Forum - Golf 7 (13-19) - Xenonkonvertera?

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Sön 17 maj 2015 11:15 Svara med citat
Hej och trevlig söndag!
Jag funderar på om man kan byta ut sina vanliga halogenlampor mot xenon.
Finns det någon modellanpassad konverteringskit någonstans? Har VW en originalsats? Finns det tillräckligt med plats bakom lykthusen (min bil är en diesel)? Har någon gjort det? Eller måste man byta hela lamphuset och evt programmera om bildatorn? Finns det sk "piratgrejer", men vad händer med garantin då? Jag vill ha framförallt bättre helljus utan extralampor.
Tack för hjälpen!
Mvh Laszlo
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 17 maj 2015 12:32 Svara med citat
Nedan finner du trådar ämnet. Själv har jag ingen erfarenhet av det.

Det går ju att byta glödlampor avseende halvljuset till starkare (H7). Helljuset (H15) kan vara värre då utbudet av eftermarknadslampor är begränsat.

Har utfört byte till starkare H7 lampor på vår Golf 7 combi som har halogen. Det var gjort på några minuter, enkelt! Tycker inte det är någon jätteskillnad på xenon och halogen efter byte till starkare halogenlampor men det är min personliga reflektion (Har xenon på vår andra Golf 7).

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=46766

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=45774

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Mån 18 maj 2015 11:06 Svara med citat
Personligen hade jag INTE gjort det på halvljuset.. Jag betalade extra för orginalxenon istället.
Problemet är att reflektorer designade för halogen inte är bra med xenonljus. Det har att göra med att brännpunkten på lampan är annorlunda. Det starka ljuset är kanske svårt att kontrollera, vilket innebär att nästan att tillverkare valt en projektorlösning istället för reflektor. Dnn ändrade brännpunkten innebär att man får stickljus och bländar mötande. Kort sagt är det ingen bra idé.. Vill ha da mer Halvljus så byt till en kvalitets H7 lampa. Osram Nightbreaker unlimited eller Phillips Xtreme vision är två väldigt bra halogenlampor som ger mer halvljus på ett fullt lagligt sätt.

På helljus sidan så spelar ju en konvertering mindre roll. Dock så är det begränsat med kit för att ersätta h15 lampan eftersom den har dubbelfunktion som drl.

Om du ändå vill konvertera så tänk på några grejer..
1. sätt upp xenonkitten så att de har helt egna kablar för strömtillförsel och koppla dem i praktikenm som extraljus. Xenonballaster har en mycket hög startström, vilket kan skada elektronik i din lcu.
2. Du kommer att få indikation i bilen på att halvljusen är paj om du inte väljer kit som fungerar med vw´s canbus och lampkontroller. Polaren råkade ut för detta på sin VW Amarok -13. Hans konverterade helljus blinkade och lekte stroboskop.
3. avmontera kitten inför besiktning, de går INTE igenom, åtminstone inte som halvljus
4. Säg adjö till din garanti.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Mån 18 maj 2015 11:10 Svara med citat
Här finns iallafall en del grejer som sannolikt inte triggar en massa felmeddelanden
http://www.deautokey.com/category/leds-for-mk7-gti-golf

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
LaszloG
Mån 18 maj 2015 12:02 Svara med citat
Halloj! Tack för svaren! Jag kommer nog att låta bli pilla med elen. Nöjer mig med de lagliga fast bättre halogen "uppdateringarna". Det är inte värt för en VW-novis, som jag att leka värsta nörd/tweaker. Det blir lite LED förbättringar här och där, skyddslister och solskydd men jag är supernöjd med bilen annars. Snittar 0,35 l/mil t/fr jobbet 80% landsväg, 10% stad. Tack för länkarna också!
Mvh Laszlo
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 18 maj 2015 17:28 Svara med citat
LaszloG skrev:
Halloj! Tack för svaren! Jag kommer nog att låta bli pilla med elen. Nöjer mig med de lagliga fast bättre halogen "uppdateringarna". Det är inte värt för en VW-novis, som jag att leka värsta nörd/tweaker. Det blir lite LED förbättringar här och där, skyddslister och solskydd men jag är supernöjd med bilen annars. Snittar 0,35 l/mil t/fr jobbet 80% landsväg, 10% stad. Tack för länkarna också!
Mvh Laszlo

Det saknas 10% Wink
LaszloG
Tis 19 maj 2015 8:06 Svara med citat
Tack "candyweis"! Uppmärksamt Wink ska vara 20%.