Forum - Golf 7 (13-19) - Auto Hold

Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tor 09 apr 2015 15:23 Svara med citat
Använde Auto Hold idag för första gången vilket fungerade bra men belysningen på auto hold strömbrytaren fortsatte att lysa. Måste man släcka den manuellt efter att man har använt den, vilket jag gjorde och då slocknade lampan. Någon som vet?
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tor 09 apr 2015 16:51 Svara med citat
Ett knapptryck aktiverar auto hold funktionen och den håller bromstrycket varje gång du stannar, lampan lyser. Ett andra tryck stänger av auto hold, lampan släckt.
Pensionären
Tor 09 apr 2015 17:23 Svara med citat
Aha då förstår jag. Tack så mycket för upplysningen Johan B.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 09 apr 2015 19:50 Svara med citat
Jag har inte använt autohold. Kollade på vår DSG TSI för en månad sedan då jag aktiverade det. Blev förbryllad då ändring inte slog igenom??? Har för mig att man var tvungen att ha bilbältet kopplat för att det skulle ta emot knapptryckning. Det hade inte jag. Kan det varit så för dig?

På min fd Golf 6 GTI var det Autohold standard utan aktiveringsknapp, därför ville jag kolla lite på funktionen. Själv tycker jag att den är onödig så jag använder den inte. Har ju bromspedal Smile .

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Obalaan
Golf 7 R -16 Ort: Helsingborg
Lör 11 apr 2015 23:57 Svara med citat
Knapptryckning funkar oavsett om du har bälte på dig eller inte.
Däremot så släpper inte autohandbroms om du inte har bältet på dig, och släpper du den manuellt utan bälte och kör iväg utan bälte och stannar igen så lägger den inte i den automatiskt sedan, bra att veta om någon behöver parkera bilen utan att handbromsen läggs i.
Nu pratar jag alltså inte om autohold utan om handpromsen som läggs i när du parkerat.
Och det är en manuell golf jag har så inte så bra koll på hur det fungerar på en DSG. Smile

Golf MK7 R SC -16
Honda Civic 1.5 vtech -99
Peter_senior
Sön 12 apr 2015 0:06 Svara med citat
@Obalaan - OK. Har normalt på mig bältet men inte när jag flyttar en bil på uppfarten. Det var just där jag testade funktionen, lätt att blanda ihop begreppen tillika knapptryckningarna Smile .

Senast ändrad Sön 12 apr 2015 0:23, ändrad totalt 1 gång
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Sön 12 apr 2015 0:10 Svara med citat
På min G7:
bälte inte på:
autoholdknappen kan inte aktiveras.
bälte på:
autohold kan aktiveras (lyser gult)

Om autohold är aktiverat:
stänger man av motor, så aktiveras handbromsen automatiskt.
Sätter du på dig bälte, innan du kör iväg, så släpper handbromsen automatiskt.

Jag har haft autohold på hela vinter och behövt inte bry mig om att lägga i/koppla ur handbromsen när jag ska lämna bilen/köra iväg. Det hela sköttes klanderfritt automatiskt hela vintern.
Väldigt bekvämt. Börjar faktiskt gilla e-handbromsen Smile

Man kan "lura" autohold om man inte vill att bromsar nyper till vid ex. parkering, genom att man håller bromspedalen nere endast nån mm (innan den gröna bromslampan tänds). Bromsar nyper då lätt, släpper du bromspedalen så släpper bromsarna, trots autohold. (gäller manuell låda)
Peter_senior
Sön 12 apr 2015 0:25 Svara med citat
Ludde28 - Verkar ju vara en hel vetenskap. Får väl prova att aktivera den ett tag framöver.
Annars får jag säga att jag också börjat trivas med ehandbromsen. Lite brysk om man slår till den innan bilen stannat.

ludde28
Sön 12 apr 2015 0:56 Svara med citat
Glöm bara inte bälte på, annars släpper inte handbromsen automatiskt.
Har inte rört handbromsen på hela vintern, den skötte sig automatiskt, utom vid några tillfällen då jag glömde sätta på bilbältet Embarassed
Pensionären
Sön 12 apr 2015 8:47 Svara med citat
Jag tycker som er andra här att elhandbromsen är toppen. Själv aktiverar jag den varje gång jag parkerar sen när jag ska åka igen så är det bara att lägga i en växel och köra förutsatt att bältet är på, behöver inte lägga ur den utan det sköter den själv.
ludde28
Sön 12 apr 2015 10:47 Svara med citat
Pensionären skrev:
Själv aktiverar jag den varje gång jag parkerar sen när jag ska åka igen så är det bara att lägga i en växel och köra förutsatt att bältet är på, behöver inte lägga ur den utan det sköter den själv.

Har du autohold på (knappen lyser) så behöver du inte aktivera handbromsen när du ska parkera.
"Autohold" sköter det automatiskt åt dig.
Därför har jag autohold i stort sätt alltid på.

Har lärt mig att vid parkering "lura" autohold, så att bromsarna släpper när man släpper bromspedalen, trots att autohold är på.

En annan sak:
Autohold håller bromsarna med samma tryck som du trampar på bromsen.
Håller du litet tryck på bromsen och släpper bromspedalen - då behåller autohold litet bromstryck.
Då undviks det där lilla lilla skuttet som man ibland kan få om bromsar ligger på "för kung o fosterland".
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg
Sön 12 apr 2015 11:24 Svara med citat
Auto Hold är perfekt har den inkopplad alltid. Drar handbromsen när jag stannar släpper handbromsen när jag släpper upp koppling och skall köra. Den är även bra vid start i backe med släpvagn. Dock kollar jag alltid bromslampan innan jag lämnar bilen.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Tis 14 apr 2015 16:34 Svara med citat
Pensionären skrev:
Jag tycker som er andra här att elhandbromsen är toppen.

Elhandbromsen gör att man inte längre enkelt kan byta belägg/skivor själv... Evil or Very Mad

Inte ens med VCDS går det i dagsläget.
Citat:
Ross-Tech does not currently have a procedure for retracting the electric parking brake for pad changes.

Småverkstäder som inte har VAS missar en stor kundgrupp och det blir dyrare för oss bilägare. Thumbs down

· · · – – – · · ·
Pensionären
Tis 14 apr 2015 17:39 Svara med citat
Men å andra sidan hur mycket annat kan man göra på en bil i dagens läge. När jag tog körkort så skulle man kunna byta lampor och fläktrem efter vägen om det behövdes. Skulle vilja se den som byter fläktrem efter vägen idag he he.
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Mån 20 apr 2015 17:56 Svara med citat
Bälte på gäller även för passageraren. Annars släpper inte Autohold. Frun fick erfara det häromda'n när hon åkte med mig för allra första gången i tsmin 7:a. Hon blev fly förbannad, men det är nog också en av de inbyggda smarta säkerherhetsgrejerna. Jag är tacksam över det, men frun kommer inte att köra pärlan så ofta vad jag har förstått Wink
En sak till. Att lägga i växel och stanna motor leder till trubbel om du har Autohold-en aktiverad. Det blir en mer komplicerad start nästa gång du ska iväg. Åtminstone tills man har vant sig. Mvh Laszlo
Bilisten
Golf 7 1.2 TSI Masters -15 Ort: Lerum
Mån 20 apr 2015 20:55 Svara med citat
Jag backar ut från min parkering varje morgon utan att ha bältet på.
Handbromsen släpper så fort jag börjar släppa upp kopplingen.
Kan det vara så att just backen är befriad från bältestvång?