| |
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala |
| Ons 12 mar 2014 14:42 |
|
Fick för en tid sedan (helt plötsligt), ett felmeddelande i displayen att ACC är ur funktion.
Så farthållaren och City Emergency Brake systemet etc gick plötsligt alltså inte att använda !
Bilen var in på garantikoll, och det enda dem gjorde var att uppdatera "programvaran" och "ta bort" felmeddelandet. Enligt deras diagnosutrustning har City Brake systemet blivit aktiverat så många gånger att det till slut krävdes en sådan omstart. MEN bilen har ALDRIG hamnat i en situation där denna funktion har aktiverats ! Jag har själv kört den varenda mil och vet precis hur försiktigt den är körd - utan minsta tillbud.
Så detta luktar barnsjukdom lång väg, tycker jag.
Nån som har haft liknande erfarenheter ?
|
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Ons 12 mar 2014 16:18 |
|
| SällanDär skrev: | Fick för en tid sedan (helt plötsligt), ett felmeddelande i displayen att ACC är ur funktion.
Så farthållaren och City Emergency Brake systemet etc gick plötsligt alltså inte att använda !
Bilen var in på garantikoll, och det enda dem gjorde var att uppdatera "programvaran" och "ta bort" felmeddelandet. Enligt deras diagnosutrustning har City Brake systemet blivit aktiverat så många gånger att det till slut krävdes en sådan omstart. MEN bilen har ALDRIG hamnat i en situation där denna funktion har aktiverats ! Jag har själv kört den varenda mil och vet precis hur försiktigt den är körd - utan minsta tillbud.
Så detta luktar barnsjukdom lång väg, tycker jag.
Nån som har haft liknande erfarenheter ? |
Inte haft samma erfarenhet, men funderar på om du haft mkt skit på radarn på vintern? Har fått tillslag på min city emergency brake men helt korrekt ett par ggr.
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Tor 13 mar 2014 19:59 |
|
Jag fick också upp det meddelandet i höstas, när jag körde släp. När jag kopplade loss släpet så försvann meddelandet.
Kommer inte ihåg hur det var senast släpet var påkopplat...
|
|
creasy
Golf 7 Ort: Norrköping |
| Fre 14 mar 2014 2:02 |
|
| ekf skrev: | Jag fick också upp det meddelandet i höstas, när jag körde släp. När jag kopplade loss släpet så försvann meddelandet.
Kommer inte ihåg hur det var senast släpet var påkopplat... | Min farthållare har också slutat fungera när jag drog släpp. Jag misstänker de fel på elen på det släppet jag har lånat. Mitt egna båttrailer har aldrig det problemet kommit
|
|
Farthållare
Golf 7 1.6 TDI Ort: Stockholm |
| Lör 31 maj 2014 14:08 |
|
Samma problem har uppstått på min bil, efter att jag plockat ut den från verkstaden med en anmärkning om någon felsignalsliknandeproblem som jag haft, någon bild dök upp och tjöt. Hämtade bilen igår å problemet uppstod senare på kvällen, antagligen för att de varit däromkring å meckat.
Jag är ett hygeinfreak, pedant som fan, bilen är alltid fräsch å det är väldigt sällan som jag har sällskap i bilen, kör/åker själv till 98%. Man skulle lite snabbt kunna tvätta bilen, putsa upp den med något enkelt medel för "extra glans", t.ex. fönsterputs. Ställa bilen i bilhallen å den skulle se sprillans ny ut, utan överdrift. Så min bil har definitivt inget skit på linsen, det snöar inte idag eller igår (30-31:a maj), så inget slask heller, inga parkeringsskador eller liknande som skulle kunna förklara att bilen t.ex. fått en smäll i fronten å på så sätt skadat det.
Med det sagt, let´s face it, volkswagens verkstadsfolk kan inte göra sitt jobb bra, eller så är komponenterna rejält kassa redan från början. De lyckas inte lokalisera fel eller något, heller inte bra på att åtgärda eventuella fel som uppkommit.
