Forum - Golf 5 (04-08) - Spridarproblem -05 1.6 FSI

heavymental
Golf 5 1.6 fsi Ort: Gislaved
Fre 01 maj 2015 18:10 Svara med citat
Hej.
Har problem med misständning på cylinder 3, när man startar med motorn varm. Varit på verkstad och de har uteslutit allt annat, säger att det måste vara spridare som är igensatt.

Bestämde mig för att riva ner insug och spridare, om inte annat så för att lära sig nåt nytt.

Vad ska det vara för spänning till spridarna på en sån bil? Jag testade med 3 volt och det klickar i 3 av spridarna, hörs inte ett ljud från den fjärde. Men jag lyckas ändå inte trycka rengöring igenom någon av spridarna när jag lagt på spänning. Behövs högt tryck för att de ska öppna ? eller går de på 12 volt?

Kommer ge mig på att rengöra insuget och så mycket jag kommer åt, är riktigt skitigt, men hade inte varit fel att kunna se att spridarna öppnar som de ska också.

/Jim
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 01 maj 2015 21:25 Svara med citat
Arbetstrycket på ett sådant system är 50-100 bar, så liknade behövs om man ska trycka rengörning genom dessa

jag skulle ta 1-2 liter diesel , 1 liter lacknafta, 1 liter fotogen i bilens tank när tankmätaren når rött fält, kör försiktigt någon mil, låt bilen stå några dagar, starta upp den igen och och kör en liten runda tanka upp den igen med 98 oktan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
heavymental
Golf 5 1.6 fsi Ort: Gislaved
Fre 01 maj 2015 21:38 Svara med citat
Tack för svaret,
då var det som jag trodde med det. Smile

Men känns lite skumt att den ena inte klickar som de övriga (nummer 3 om man räknar från vänster när man kollar i bilens färdriktning, vet inte om det är den som benämns cyl.3? ) , så blir att rengöra så mycket jag kan och sätta i en annan begagnad där och se om misfire-felet försvinner.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 01 maj 2015 21:49 Svara med citat
Att den inte klickar kan beror på att den är full med avlagringar

nummer 3 är den 3:dje räknat från remskivan

den behöver inte betyda att det är felsymptom även om den inte klickar

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera