Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik |
| Ons 28 dec 2016 11:02 |
|
Har en Golf -14 1.2 TSI.
Vad är det för bytesintrevall på dessa delar:
Tändstift
Luftfilter
Bromsvätska
Glykol
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 28 dec 2016 12:07 |
|
| Nile skrev: | Har en Golf -14 1.2 TSI.
Vad är det för bytesintrevall på dessa delar:
Tändstift
Luftfilter
Bromsvätska
Glykol |
Skiljer beroende på tid eller mil.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 28 dec 2016 12:16 |
|
Lagom intervall efter egen erfarenhet
Olja + Filter ca < 1.500mil
Tändstift, Luftfilter ca 8.000-10.000mil
bromsvätska ca vart 4-5 år
glykol efter ca 7-8 år En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Ons 28 dec 2016 12:46 |
|
Tändstift: 6000 mil/4 år
Luftfilter: 9000 mil/6 år
Bromsvätska: Första gången 3 år, sedan 2 års mellanrum
Glykol: Hittar ingen intervall för bytet av vätskan, bara att remmen till vattenpumpen ska kollas efter 24 000 mil
|
|
Nile
| Tor 29 dec 2016 10:49 |
|
Kör man alltså luftfiltert så långt som 9000 mil?
Endel säger att man inte behöver byta bromsvätska då det är ett slutet system. Men detta kan väl inte stämma?
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Tor 29 dec 2016 12:07 |
|
| Nile skrev: | Kör man alltså luftfiltert så långt som 9000 mil?
Endel säger att man inte behöver byta bromsvätska då det är ett slutet system. Men detta kan väl inte stämma? |
Även om det är ett slutet system så kommer det ändå in vatten i systemet. Det är därför bromsvätskan är hygroskopisk. Om det kommer in vatten så ska det blandas upp i bromsvätskan så inte vattnet lägger sig på ett ställe, skapar korrosion och riskerar att bilda en ispropp vid kyla.
En del verkstäder mäter kokpunkten för att se hur mycket vatten det finns i vätskan men det görs enbart i burken där man fyller på. Är värdet ok så kanske man inte byter och servicekostnaderna blir ju lägre...Vätskan brukar dock vara i sämre skick i bromsoken, vilket man oftast ser när man byter den. Den brukar knappast vara lika klar och fin som i påfyllningsburken... Oken sitter ju lite mer utsatta än vad påfyllningsburken gör och vätskan cirkulerar ju inte i systemet. Är den utblandad med vatten i bromsoken så finns dessutom risk att vätskan börja koka om bromsarna belastas hårt och då kan du tappa bromseffekten. Då är det en klen tröst att den var OK i påfyllningsburken. Jag tycker därför att VW:s intervaller är bra!
|
|
Nile
| Tor 29 dec 2016 12:26 |
|
| Helmut.K skrev: | Även om det är ett slutet system så kommer det ändå in vatten i systemet. Det är därför bromsvätskan är hygroskopisk. Om det kommer in vatten så ska det blandas upp i bromsvätskan så inte vattnet lägger sig på ett ställe, skapar korrosion och riskerar att bilda en ispropp vid kyla.
En del verkstäder mäter kokpunkten för att se hur mycket vatten det finns i vätskan men det görs enbart i burken där man fyller på. Är värdet ok så kanske man inte byter och servicekostnaderna blir ju lägre...Vätskan brukar dock vara i sämre skick i bromsoken, vilket man oftast ser när man byter den. Den brukar knappast vara lika klar och fin som i påfyllningsburken... Oken sitter ju lite mer utsatta än vad påfyllningsburken gör och vätskan cirkulerar ju inte i systemet. Är den utblandad med vatten i bromsoken så finns dessutom risk att vätskan börja koka om bromsarna belastas hårt och då kan du tappa bromseffekten. Då är det en klen tröst att den var OK i påfyllningsburken. Jag tycker därför att VW:s intervaller är bra! |
Bra svar det styrker varför man faktiskt ska byta bromsvätskan.
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Tor 29 dec 2016 12:38 |
|
| Nile skrev: | | Bra svar det styrker varför man faktiskt ska byta bromsvätskan. |
Ja, det är en relativt liten kostnad som jag inte skulle snåla in på om jag tänkte behålla en bil ett tag. Kostade runt 1000-lappen när jag gjorde det på verkstad sist på min förra bil. Med tanke på det omfattande verkstadsfusket så hoppas man ju att vätskan då byts i alla bromsoken...
Jag håller med dig när det gäller intervallet för luftfilterbyte. 9000 mil låter lite väl långt. Det kanske funkar om man enbart kör på rena vägar och undviker dammiga grusvägar. Där tycker jag att det borde vara en optisk kontroll av filtret och förtida byte om det skulle behövas. Det kanske görs.
|
|
Blåbäret
| Tor 29 dec 2016 13:46 |
|
| Jag tycker också att det låter mycket med 9000 mil men det är den intervallen som gäller för ”Market group A” (Europa, Nordamerika, Japan, Sydafrika, Sydkorea). Market group B och C som resten av världen delas upp i byter luftfiltret vid 2 år/3000 mil.
|
|
Nile
| Tor 29 dec 2016 14:33 |
|
Man får kan kicka på de med gämna mellanrum om man vet med sig att man kör på mycket grusvägar.
En annan grej. Är det någon som vet om det finns någon manual för bilarna att köpa? Engelska eller Svenska spelar ingen roll. Vet att jag haft några Haynes förr men de har nog inte till den här bilen. Finns de någon annan som har någon liknade?
|
|
Blåbäret
|
Nile
| Tor 29 dec 2016 15:36 |
|
Den reparationshandboken du köpt. Tar de upp min motor också 1.2 TSI?
ex. kan man se vad som ska tas bor på 1.2 TSI för att få bort luftburken och filtret. Kan säkert klura ut det men det är lättare att se på bilder så man inte tar sönder något eller ta bort något i onödan.
|
|
Blåbäret
| Tor 29 dec 2016 16:30 |
|
Boken är personlig och speciellt anpassad efter ditt chassinummer och handlar bara om utrustningen som finns i din bil.
Har du en 1.2 TSI motor så tar den bara upp just den motorn och inte till exempel 2 liters motorerna eller dieslarna. Har du en manuell låda så tar den inte upp DSG lådan. Har du en vanlig kaross så nämns inte kombi karossen o.s.v.
|
|
Nile
|
Blåbäret
| Fre 30 dec 2016 9:47 |
|
Om du bara har en bil och vill ha all information om just den bilen så är factory manuals perfekt. Man betalar med PayPal och för mig tog det nästan ett dygn innan filen var redo för nedladdning men allt fungerade som det skulle.
Erwin är mer avsett för de som driver egen bilverkstad eller av andra anledningar behöver ha information om flera olika bilar samtidigt.
|
|
Nile
| Fre 30 dec 2016 9:53 |
|
| Blåbäret skrev: | Om du bara har en bil och vill ha all information om just den bilen så är factory manuals perfekt. Man betalar med PayPal och för mig tog det nästan ett dygn innan filen var redo för nedladdning men allt fungerade som det skulle.
Erwin är mer avsett för de som driver egen bilverkstad eller av andra anledningar behöver ha information om flera olika bilar samtidigt. |
Jag noterade att i Erwin var allt på Svenska. Är det även det in factory manuals? Inget direkt problem om det skulle vara engelska bara undrar.
|
|
Blåbäret
| Fre 30 dec 2016 10:00 |
|
| Min fil var på engelska.
|
|