Man får istället lägga ned en massa tid på kontakt med verkstaden å köra fram å tillbaka till dem.
Aldrig mer volkswagen (4:e bilen från VW).
|
|
Sodan
| Lör 31 maj 2014 15:28 |
|
| Farthållare skrev: | Samma problem har uppstått på min bil, efter att jag plockat ut den från verkstaden med en anmärkning om någon felsignalsliknandeproblem som jag haft, någon bild dök upp och tjöt. Hämtade bilen igår å problemet uppstod senare på kvällen, antagligen för att de varit däromkring å meckat.
Jag är ett hygeinfreak, pedant som fan, bilen är alltid fräsch å det är väldigt sällan som jag har sällskap i bilen, kör/åker själv till 98%. Man skulle lite snabbt kunna tvätta bilen, putsa upp den med något enkelt medel för "extra glans", t.ex. fönsterputs. Ställa bilen i bilhallen å den skulle se sprillans ny ut, utan överdrift. Så min bil har definitivt inget skit på linsen, det snöar inte idag eller igår (30-31:a maj), så inget slask heller, inga parkeringsskador eller liknande som skulle kunna förklara att bilen t.ex. fått en smäll i fronten å på så sätt skadat det.
Med det sagt, let´s face it, volkswagens verkstadsfolk kan inte göra sitt jobb bra, eller så är komponenterna rejält kassa redan från början. De lyckas inte lokalisera fel eller något, heller inte bra på att åtgärda eventuella fel som uppkommit.
Man får istället lägga ned en massa tid på kontakt med verkstaden å köra fram å tillbaka till dem.
Aldrig mer volkswagen (4:e bilen från VW). |
Är ju din bil som har ett specifikt fel som din verkstad inte kan reparera. Knappast VW eller VAG problematik. Min har fungerar perfekt i det avseendet de första 1000 milen iaf.
Har en Bmw mc som jag åkt fram och tillbaka med till verkstaden massa gånger. Är bmw skit?
|
|
Farthållare
Golf 7 1.6 TDI Ort: Stockholm |
| Lör 31 maj 2014 21:04 |
|
| Sodan skrev: | Är ju din bil som har ett specifikt fel som din verkstad inte kan reparera. Knappast VW eller VAG problematik. Min har fungerar perfekt i det avseendet de första 1000 milen iaf.
Har en Bmw mc som jag åkt fram och tillbaka med till verkstaden massa gånger. Är bmw skit? |
Trevlig läsning
Jag vill inte utveckla den här tråden till någonting barnsligt, men för att ge en respons på det du nyss skrev som kanske får dig själv att reflektera en stund över situationen…:
Givetvis är det min bil, specifikt, som har problem. Men om du söker runt lite på nätet så får du en hel träffar på golf:ar som har problem, ofta liknande. Åk till VW-mekanikerna (t.ex.) i hammarby i stockholm, å skåda alla som är där i "garantijobbs-ärende".
Det har t.o.m. varit stora problem med vattenläckor på vissa bilar, rost på andra, osv osv. Listan kan göras lång å du hittar det i england, danmark & sverige (exempelvis). Problem dyker upp hos de flesta bilar och märken, världen runt, nya som gamla. Inget nytt där.
Men irritationsmomentet, för min del, är när man för varje gång lämnar in en bil, påpekar felen (plural), så ska det först bemötas med en försvarsmetodik, löjligt barnslig sådan också, nästan lite som om att de blir upprörda för att man kommer in och påpekar ett fel, de ogillar det. Sedan så ska det gång på gång visa sig att de inte finner några fel (eller, egentligen, inte kan åtgärda felen). Vad är då hela poängen med garantier? Bara för att man har garantier under en viss period, måste då alla möjliga problem regna över en för det? Vad e vitsen med en ny bil då? Min bil läcker in vatten genom bakdörrarna, jag e rätt så säker på att många bilar som närmar sig 20 år inte har det problemet, tänk dig då de 20 vintrar de bilarna upplevt.
