joagus
Golf 6 variant tdi 105 dsg Ort: Jönköping |
| Fre 05 sep 2014 12:21 |
|
Jag har 3000-mils intervall på servicen på min Golf 1.6 BMT 2011.
Men när verkstaden efter servicen nollade service-nedräknaren i färddatorn så räknar den ner från 1500 mil??
Vad jag kan se i färddatorn så är detta så man gör för att nolla servceindikatorn.
Någon som vet hur man ställer om den till 3000 milsintervall?
MVH Joakim
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 05 sep 2014 14:18 |
|
| Det får verkstaden göra till dig.
|
|
joagus
| Fre 05 sep 2014 17:16 |
|
| Verkstaden hade inte kunskap om hur dom skulle göra detta. Dom kunde bara nolla indikatorn som man ska i färddatorn. Finns det något sätt att ändra detta själv utan att behöva betala massa till lokala vw-verkstaden?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 05 sep 2014 17:43 |
|
| joagus skrev: | | Verkstaden hade inte kunskap om hur dom skulle göra detta. Dom kunde bara nolla indikatorn som man ska i färddatorn. Finns det något sätt att ändra detta själv utan att behöva betala massa till lokala vw-verkstaden? |
Om den stod på 3000 innan service och nu 1500 efter service så är det verkstaden som ändrat, då är det deras skyldighet att rätta till det igen, hur de gör är upp till dom.
|
|
joagus
| Fre 05 sep 2014 17:56 |
|
| Nej, dom har inte ändrat. Pratade med den auktoriserade vw verkstaden och dom sa att om man nollställer serviceindikatorn via färddatorn så blir det 1500 mil per automatik
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Fre 05 sep 2014 18:31 |
|
| Är det en liten bilverkstad, som servar alla bilmärken, så har de inte alltid utrustning för att nollställa serviceindikatorn till longlife-intervall, då det kräver dator, via OBD-uttaget
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 05 sep 2014 21:33 |
|
| joagus skrev: | | Nej, dom har inte ändrat. Pratade med den auktoriserade vw verkstaden och dom sa att om man nollställer serviceindikatorn via färddatorn så blir det 1500 mil per automatik |
| Olof skrev: | | Är det en liten bilverkstad, som servar alla bilmärken, så har de inte alltid utrustning för att nollställa serviceindikatorn till longlife-intervall, då det kräver dator, via OBD-uttaget |
Okej, hade jag inte en aning. Lite trist att det blir så.
|
|
flugan87
Golf 6 TDI BMT-12 Ort: Göteborg |
| Mån 08 sep 2014 22:02 |
|
Hej!
Jag hade samma problem för ett tag sen efter att jag gjorden 3000 mil service.
Saken är ju den, nollar man via färddatorn så blir det per automatik 1500 mil. Nollar verkstaden serviceintervallet via utrustningen så blir den först "N/A" eller okänd, detta föra att datorn själv kalibrerar sig för att fastställa serviceintervall vilket blir 3000 mil.
Åk in till verkstaden och förklara så kommer de att hjälpa dig gratis.
|
|
majaloo
Golf 6 1.6 TDi -11 Ort: Gislaved |
| Tis 14 apr 2015 5:25 |
|
| Hej, jag har problem med att hitta service på menyn, finns den överhuvudtaget? Jag skulle vilja se närsomhur långt d är till service etc... 😮 kan nån ge ej tips, tack!
|
|