akri
Golf 7 1.4 - 17 Ort: Norrköping |
| Sön 02 jun 2013 11:56 |
|
Som ny medlem i forumet så behöver jag be om hjälp omgående.
Har en Golf 5 2008 1.6 BSE. Vid färd stannar plötsligt motorn utan någon förvarning, bilen rullar, kopplar ur och släpper upp kopplingspedalen och motorn startar igen och går ett tag tills samma procedur upprepas igen.
Är det någon som känner igen felbeskrivningen och kan ge tips om lämplig åtgärd för att få bukt med problemet? Tar tacksamt emot all hjälp i frågan.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Sön 02 jun 2013 18:03 |
|
Ja, läs av felkoderna och se vilken givare du får felkod på Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
akri
| Fre 07 jun 2013 12:18 |
|
| Sam skrev: | | Ja, läs av felkoderna och se vilken givare du får felkod på |
Öppnade motorrummet och ryckte och drog i kablar och kontakter för att ev. hitta något fel. Därefter har inte felet visat sig så det kanske var nån glappkontakt nånstans. Får väl investera i en felkodsläsare framöver det finns ju såna till bra priser har jag sett. Tack för tips!
|
|
akri
| Ons 26 jun 2013 10:24 |
|
| Tyvärr så återkom felet efter ett par dagar så nu har jag skaffat en felkodsläsare (U281) och skannat men fick inte mycket till hjälp ändå. Resultatet blev: ENGINE NO CODES, A/T LINKING ERROR (efter 45 sek), SRS NO CODES, ABS LINKING ERROR (efter 45 sek). Det borde väl blivit nån felkod under ENGINE tycker jag. Är det någon som har ide'er/förslag om nästa åtgärd så var välkommen!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 26 jun 2013 11:51 |
|
A/T = Automatic Transmission
är för att läsa ur koder till automatisk växellåda En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
akri
| Sön 07 jul 2013 17:28 |
|
Igår gick det inte att starta bilen, stendöd förutom att klockan och väg-trippmätare visades. Öppnade säkringsboxen i motorrummet och fann två reläer ”458”, ”100” som jag tänkte skifta plats mellan. Hejdade mig då jag såg att ”458” har en inbyggd diod i spolkretsen. Någon som vet ifall det går att skifta dessa reläer utan att något tar skada? Vilken funktion har dioden? Lyckades efter lite handpåläggning i säkringsboxen att få igång motorn till sist, (felorsak okänd) så nu går den som tidigare d.v.s den stannar emellanåt men är körbar för det mesta. Gjorde en skanning med felkodsläsaren, återigen ”inga felkoder” blev resultatet! Vore intressant att studera ett elschema för Golfen, är det någon som vet var man kan få tag i ett sådant, på nätet kanske?
Följande inlägg går att läsa på ett tyskt Golf-forum:
”06/2008 3.600 fordon från byggtiden mellan maj och oktober 2007,
Möjligen på grund av en defekt kondensator kan vid höga yttertemperaturer inte inaktivera startspärren. Innehavarna blev kontaktade av VW.”
Är det någon som känner igen och kan kommentera den uppgiften?
|
|
akri
| Tor 25 jul 2013 19:16 |
|
| Har fått ett tips om att det kan vara kontaktfel i tändningslåset. Verkar dock knepigt att ta bort kåphalvorna över rattstången. Någon som vet ifall det är mer än en skruv som håller ihop dessa? Finns det nåt bra sätt att öppna "snäppfästena" i kåphalvorna utan att skada dem? Är det någon som haft problem med kontaktfel i tändningslåset? All hjälp är välkommen, börjar bli jobbigt när man inte vet när bilen kommer att tjuvstanna nästa gång!
|
|
Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala |
| Mån 29 jul 2013 22:21 |
|
| Fått ordning på bilen?
|
|
akri
| Tis 30 jul 2013 9:50 |
|
Nej tyvärr felet kvarstår. Verkar vara temperaturberoende, är det 20-25 grader ute så stannar motorn oftare. Tre olika scenarior förekommer:
1. motorn stannar instrumentpanelen slocknar förutom klocka, väg-trippmätare, slår man av och på tändningen startar bilen.
2. som 1:an men ingenting händer när tändningen slås på.
3. som 1:an men instrumentpanelen helt svart, ingenting händer när tändningen slås på, allt stendött förutom att varningsblinkers fungerar som tur är!
Efter 20-30 sekunder hörs ett ”klick” och strömmen kommer tillbaka, bilen går att starta som vanligt. Har kollat med kodläsaren när felet visar sig men inga koder registreras. Vad att göra?
|
|
Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala |
| Tis 30 jul 2013 12:10 |
|
Ja tycker de låter som ett el fel. eftersom intrumentpaneler slockar, har du kollat o mätt om bilen laddar ?
Du kan ju koppla om så att du slår på tändningen med nykel sen startar bilen med en knapp. Det har jag på min. lite ballar.
|
|
akri
| Tor 01 aug 2013 19:53 |
|
| Idanathalie skrev: | Ja tycker de låter som ett el fel. eftersom intrumentpaneler slockar, har du kollat o mätt om bilen laddar ?
Du kan ju koppla om så att du slår på tändningen med nykel sen startar bilen med en knapp. Det har jag på min. lite ballar. |
Batteriet håller 12.5 volt och laddningen ligger på 13.9 volt så det är nog inte där felet ligger. Imorgon blir det vw-verkstan om jag kan ta mig dit utan för mycket krångel!
|
|
Cricke
Golf 5 1.4 TSI Ort: Hedemora |
| Tor 26 mar 2015 21:45 |
|
| Hoj När du hade detta fel på bilen kom du till rätta med vad som var orsaken? Har antagligen samma bekymmer // Cricke
|
|
akri
| Lör 28 mar 2015 10:27 |
|
| Cricke skrev: | | Hoj När du hade detta fel på bilen kom du till rätta med vad som var orsaken? Har antagligen samma bekymmer // Cricke |
Hej! VW-verkstan kunde inte hjälpa mig, så jag anlitade Linde'ns Bil-el i Norrköping.
Efter felsökning bytte man 2st reläer för "tändningsström", märkta "460" pos. okända.
Det hjälpte tydligen för sedan dess har felet inte visat sig, vilket det borde ha gjort med tanke på
hur varmt det var i somras. Det hela gick på 1900:- och var värt varenda krona.
Hoppas du får ordning på ditt problem nu. Lycka till!
|
|
Cricke
Golf 5 1.4 TSI Ort: Hedemora |
| Mån 30 mar 2015 20:07 |
|
| Tack Akri hittade felet, ett relä var paj
|
|