Som jag skrivit tidigare, jag hämtade ut bilen igår för några problem som den lämnats in för, hämtar den med ett nytt problem (som troligtvis beror på att man varit å mekat med de delarna) pga mekanikernas slarv/okunskap eller vad det nu kan vara. Jag är en människa, förstår de gubbarna också - mänskliga faktorn, det kan vara en simpel miss, visst. Full respekt och förståelse för det. Golfens problem har varit ett antal, 1600 mil än så länge.
Till våra tidigare volkswagen, VW Passat Variant 2.0TFSI. Hade rullat ca 1200 mil vid anskaffandet. Ovanligt (!) hög oljekonsumtion, hade en dunk olja i bagaget tillslut, som den byttes ut med jämna mellanrum. Men vi kunde leva med det. Bilen, likt denna, togs om hand som om vi vore ägarna till en bentley, ett antal mr.cap behandlingar, snygg körning osv osv. Några år går och så börjar vi upptäcka att rost börjar --> BUBBLA upp på bilen. Alltså att den växer fram underifrån å gav upphov till luftbubblor. Över i princip hela bilen förutom huven, om jag minns det rätt. Samma procedur där. Skedde 2011 tror jag, bilen en 07a. Vi lämnar in den och när jag hämtar ut den lägger jag märke till att omlackeringsarbetet har gjorts pinsamt dåligt. Lacken har runnit på vissa ställen å klumpat sig. Handbromsen var förövrigt ett problem från dag 1.
En Polo som vi hade samtidigt som passaten å än idag, maskinellt sätt en kanonbil, diesel, bara att köra. Fick uppleva samma problem, med lacken, bara det att denna gång bemöttes vi med en respons som löd ungefär: "är inte så säker på om det här kommer gå på garantin", Vi var tvungna att argumentera för vår sak å gå hem ovetandes, till slut löste det sig. Återigen, jag kan ha en viss förståelse, båda de bilarna är 07:or, kan ha varit något med robotarna som sköter lackerandet på de bilarna som kanske, vid just den tiden, vart lite problematiskt. Fine. Så länge de löser det, utan tjafs.
Och jag orkar inte gå in på detaljerna, men det är alla samtal, möten, å allting kring det hela som tar på ens krafter, det är otroligt frustrerande!!!
Vårat inträde till VW beror på en fantastisk bil vi har utomlands, en Passat från -98, 110HK diesel. Stark, snål, dunderbra klimatanläggning (kritiskt i 40+ värme). Ibland står den 2 år utan att användas, vi har kvar den än idag, byta däck, ibland batteri å ge den snälla servicar e allt som behövs.
Så vi gav det en till chans, golfen, å var då snäll och läs gärna mina andra inlägg och bilda dig gärna en uppfattning om hur andra vw golf användare världen runt upplever bilen. Min fråga till dig då, varför är du så mån om att försvara VW-koncernen? Kul att din bli, hittills å förhoppningsvis framöver, är felfri. Men om detta börjar eskalera, så bör du kanske ta en funderare över andrahandsvärdet på din bil. Jag menar, jag valde t.ex. medvetet att utesluta DSG-lådan pga alla problem som den har och har haft sedan den introducerades på marknaden, fastän jag helst ville ha en automatlåda.
|
|
Sodan
| Lör 31 maj 2014 21:30 |
|
| Farthållare skrev: | Trevlig läsning
Jag vill inte utveckla den här tråden till någonting barnsligt, men för att ge en respons på det du nyss skrev som kanske får dig själv att reflektera en stund över situationen…:
Givetvis är det min bil, specifikt, som har problem. Men om du söker runt lite på nätet så får du en hel träffar på golf:ar som har problem, ofta liknande. Åk till VW-mekanikerna (t.ex.) i hammarby i stockholm, å skåda alla som är där i "garantijobbs-ärende".
