istället för DQ200 som den mindre torrkopplingslådan heter. DQ500 lär tåla upp till 600Nm, varför skulle man sätta i en sådan låda i en 122 hk bil? Jag beställde en SC Masters DSG samma dag väl medveten att informationen kunde vara felaktig.

När bilen anlände 4 månader senare så visade VCDS:en DQ200 som lådtyp, vilket jag förväntade mig.

Vi är kanonnöjda med bilen. Växlar mjukt och fint och är trots bensindrift och ingen direkt ”eco-driving” väldigt snål.

Lite fakta om olika DSG lådor:

http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL501.html

tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Lör 28 mar 2015 17:29 Svara med citat
Nu har ni spårat ur... Hjälp trådskaparen som vill köpa en manuellt växlad bil.

· · · – – – · · ·
Pops
Lör 28 mar 2015 18:15 Svara med citat
Bara kul att spåna iväg, lite av forumtjusningen tycker jag,

Hoppas Makjo är nöjd med åtminstone begynnande halvan av tråden innan nördarna skenade
Peter_senior
Lör 28 mar 2015 20:35 Svara med citat
@tur ture – Trådskaparen har inte mig veterligt uttalat något särskilt önskemål avseende val av transmission än?

I vilket fall som helst så går det väl alldeles utmärk att köra manuell låda.
Visst blev det lite detaljrikt, men det är ju ett motorforum Very Happy Very Happy.

Pops
Lör 28 mar 2015 20:41 Svara med citat
"Trådskaparen har inte mig veterligt uttalat något särskilt önskemål avseende val av transmission än? "

Men Peter!!! Har lördagsvinet kickat in?

Fjärde raden i inledande inlägget Liar
Peter_senior
Lör 28 mar 2015 20:44 Svara med citat
Pops skrev:
"Trådskaparen har inte mig veterligt uttalat något särskilt önskemål avseende val av transmission än? "

Men Peter!!! Har lördagsvinet kickat in?

Fjärde raden i inledande inlägget Liar

Du/ni har rätt, både vad det gäller lördagsvinet och fjärde raden!

Makjo
Sön 29 mar 2015 13:01 Svara med citat
Jag är nöjd, tack för hjälp så här långt. Ungefär efter 4 posten slutade jag att förstå särskilt mycket Wink
Det blir nog så att jag köper en ny bil som finns i lager, en TSI 105 Masters -15 med dragpaket för ca 186.000 kr, är det rimligt?!
Peter_senior
Sön 29 mar 2015 13:30 Svara med citat
Makjo skrev:
Jag är nöjd, tack för hjälp så här långt. Ungefär efter 4 posten slutade jag att förstå särskilt mycket Wink
Det blir nog så att jag köper en ny bil som finns i lager, en TSI 105 Masters -15 med dragpaket för ca 186.000 kr, är det rimligt?!

Det priset är bra. Brutto kostar denna SC 205.500 solid lack med dragpaket. Kollade just.

Klär man på en bil med massa utrustning så ökar nog marginalen. Din är ju basic, därför tycker jag du fått riktigt bra pris!

Lycka till Very Happy !

Makjo
Tis 31 mar 2015 22:38 Svara med citat
Tack, bilen är beställd, ska bli spännande att få hämta den!
Tack för hjälpen ni som tagit er tid att svara!