Forum - Golf 7 (13-19) - Golf 1.4 GT vs konkurrenter

Twincharger07
Golf 5 1.4 TSI 140 Ort: Vänersborg
Sön 17 apr 2016 16:48 Svara med citat
Hej!

Ni som beställt och/eller kör en Golf GT, kollade ni på andra bilar vad gäller pris och utrustning och vad var det som gjorde att ni ändå valde golfen?

Har jämfört min ev. nybeställning av en GT och sett vad man får för pengarna hos andra märken.

Det som slog mej mest var att man får en fullmatad Mazda 3 2.0 165hk Optimum med säkerhetspaketet för samma pengar som grundpriset för en GT..??!!

Och utrustar man Golfen till samma nivå som Mazdan skiljer det 40 000 om jag räknat rätt, och detta var efter rabatten man brukar få hos VW vilket i detta fall för mej blev 14000.

Mazdan har ju inte den "premiumkänslan" som Golfen och visst väsnas Mazdan lite mer men är Golfen verkligen 40 000 kr bättre??

Vad tycker ni?
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Sön 17 apr 2016 17:48 Svara med citat
Jag tror att många väljer bil med hjärtat och inte med hjärna.
Och då har 40' mindre betydelse. Wink Wink
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Sön 17 apr 2016 18:28 Svara med citat
[quote="Twincharger07"]Hej!

Ni som beställt och/eller kör en Golf GT, kollade ni på andra bilar vad gäller pris och utrustning och vad var det som gjorde att ni ändå valde golfen?

Har jämfört min ev. nybeställning av en GT och sett vad man får för pengarna hos andra märken.

Det som slog mej mest var att man får en fullmatad Mazda 3 2.0 165hk Optimum med säkerhetspaketet för samma pengar som grundpriset för en GT..??!!

Och utrustar man Golfen till samma nivå som Mazdan skiljer det 40 000 om jag räknat rätt, och detta var efter rabatten man brukar få hos VW vilket i detta fall för mej blev 14000.

Mazdan har ju inte den "premiumkänslan" som Golfen och visst väsnas Mazdan lite mer men är Golfen verkligen 40 000 kr bättre??

Vad tycker ni?[/

Har du jämfört vad du får för bilen när det blir dags att byta in den också?
Går inte att jämföra en riskokare med en Golf!
ludde28
Sön 17 apr 2016 18:46 Svara med citat
Ex på hjärta/känslor vs hjärna:
varför köper folk :
Dacia Duster, Jeep Compass, Volkswagen Polo (säkerhet?)

Nissan Navara, XC90 v8, VW 1.4TSI, DSG-låda, Range Rover o Discovery, BMW 7-Serie (dyra driftkostnader, motorras,etc?)

Mazda6, MB Mercedes E-Klass (rost?)

Detta är ett axplock med olika märken , olika årsmodeller, olika motor-typer ....
Twincharger07
Golf 5 1.4 TSI 140 Ort: Vänersborg
Sön 17 apr 2016 19:29 Svara med citat
Ja, Mazda verkar ju ha ett hyfsat andrahandsvärde om man ser på begpriserna..
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Sön 17 apr 2016 20:04 Svara med citat
Twincharger07 skrev:
Hej!

Vad tycker ni?

Hoppas du inte går in och konfigurerar en GT rakt av utan väljer kampanjmodeller/t ex Golf r-line.
Då får du ju både en snygg exteriör och en enl mig en superstilig inredning som är svårslagen söder om 350 000.
Frågar du mig så ser de flesta asiatiska bilar samt Ford focus m fl ut som de designats av en cirkusdirektör på LSD. Det värsta är i regel inredningen.
Beakta även multilink-bakaxel, elektronisk diffbroms mm. Finns massor av omtänksamma små påhittigheter som man inte alltid tänker på i Golfen.
Kör själv kombin och t ex fällning av baksäten samt bälten som inte är i vägen vid fällning mm är sådant som gör Golfen överlägsen i de allra flesta jämförelser.
Den är helt enkelt en oerhört komplett och i alla avseenden genomtänkt bil.
Och såvida du inte måste ha 4-motion: Glöm för tusan inte DSG. Glöm alla gamla problemspöken med denna.

Har kört min R-line TSI 140 i 16 månader och ca 4000 mil nu och är fortfarande uppriktigt imponerad av "mein
auto" Thumbs up
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 17 apr 2016 20:17 Svara med citat
Jag var inne och kollade på olika Mazdamodeller för några veckor sedan, det blev inte mer än så så att säga.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 17 apr 2016 21:47 Svara med citat
ludde28 skrev:
Ex på hjärta/känslor vs hjärna:
varför köper folk :
Dacia Duster, Jeep Compass, Volkswagen Polo (säkerhet?)

Nissan Navara, XC90 v8, VW 1.4TSI, DSG-låda, Range Rover o Discovery, BMW 7-Serie (dyra driftkostnader, motorras,etc?)

Mazda6, MB Mercedes E-Klass (rost?)

Detta är ett axplock med olika märken , olika årsmodeller, olika motor-typer ....

Säkerheten i en Polo är absolut inget fel på alls. Jag klippte en älg med min utan en skråma på mig själv.
Krille84
Sön 17 apr 2016 21:51 Svara med citat
Mazda gör bra bilar. Mycket bil för pengarna och driftsäkra bilar. Hade mycket väl kunnat köpa en Mazda utan att skämmas. Ljudnivån är ju som sagt sådär, men det är den ju i Golf med och andra sidan.

Asiatiska bilar är ju ofta rätt tråkiga och plastiga på insidan, men vad gäller driftsäkerhet så har jag mycket svårt att tro att VW egentligen lever upp till Mazdas nivå.
ludde28
Sön 17 apr 2016 22:17 Svara med citat
Krille84 skrev:
Säkerheten i en Polo är absolut inget fel på alls. Jag klippte en älg med min utan en skråma på mig själv.

Polo handlade det om årsmodell 82-94 som hade dubbel så dålig säkerhet som dåtidens genomsnittsbil.
Då jag var lite lat så skrev jag att det handlar om olika årsmodeller o motortyper.
annat ex TSI1.4.
"Vi" här på forumet vet att det handlade om förra generationen 1,4l motor med kamkedja.
Krille84
Sön 17 apr 2016 23:55 Svara med citat
Pensionären skrev:

Har du jämfört vad du får för bilen när det blir dags att byta in den också?
Går inte att jämföra en riskokare med en Golf!

Mazda har numera väldigt bra andrahandsvärde.
Vet inte om det är något VW längre kan stoltsera med. Detta då VW kör sina kampanjer och prisdumpningar på nytt som drar ned andrahandsvärdet i botten.

Listpriset på min Golf Alltrack är 358,000kr. Bilen är snart 9 månader gammal och har kollar inbyte hos tre olika VW-handlare. Runt 220,000kr är de villiga att ge. Bra andrahandsvärde? Njae....
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Mån 18 apr 2016 19:37 Svara med citat
Krille84 skrev:
Mazda har numera väldigt bra andrahandsvärde.
Vet inte om det är något VW längre kan stoltsera med. Detta då VW kör sina kampanjer och prisdumpningar på nytt som drar ned andrahandsvärdet i botten.

Listpriset på min Golf Alltrack är 358,000kr. Bilen är snart 9 månader gammal och har kollar inbyte hos tre olika VW-handlare. Runt 220,000kr är de villiga att ge. Bra andrahandsvärde? Njae....

Kryssade du ialla tillval?!?!, Jag fick ihop en vettig för 280 000 med rabatt Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Krille84
Mån 18 apr 2016 19:51 Svara med citat
wide skrev:
Kryssade du ialla tillval?!?!, Jag fick ihop en vettig för 280 000 med rabatt Smile

Ja, i stort sett alla tillval har jag. Fick 11% på listpriset på den.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tis 19 apr 2016 13:18 Svara med citat
Krille84 skrev:
Ja, i stort sett alla tillval har jag. Fick 11% på listpriset på den.

Tyvärr är ju inte andrahandsvärdet på extrautrustning något vidare. Synd bara att basbilar är så tråkigt Wink
Krille84
Tis 19 apr 2016 14:15 Svara med citat
Johan B skrev:
Tyvärr är ju inte andrahandsvärdet på extrautrustning något vidare. Synd bara att basbilar är så tråkigt Wink

Nä, det är ju såklart så att bilar med mer utrustning tappar mer, men 40% på mindre än ett år är ju under all kritik ändå..
candyweiss
Tis 19 apr 2016 18:03 Svara med citat
Tyvärr tror de flesta nybilsköpare att de får igen tillvalen vid försäljning , hahahahaa Brick wall
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tis 19 apr 2016 18:07 Svara med citat
Krille84 skrev:
Nä, det är ju såklart så att bilar med mer utrustning tappar mer, men 40% på mindre än ett år är ju under all kritik ändå..
Men något som är konstigt är att försäljarna påpekar att en beg. bil med mycket utrustning blir alltid dyrare när dom säljer den som beg. och kunder till beg. bilar vill ju ha så mycket utrustning som möjligt.
Krille84
Tis 19 apr 2016 22:12 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tyvärr tror de flesta nybilsköpare att de får igen tillvalen vid försäljning , hahahahaa Brick wall

Är det någon som påstått det? Jag var ganska tydlig i mina inlägg ovan om att jag är medveten om att bilar med mycket utrustning tappar mer.
candyweiss
Ons 20 apr 2016 19:26 Svara med citat
Krille84 skrev:
Är det någon som påstått det? Jag var ganska tydlig i mina inlägg ovan om att jag är medveten om att bilar med mycket utrustning tappar mer.

Citerade jag dig?
Krille84
Ons 20 apr 2016 19:38 Svara med citat
candyweiss skrev:
Citerade jag dig?

Nej, det gjorde du inte men och andra sidan så håller du dig ju inte till trådens ämne med din kommentar såvidare du inte relaterar till min kommentar.