Det har t.o.m. varit stora problem med vattenläckor på vissa bilar, rost på andra, osv osv. Listan kan göras lång å du hittar det i england, danmark & sverige (exempelvis). Problem dyker upp hos de flesta bilar och märken, världen runt, nya som gamla. Inget nytt där.
Men irritationsmomentet, för min del, är när man för varje gång lämnar in en bil, påpekar felen (plural), så ska det först bemötas med en försvarsmetodik, löjligt barnslig sådan också, nästan lite som om att de blir upprörda för att man kommer in och påpekar ett fel, de ogillar det. Sedan så ska det gång på gång visa sig att de inte finner några fel (eller, egentligen, inte kan åtgärda felen). Vad är då hela poängen med garantier? Bara för att man har garantier under en viss period, måste då alla möjliga problem regna över en för det? Vad e vitsen med en ny bil då? Min bil läcker in vatten genom bakdörrarna, jag e rätt så säker på att många bilar som närmar sig 20 år inte har det problemet, tänk dig då de 20 vintrar de bilarna upplevt.
Som jag skrivit tidigare, jag hämtade ut bilen igår för några problem som den lämnats in för, hämtar den med ett nytt problem (som troligtvis beror på att man varit å mekat med de delarna) pga mekanikernas slarv/okunskap eller vad det nu kan vara. Jag är en människa, förstår de gubbarna också - mänskliga faktorn, det kan vara en simpel miss, visst. Full respekt och förståelse för det. Golfens problem har varit ett antal, 1600 mil än så länge.
Till våra tidigare volkswagen, VW Passat Variant 2.0TFSI. Hade rullat ca 1200 mil vid anskaffandet. Ovanligt (!) hög oljekonsumtion, hade en dunk olja i bagaget tillslut, som den byttes ut med jämna mellanrum. Men vi kunde leva med det. Bilen, likt denna, togs om hand som om vi vore ägarna till en bentley, ett antal mr.cap behandlingar, snygg körning osv osv. Några år går och så börjar vi upptäcka att rost börjar --> BUBBLA upp på bilen. Alltså att den växer fram underifrån å gav upphov till luftbubblor. Över i princip hela bilen förutom huven, om jag minns det rätt. Samma procedur där. Skedde 2011 tror jag, bilen en 07a. Vi lämnar in den och när jag hämtar ut den lägger jag märke till att omlackeringsarbetet har gjorts pinsamt dåligt. Lacken har runnit på vissa ställen å klumpat sig. Handbromsen var förövrigt ett problem från dag 1.
En Polo som vi hade samtidigt som passaten å än idag, maskinellt sätt en kanonbil, diesel, bara att köra. Fick uppleva samma problem, med lacken, bara det att denna gång bemöttes vi med en respons som löd ungefär: "är inte så säker på om det här kommer gå på garantin", Vi var tvungna att argumentera för vår sak å gå hem ovetandes, till slut löste det sig. Återigen, jag kan ha en viss förståelse, båda de bilarna är 07:or, kan ha varit något med robotarna som sköter lackerandet på de bilarna som kanske, vid just den tiden, vart lite problematiskt. Fine. Så länge de löser det, utan tjafs.
Och jag orkar inte gå in på detaljerna, men det är alla samtal, möten, å allting kring det hela som tar på ens krafter, det är otroligt frustrerande!!!
Vårat inträde till VW beror på en fantastisk bil vi har utomlands, en Passat från -98, 110HK diesel. Stark, snål, dunderbra klimatanläggning (kritiskt i 40+ värme). Ibland står den 2 år utan att användas, vi har kvar den än idag, byta däck, ibland batteri å ge den snälla servicar e allt som behövs.
