Forum - Golf 5 (04-08) - Säkringsfel???? Elhissar,centrallås mm fungerar inte.

bahama
Golf 5 1.4 GT 170hk 07 Ort: Ulricehamn
Lör 11 apr 2015 14:41 Svara med citat
Hej.
Kan inte mycket om bilar men försöker lära mig .

Köpte i Januari i år (2015) en begagnad Golf GT. Efter 3 månader verkar det ha varit ett sådär köp.
Första långresan med bilen tändes motorlampan. Allt fungerade ändå. Visade sig då vara en magnetventil i motorn som gett upp.

Nästa gång jag skulle ha bilen starta den inte alls. Pratade då med verkstaden på telefon. Fick tips om att det kunde vara batteriet som var slut. Trodde själv att det var startmotorn. Efter laddning osv. fick jag igång bilen.
Var dock tvungen att slå in lösen i stereon igen.
Hittade koden och slår in den.
Fel kod hävdar stereon. Jag gör om proceduren och tittar extra noga att jag verkligen skriver rätt kod. Fel kod hävdar stereon och låser sig.

Nästa gång jag ska ha bilen typ 1 vecka senare startar den inte igen. Laddar batteriet igen och får igång den.

Beslutar att köpa nytt batteri. Åker till ADbildelar och gör så.

Får hem mitt batteri och öppnar huven . Låter bilen stå o kyla av först byter sedan batteriet.
Inga problem så långt.

Ska ut och köra en vända bl.a för att se att det fungerar som det skall med nya batteriet.
Märker direkt att det inte går att låsa upp bilen med nyckelfjärren.
Låser upp med nyckeln.
Märker att det bara är förar dörren som låses upp och inga andra dörrar. Kan ju iofs vara normalt. Inte van vid VW.
Bilen start utan problem. Åker ut och kör en vända. Åker även till märkesverkstaden men de har redan gått hem för dagen. Provar med att synkronisera nyckeln igen som det står i boken. Ingen effekt alls. Har sedan upptäckt att det är flera saker som inte fungerar. Fönsterhissarna går inte, kan inte öppna tanklocket och blinkersarna på backspeglarna går inte. Om jag försöker öppna låsen med fjärren tänds lampan i kupen men inget mer. Om jag låser med fjärren släcks kupelampan men inget mer. Den röda dioden i låspinnen i dörren blinkar eller lyser inte alls.
Jag har tittat på alla säkringar både i kupen och i motorrumet men kan inte visuellt upptäcka någon som är bränd.

Finns det någo hjälpsam människa i detta forum som kan ha någon ide vad som kan ha hänt hur man åtgärdar det?
Och finns det någon universalkod för stereon? Antar att man får fler försök ....

Det nya batteriet jag köpte är ett Tudor
77ah
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Mån 13 apr 2015 12:29 Svara med citat
Jag skulle *gissa* på att nån kabel i kabelgenomföringen i dörren har gått av. Kolla dem.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
bahama
Mån 13 apr 2015 16:59 Svara med citat
Har läst mycket om det men tycker det låter lite långsökt att det skulle hända precis när man byter batteri.
Men tack för tipset ändå.

Har dock bokat in bilen på verkstan idag. Så på fredag vet jag mer vad som hände.
Electron
Golf 2 CL-84 modifierad Ort: Stockholm
Tor 16 apr 2015 19:50 Svara med citat
Köpte en bil med liknande symptom, kollade kabelhärvan och ett par kablar var helt av. Lödde ihop dem och vips så funkade allt som det skulle. Tog lite tid eftersom jag lyfte av dörrskalet för att få lättare tillgång men lätt värt det istället för att göda alla ockerverkstäder.
bahama
Fre 17 apr 2015 20:27 Svara med citat
Bilen lämnades på märkesverkstaden idag. Den står kvar där än. De är ännu inte säkra på vad som är fel. Dock misstänker de att det uppstått en "strömspik" när batteriet kopplades in. Och att den slagit sönder ett styrkort av något slag. De har mätt upp strömmen osv i dörren men allt verkar riktigt där. Allt får ström osv. Upptäcktes också idag att det är endast förardörren som överhuvudtaget går att öppna.

Idag är det oklart när jag har min bil igen och vad det kommer kosta. Men verkar bli ganska dyrt. Trodde inte saker kunde gå så fel bara av att byta batteri.