Så vi gav det en till chans, golfen, å var då snäll och läs gärna mina andra inlägg och bilda dig gärna en uppfattning om hur andra vw golf användare världen runt upplever bilen. Min fråga till dig då, varför är du så mån om att försvara VW-koncernen? Kul att din bli, hittills å förhoppningsvis framöver, är felfri. Men om detta börjar eskalera, så bör du kanske ta en funderare över andrahandsvärdet på din bil. Jag menar, jag valde t.ex. medvetet att utesluta DSG-lådan pga alla problem som den har och har haft sedan den introducerades på marknaden, fastän jag helst ville ha en automatlåda. |
Ja har också varit till vw med min bil pga av ojämn gång och elektronikljud. De kan inte lösa det åt mig. Men kan bara konstatera att branchen verkar gå åt det hållet. Har en ny bmw mc som jag också varit otaliga gånger med till handlarn likt du beskriver dyker nya fel upp vid åtgärd av ett.
Min gamla a4 från 2001 som står i Provence bara rullar och rullar utan att nåt går sönder. Vet att man testar mkt mer på kort tid med nya bilmodeller. Sen testar man sommar och vinter. Inte salt och nollgrader så mkt. Där är nog delar av svaret.
Så kan verkligen förstå din irritation. Men tror desvärre att många tillverkare med nya modeller hamnar i liknande lägen. Jävligt trist och jag vill inte försvara vw, men kanske få dig på bättre tankar . Alltid bättre köpa modeller som gått ett antal år i produktion. Den sanningen gäller fortfarande tyvärr.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Sön 01 jun 2014 12:14 |
|
Det finns några enkla regler att hålla sig till, vilket minskar risken för problem med bilen.
1. Köp en bil som funnits något år på marknaden.
2. Köp aldrig en helt ny bil. När bilen är tre år gammal betalar du ofta inte mer än drygt hälften av vad den helt nya bilen kostar. Barnsjukdomarna är fixade och första ägaren har fått stå för det stora värderaset.
3. Undvik stora, auktoriserade märkesverkstäder med blankpolerade golv och ställen där bilmekar kallas "auktoriserade servicetekniker". På mindre, privata verkstäder så kan de ofta mer och framförallt, så kan de reparera bilar. De där stora bilhangarerna tror ju att man lagar bilar genom att tjata om sina mjukvaruuppdateringer.
|
|
Sodan
| Sön 01 jun 2014 19:22 |
|
| Farthållare: har du en tidig golf 7? 2013 eller 2014?
|
|
Eray
Golf 7 Ort: Göteborg |
| Ons 19 nov 2014 8:19 |
|
Hej!
På måndag morgon när jag skulle till jobbet funkade inte farthållaren. Jag stannade på bensinmacken och gjorde rent radarn under kofångaren fram. Jag tyckte inte den var skitig. När jag sedan startar den varnar den "ACC och Front Assist är inte tillgängliga". Men sedan när jag kör den på vägen funkar ACC som vanligt.
På tisdag förmiddag på på väg till Din Bil i Aröd varnar bilen att "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" men ACC funkar som vanligt ändå.
På Din Bil i Aröd tar de in bilen och läser av felkoderna men de kan inte hitta något som vad som orsakar det här.
Vi bestämmer att jag ska återkomma den 25 Nov för djupare utredning.
Igår när jag skulle åka hem ifrån jobbet då varnar bilen "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" då funkar inte häller ACC'n. Men efter några minuters körning funkar ACC'n igen. Sedan dess har den funkat som vanligt.
Är det någon som känner igen det här?
Jag undrar också hur VW felkoder funkar? Ganska ofta har bilen varnat för "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" men sedan i trafik ACC funkat utan några problem?
Mvh Ola Nilsson Golf 7 1.2 TSI 105 Masters
|
|
Eray
| Fre 28 nov 2014 7:57 |
|
Jag lämnade in bilen på Din Bil i Aröd i tisdags. De sa att de kunde inte se något uppenbart på felkoderna via OBD uttagen.
De var tvungna att kontakta VW i Södertälje. De uppdaterade mjukvaran för farthållaren ACC och Auto-Holden.
Under torsdagen fick jag vid två tillfällen felkoden Fel: Auto-Hold. Men funktionen på Auto-Hold vad det inget fel på.
Jag fick också vid två tillfällen Fel: ACC. Men samma sak där funktionen vad det ingen fel på.
I morse när jag startade bilen fick jag två felmeddelanden. Fel: ACC och Fel: Auto-Hold. Nu funkade inte farthållaren heller. Medans Auto-Holden gör det.
Vad ska jag göra?
Ska jag vände mig till en bättre VW verkstad?
Mvh Ola Nilsson
Golf 1.2 tsi 2014 Golf 7 1.2 TSI 105 Masters
|
|
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Sön 30 nov 2014 7:17 |
|
| Eray skrev: | Jag lämnade in bilen på Din Bil i Aröd i tisdags. De sa att de kunde inte se något uppenbart på felkoderna via OBD uttagen.
De var tvungna att kontakta VW i Södertälje. De uppdaterade mjukvaran för farthållaren ACC och Auto-Holden.
Under torsdagen fick jag vid två tillfällen felkoden Fel: Auto-Hold. Men funktionen på Auto-Hold vad det inget fel på.
Jag fick också vid två tillfällen Fel: ACC. Men samma sak där funktionen vad det ingen fel på.
I morse när jag startade bilen fick jag två felmeddelanden. Fel: ACC och Fel: Auto-Hold. Nu funkade inte farthållaren heller. Medans Auto-Holden gör det.
Vad ska jag göra?
Ska jag vände mig till en bättre VW verkstad?
Mvh Ola Nilsson
Golf 1.2 tsi 2014 |
Man måste ha lite tur så att man får en kunnig bilmekaniker som undersöker bilen
Jag har inget fel med ACC eller Auto-Holden Men City Emergency Brake fungerar inte jag körde in i en bil när jag skulle parkera som tur var så uppstod inga större skador Men jag har inte fått något felmeddelande att den är ur funktion
|
|
Jan-Bruno
Golf 7 SC GT 1,4 150 hk Ort: Örkelljunga |
| Sön 30 nov 2014 11:47 |
|
Måste ACC vara aktiverad för att City Emergency Brake ska vara aktiv? Eller är City Emergency Brake alltid aktiverad? Står säkert i instruktionsboken men har den inte inom armlängds avstånd just nu.
sunesh: jag tror inte City Emergency Brake är tänkt användas för parkeringshjälp.
|
|
sunesh
| Sön 30 nov 2014 14:30 |
|
| Jan-Bruno skrev: | Måste ACC vara aktiverad för att City Emergency Brake ska vara aktiv? Eller är City Emergency Brake alltid aktiverad? Står säkert i instruktionsboken men har den inte inom armlängds avstånd just nu.
sunesh: jag tror inte City Emergency Brake är tänkt användas för parkeringshjälp. |
City Emergency Brake Ska automatiskt upptäcka stillastående fordon och automatiskt bromsa bilen till stillastående
i farter upp till 30 km har läst det i en broschyr som jag har Masterspaketet
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
|
D.a.n.i.e.l
Golf 8 GTI Ort: Tidaholm |
| Tis 09 dec 2014 14:03 |
|
| Får felmeddelandet ibland när jag kör med släp. Har varit olika släp så det är inget elfel där....
|
|
Eray
| Tis 09 dec 2014 15:16 |
|
Hej Daniel!
Menar du "ACC ej tillgänglig" eller "Auto-Hold ej tillgänglig"?
Jag ska lämna in bilen på Din Bil i Aröd på torsdag. Jag får fortfarande felkoden Fel: Auto-Hold och ACC är ej tillgänglig.
Hoppas verkligen att de hittar vad orsaken är denna gången.
Mvh Ola Nilsson Golf 7 1.2 TSI 105 Masters
|
|
D.a.n.i.e.l
Golf 8 GTI Ort: Tidaholm |
| Sön 14 dec 2014 17:15 |
|
| Acc, autohold har aldrig krånglat däremot
|
|
stekka
Golf 7 2,0 TDI DSG -15 Ort: Smedjebacken |
| Sön 29 mar 2015 22:26 |
|
| Har haft samma fel, ACC och Front Assist är inte tillgängligt...Sensorn i fronten var trasig, nybilsgarantin gick ut den 14/11-2014!! VW ställde upp med en Goodwill....dom skulle betala 30% av sensorns kostnad, resten skulle jag få betala + montering och kalibrering. I klartext betalar alltså dom ca 4000 :-, sensorn kostar 13500:- !!!! och jag får betala resterande 20000 :- 😳 Trivs bra med bilen men det är nog både första och sista VW...
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Mån 30 mar 2015 8:38 |
|
| Kolla med ditt försäkringsbolag om dom möjligtvis kanske kan ta den kostnaden minus självrisk.
|
|
stekka
Golf 7 2,0 TDI DSG -15 Ort: Smedjebacken |
| Mån 30 mar 2015 10:04 |
|
| Ja självklart fick försäkringsbolaget ta kostnaden...
|
|
Onebuying
Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping |
| Mån 30 mar 2015 11:02 |
|
| stekka skrev: | | Har haft samma fel, ACC och Front Assist är inte tillgängligt...Sensorn i fronten var trasig, nybilsgarantin gick ut den 14/11-2014!! VW ställde upp med en Goodwill....dom skulle betala 30% av sensorns kostnad, resten skulle jag få betala + montering och kalibrering. I klartext betalar alltså dom ca 4000 :-, sensorn kostar 13500:- !!!! och jag får betala resterande 20000 :- 😳 Trivs bra med bilen men det är nog både första och sista VW... |
Fy, det där lät inget vidare! Hur mycket blev kostnaden för din del till slut efter att du pratat med försäkringsbolaget? Min bil har varnat för fel på sensorn några gånger men det har ordnat till sig själv efter att bilen stått ett par timmar eller att man startat motorn igen. Men man blir ju lite fundersam om det är dålig kvalitet på sensorn så man ska be VW byta den innan garantin går ut, men det lär de ju inte gå med på. Så får hålla tummarna att tekniken håller ihop helt enkelt!
|
|
sunesh
| Mån 30 mar 2015 11:54 |
|
| stekka skrev: | | Har haft samma fel, ACC och Front Assist är inte tillgängligt...Sensorn i fronten var trasig, nybilsgarantin gick ut den 14/11-2014!! VW ställde upp med en Goodwill....dom skulle betala 30% av sensorns kostnad, resten skulle jag få betala + montering och kalibrering. I klartext betalar alltså dom ca 4000 :-, sensorn kostar 13500:- !!!! och jag får betala resterande 20000 :- 😳 Trivs bra med bilen men det är nog både första och sista VW... |
Hej jag tycker att det låter väldigt dyrt för att byta ut sensorn om du ska betala 20000 själv ? vad kosta hela bytet totalt utan Goodwill
Jag har idag köpt en bil med 7 års nybilsgaranti om det är bättre vet inte jag Min golf 7 har jag kört fram och tillbaka till verkstan med nästan hela tiden sen den var ny Listan skulle bli lång om jag skulle skriva ner allt
Jag har aldrig kört en bättre bil än golfen men jag orkar inte åka till verkstan stup i ett
Hoppas att min nya bil inte har samma mängd av fel den har inte turbo och farthållare som kan bli fel på
|
|
Irene
Golf 7 TSI1.4 Ort: Lomma |
| Lör 09 maj 2015 9:34 |
|
Har också råkat ut för ovanstående problemen. L F ville inte ta skadan/felet på maskinförsäkringen utan ville ha det till vagnskadeförsäkringen.
Så blev det och jag känner stor osäkerhet med dessa s.k. förarassistenter som finns och som tycks vara ömtåliga.
Bilen går bra men det är tveksamt om man vågar använda sig av denna utrustning om det krånglar så ofta
Har garanti till augusti men om man ska bedömmas har kört på något eller blivit påkörd när förarstödet inte är tillgängligt så blir det inte trevligt
.
Har fått telefon och brev för att svara på hur jag bedömer mottagandet och reparationen.
Motorn är 1,2 TSI 105
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|